Gå til innhold

Østlendinger er akkurat som amerikanere

Anbefalte innlegg

Skrevet

De vet ingenting om det som skjer utenfor deres eget nabolag. De forstår ikke dialekter, de vet svært lite om geografi utenfor Østlandet, og de omtaler sin egen landsdel som om den var hele landet. I tillegg virker det som de tror at alle egentlig ønsker å bo i Oslo.

Det er i hvert fall mitt inntrykk.

Anonym poster: 3cbc076b1104a535aa4f5c6931bc3bd8

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, good one!

Skrevet

Nei det stemmer ikke.

Men gøy å generalisere? Østlendinger er jo fritt vilt.

Anonym poster: 595e8009c54b6de63202cf5782a1eb44

• Liker 3
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor det er greit å alltid rakke ned på oss fra øst? Vi er forskjellige personer vi og. Vi tenker ikke alle likt selv om vi kommer fra østlandet. Det er faktik mulig å både være glad i hjemstedet sitt, og likevel se at Norge er mer enn et lite avgrenset område.

Jeg er alltid interessert i hvor folk kommer fra og dialektene deres. Jeg er ganske god på norsk geografi og.

Og ganske lei av at vi skal dømmes alle som en for det samme.

• Liker 12
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor det er greit å alltid rakke ned på oss fra øst? Vi er forskjellige personer vi og. Vi tenker ikke alle likt selv om vi kommer fra østlandet. Det er faktik mulig å både være glad i hjemstedet sitt, og likevel se at Norge er mer enn et lite avgrenset område.

Jeg er alltid interessert i hvor folk kommer fra og dialektene deres. Jeg er ganske god på norsk geografi og.

Det samme sier amerikanerne. :nigo:

• Liker 10
Skrevet

Av akkurat samme grunn som man kan "rakke ned på" bergensere, sunnmøringer, nordlendinger, østfoldinger og sørlendinger.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor tror alle som ikke bor på Østlandet at det bare er én by på Østlandet (Oslo)?

Anonym poster: 35e8313b89d5e6989510434ca13de00e

• Liker 15
Skrevet

Hvorfor tror alle som ikke bor på Østlandet at det bare er én by på Østlandet (Oslo)?

Anonym poster: 35e8313b89d5e6989510434ca13de00e

Fordi det stort sett er den byen vi hører om.

• Liker 2
Skrevet

Av akkurat samme grunn som man kan "rakke ned på" bergensere, sunnmøringer, nordlendinger, østfoldinger og sørlendinger.

Hvorfor skal man absolutt rakke ned på folk fra andre steder? Hva jeg syns om folk har lite med hvor de er fra å gjøre.

• Liker 4
Skrevet

Fordi det stort sett er den byen vi hører om.

Så er det visst ikke bare østlendinger som har lite kunnskap om geografi..

• Liker 13
Skrevet

Så er det visst ikke bare østlendinger som har lite kunnskap om geografi..

Det er da ingen hemmelighet at Oslo er overrepresentert i pressen?

Anonym poster: b016e3f439b270a86bb0f59e5f2d0019

• Liker 3
Skrevet

De vet ingenting om det som skjer utenfor deres eget nabolag. De forstår ikke dialekter, de vet svært lite om geografi utenfor Østlandet, og de omtaler sin egen landsdel som om den var hele landet. I tillegg virker det som de tror at alle egentlig ønsker å bo i Oslo.

De forstår jo sine egne dialekter.

Jeg synes forresten at det er forskjell på østlending og "en fra Oslo".

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor skal man absolutt rakke ned på folk fra andre steder? Hva jeg syns om folk har lite med hvor de er fra å gjøre.

Det var da voldsomt så nærtagende du var. Jeg tror bergensere føler seg minst like utsatt som østlendinger for eksempel.

• Liker 6
Skrevet

Det var da voldsomt så nærtagende du var. Jeg tror bergensere føler seg minst like utsatt som østlendinger for eksempel.

Hei ab :)

Er jeg nærtagen fordi jeg ikke dømmer folk ut fra hvor de er fra?

Jøss.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg så trådtittelen trodde jeg det ville handle om noe annet, noe som jeg har lagt merke til.

Østlendinger er overfladiske på samme måte som amerikanere! Dere vet sånn "how are you doing?" med et bredt smil, uten egentlig å vente på et svar. Østlendinger er opptatt av korrekthet og tar på seg en maske for å fremstå så trivelige som mulig. Når man er vant til å omgås folk som er mer rett frem og bare er seg selv på godt og vondt, oppfattes det ikke som høflig, men som tilgjort og falskt. Alle som kommer fra en mindre landsdel og har vært både på Østlandet og i USA forstår nok hva jeg mener.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle østlendinger eller alle amerikanere, men dessverre mange nok til at det blir lett å generalisere. Jeg har aldri opplevd samme fenomen på Vestlandet, i Trøndelag eller Nord-Norge, og jeg har tilbrakt mange nok år i hver landsdel til at jeg har grunnlag for å uttale meg.

Enig i det TS skriver, men på den andre siden så finnes det også nordmenn som tror at hele Østlandet kan kalles Oslo, og at Lillehammer og Skien nærmest er som bydeler i Oslo å regne. Trist det også.

Anonym poster: 375ed7deec47331c284820e14e6b1efc

• Liker 6
Skrevet

Det er de som jobber i VG, Dagbladet, Nettavisen osv som er sånn. De fremstiller østlendinger som helt på jordet. Men det betyr ikke at de er sånn.

Jeg blir irritert hver gang det slås stort opp at det er kaldt i Oslo! Det er kaldt hver eneste år. Men avisene får det til å virke som det aldri har vært mer enn 5 minus i Oslo og at vi ikke vet at vi må kle på oss varmt tøy. Og det irriterer meg grådig, for det er jo det resten av landet får intrykk av da. Når det egentlig er 5 journalister som ikke kan kle på seg når det er kaldt.

• Liker 3
Skrevet

Det er de som jobber i VG, Dagbladet, Nettavisen osv som er sånn. De fremstiller østlendinger som helt på jordet. Men det betyr ikke at de er sånn.

Jeg blir irritert hver gang det slås stort opp at det er kaldt i Oslo! Det er kaldt hver eneste år. Men avisene får det til å virke som det aldri har vært mer enn 5 minus i Oslo og at vi ikke vet at vi må kle på oss varmt tøy. Og det irriterer meg grådig, for det er jo det resten av landet får intrykk av da. Når det egentlig er 5 journalister som ikke kan kle på seg når det er kaldt.

Nei nei My, man må tro på alt som står i avisene! Det er jo alltid korrekt fremstilling! ..

Skrevet

Her er det noen som ikke har fått med seg at man på østlandet snakker dialekt ;)

Anonym poster: acd11d4c196226c113ec4c31d536d784

• Liker 9
Skrevet

Det er da ingen hemmelighet at Oslo er overrepresentert i pressen?

Anonym poster: b016e3f439b270a86bb0f59e5f2d0019

Det er da ingen unnskyldning for å ikke ha bedre kunnskap om geografi på østlandet.

Jeg vet at ikke hele vestlandet er Bergen. Jeg kan navn på andre byer og. Til og med hvilket fylke de ligger i.

• Liker 2
Skrevet

Hei ab :)

Er jeg nærtagen fordi jeg ikke dømmer folk ut fra hvor de er fra?

Jøss.

:skratte:

Se en gang til hvor denne tråden ligger. Skråblikk og generaliseringer.

Anonym poster: b5de5e816d5982854c511357a4e8d853

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...