Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Følte tråden min passet under her, siden det er i jobbsammenheng. :)

Jeg har opprinnelig utenlandske bakgrunn, men født og oppvokst i Norge og bodd her hele mitt liv.

I tillegg føler jeg meg 100% norsk, det er min identitet.

Saken er, flere jobber jeg har søkt på som jeg er kvalifisert til, ikke minst erfaring og flere egenskaper som passer godt til stillingen. Opplever jeg fortsatt ikke å bli kontaktet,

Til jobb intervju eller lignende.

I disse dager har jeg begynt å lure om det skyldes kanskje navnet mitt? Uten å nevne navnet mitt her, så er ikke den vanskelig å uttale eller guffent navn.

Jeg har samtidig ikke lyst til å endre navnet mitt av den grunn. Jeg er sterk og selvstendig, og vil ikke la meg bli skremt av dette. Allikevel føler jeg at jeg kanskje bør.

Ønsker svært gjerne å jobbe med det jeg søker på,

spesielt innenfor personal/ administrasjon.

Jobber i dag som butikkmedarbeider... Gått lei. Vil ja en jobb jeg vil satse på, hvor jeg kan klatre oppover...

Noen som har opplevd dette? Eller tips til hva jeg kan gjøre, bør gjøre? I det hele tatt endre navnet? Kanskje bare teste med et nordisk navn, dukke på intervjuet og fortelle sannheten? (Da er jeg uærlig!!) :(

Anonym poster: 666adb44abbc1375ab43b795e6be5e72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker du kunne bruke et slags kallenavn ut av det navnet du har, feks en forkortelse/omgjøring (om det er mulig)?

Det er mange som gjør det. Kan heller si at du bruker kallenavnet fordi det er enklere å uttale så vil sikkert intervjuerne forstå. Du bør i hverfall ikke si til dem at du ikke får intervju om du bruker ditt eget navn..

Om du er villig til navne endring kan du heller legge til ett mellomnavn i stedet for å bytte navnet ditt, feks Anatoya Johanne (bare ett navn jeg fant på nå) så søker du jobber med Johanne. Men jeg mener at du ikke burde bytte navn om det er noe du egentlig ikke vil, ikke bare fordi du ikke får jobbintervju..

Anonym poster: 9c856027fb6fb39c915a1bc00ce81fa8

Skrevet

Er det mulighet for deg å møte opp personlig når du leverer søknad? Da vil de jo se på ditt førsteinntrykk som person, og eventuelle "fordommer" blir visket vekk (om de hadde det mtp navnet ditt. Men folk burde følge med godt nok til å forstå at folk med utenlanske navn faktisk har vokst opp i Norge og. )

Men uansett... norsk eller utenlandsk.. å møte opp personlig kan være en veldig god ide, om du har muligheten. Eller ta en telefon!

Skrevet

Ei venninne av meg heter Tiahquameagh......etternavnet er litt bedre - hun fikk aldri jobb med det navnet.....og starta å bruke Tia, det funka.

Klart det er skepsis ute når folk kommer med navn som ikke ligner fanden, så vet man jo hva muslimene står for.

Anonym poster: ee7b58d88fb4d2336f36356fb3ff23a5

Skrevet

Hvorfor bytte bort navnet ditt til en du ikke er??

Jeg har selv ett navn som er vanskelig å uttale, mrn det har aldri hindret meg i å få den jobben jeg har lyst på. Skriv ett bedre søknad eller få noen til å hjelpe deg;)

Anonym poster: 3d5b27d24e87176cc7cc165371f6a784

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Kanksje du kan skrive at du er født og oppvokst her i søknaden, slik at de ikke trenger å lure.

Et bilde av deg som smiler kan også hjelpe (men det gjelder jo alle)

Skrevet

Hvorfor bytte bort navnet ditt til en du ikke er??

Jeg har selv ett navn som er vanskelig å uttale, mrn det har aldri hindret meg i å få den jobben jeg har lyst på. Skriv ett bedre søknad eller få noen til å hjelpe deg;)

Anonym poster: 3d5b27d24e87176cc7cc165371f6a784

Fordi det er et empirisk og uomtvistelig faktum at et utenlandsk navn alene gjør det vanskeligere å få seg jobb, særlig for høyt utdannede mennesker. Det er selvsagt ikke umulig å få seg jobb med et utenlandsk navn, men det er bevist at det har betydning helt uavhengig av hvorvidt du kulturelt er 100% norsk.

Problemet er forøvrig ikke at det er vanskelig uttale, sånn hvis ditt navn bare er uvanlig. Dette handler om hvorvidt navnet er vestlig, ikke om det er vanskelig å rope på deg. Det betyr ikke at jeg mener TS bør bytte navn, det er hennes vurdering, men å si at "det går fint an å få god jobb uten norsk navn :)" hjelper ingenting. TS vet jo naturligvis det. Men sjansene for det er mindre. Det er et faktum.

Anonym poster: 785ed11f743ff109d7573f0871140c75

Skrevet

Jeg kjenner flere utlendinger fra ikke-europeiske land som har byttet til vestlige navn som Martin, Henrik, Maria, osv. Grunnen til det var nok at deres opprinnelige navn var nesten umulig å uttale eller huske og det skapte en del problemer for de som het det. Det er også noen som har bare fått et vestlig mellomnavn som for eksempel Liu Martin Tyen eller noe. Da bruker de Martin når de presenterer seg. Det kan være en mulighet for deg og dette er helt legitimt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...