Gå til innhold

Jeg er for hyggelig/høflig. Skaper problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg har i barndommen opplevd å bli tråkket på psykisk og mobbet for utseende og personlighet, og har dermed utviklet en egenskap som gjør at jeg er alt for snill mot andre. Fordi jeg er redd for at de skal føle noe i nærheten av det jeg gjorde før.

Med for snill, mener jeg at jeg gir mange komplimenter. Og hvis noen sier jeg ser bra ut, sier jeg selvsagt at de også gjør det (Selv om jeg ikke mener det). Smiler noen til meg, smiler jeg tilbake. Flørter noen med meg, flørter jeg tilbake, fordi jeg er redd for at de skal føle seg avvist eller stygge. Dette skjer både på internett og i det virkelige liv.

Dette fører til at mange ser på meg som billig og desperat. Har begynt å få et litt dårlig rykte her nå... Og det fører til at mange tror jeg liker dem/at vi holder på. Og selv når de tror det, fortsetter jeg å vise interesse/si pene ting. Jeg har bare ikke hjerte til å avvise noen, noen gang. Uansett hvor lite jeg synes om dem.

Anonym poster: a19b9cb9feba762a4a9cdb5abb75b069

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er blitt det som kalles en peoplepleaser. Men det er jo et godt tegn at du er klar over det selv. Begynn å øve deg i det små, øv deg på å si nei, gi avslag osv der det kanskje ikke betyr så mye. Det er snakk om å snu et mønster i hodet ditt. Husk at du kan gjøre folk en tjeneste ved å si nei også.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er av samme sorten selv.

Jeg ønsker ikke at andre skal bli behandlet like dårlig av andre, slik som jeg selv opplevde i mine yngre dager..

Men jeg er også snill og hyggelig forde jeg håper på å få samme behandling tilbake, og at ingenting skal tilstøte meg (at andre ikke får grunner til å hakke på meg).

Anonym poster: 2713fe4a834f9d003ec94b976c1b1023

Skrevet

Jeg er også for snill, og det skaper problemer for meg. Det er forferdelig irriterende! Folk utnytter det til sin fordel. Klarer ikke engang å bli sint på noen andre enn mamma og pappa..Selv når jeg har grunn til det og virkelig har lyst til å blåse ut..Har ikke blitt mobbet eller noe sånt, men var veldig sjenert da jeg var liten.

Anonym poster: 7895ca511e6dd5be8a87176002500c92

Gjest Carnage
Skrevet

Se på videoer av mystery /neil strauss på yt.

Skrevet

på yt? Hva mener du?

Skrevet

på yt? Hva mener du?

yt= youtube ;)

Skrevet

Åhhh, jeg tenkte på yt.no :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Heisann.

Jeg har i barndommen opplevd å bli tråkket på psykisk og mobbet for utseende og personlighet, og har dermed utviklet en egenskap som gjør at jeg er alt for snill mot andre. Fordi jeg er redd for at de skal føle noe i nærheten av det jeg gjorde før.

Med for snill, mener jeg at jeg gir mange komplimenter. Og hvis noen sier jeg ser bra ut, sier jeg selvsagt at de også gjør det (Selv om jeg ikke mener det). Smiler noen til meg, smiler jeg tilbake. Flørter noen med meg, flørter jeg tilbake, fordi jeg er redd for at de skal føle seg avvist eller stygge. Dette skjer både på internett og i det virkelige liv.

Dette fører til at mange ser på meg som billig og desperat. Har begynt å få et litt dårlig rykte her nå... Og det fører til at mange tror jeg liker dem/at vi holder på. Og selv når de tror det, fortsetter jeg å vise interesse/si pene ting. Jeg har bare ikke hjerte til å avvise noen, noen gang. Uansett hvor lite jeg synes om dem.

Hei ts,

du må lære deg å sette mere grenser. Tørre å si nei, ja være ærlig med deg selv, ikke gjøre det folk forventer av deg, da blir du "spist opp" av andre, og feiltolket hele tiden. Du bør og jobbe med selvbildet ditt. Jeg kan anbefale deg ei svensk dame ( coach, forfatter bl. ), som har skrevet noen bra bøker om selvfølelse. Hun heter Mia Tørnblom. Hun har selv tøff bakgrunn med bl.a rusavhengighet, men klarte å komme seg helt ut av det . Hun skriver veldig bra om hvordan man får bedre selvfølelse, men at man må trene jevnlig på å holde den ved like. Sjekk ut!

Skrevet

Jeg var også altfor snill , er forsåvidt det enda , men ikke på samma nivå som før.

I fjord hadde jeg et helvetes-år der det meste gikk meg imot , til slutt satte jeg ned foten mot meg selv , nå var det nok!

Jeg vokste virkelig mye på kort tid , innså ett og annet om å være snill . Jeg er passert 30 for noen år siden , så det var på tide. Selvtilliten har vokst , mye positivt har skjedd.

Mye er mulig , ha trua på deg selv :)

Skrevet

Handler ikke dem bare om hvordan man skal sjekke opp damer? Eller mener du at den samme metoden kan brukes generelt?

• Liker 1
Skrevet

Men handler dette om selvbildet mitt?

Jeg skal ikke nekte for at det trengs å jobbe med, og takk for tips til bøker og youtubevideoer, men jeg trodde ikke det var problemet her? Jeg takler rett og slett ikke at noen andre skal føle seg uverdige.

Jeg skal begynne med å si "Takk" til komplimenter fremover, og ikke "Takk, du også!" eller "Takk, og jeg liker ditt...". Og jeg kan vel begynne å overse de på internett... Men jeg føler meg så slem bare ved tanken. Det er jo ikke noe godt å bli avvist/indirekte fortalt at du ikke er god nok.

TS

Skrevet

Noe av det dummeste man kan gjøre er å gi andre feil inntrykk.

Det må man bare ikke gjøre samme hvor "slem" man føler seg.

• Liker 1
Skrevet

Men handler dette om selvbildet mitt?

Jeg skal ikke nekte for at det trengs å jobbe med, og takk for tips til bøker og youtubevideoer, men jeg trodde ikke det var problemet her? Jeg takler rett og slett ikke at noen andre skal føle seg uverdige.

Jeg skal begynne med å si "Takk" til komplimenter fremover, og ikke "Takk, du også!" eller "Takk, og jeg liker ditt...". Og jeg kan vel begynne å overse de på internett... Men jeg føler meg så slem bare ved tanken. Det er jo ikke noe godt å bli avvist/indirekte fortalt at du ikke er god nok.

TS

Hei igjen, var jeg som anbefalte deg bøkene om selvbilde.

Jeg mener at det også gjør det ( handler om ditt selvbilde ), fordi når man har et bra selvbilde, har man klarere grenser på hva man godtar/ikke godtar. Du sier du nærmest "spiller med" selv om du ikke er interessert i vedkommende, for å ikke såre vedkommende, men da svikter du på en måte deg selv. Du gjør det motsatte av det du egentlig vil. Du sier du er redd for å såre andre, men hva med deg selv? Du er på en måte selvutslettende fordi du ikke vil såre andre, det sier jo litt om hvordan du ser på deg selv. Lær deg til å ha grenser, være ærlig med deg selv og andre.

Vet at mange kan ha disse trekkene, meg selv inkludert, er redd for å såre andre osv, men husker en periode jeg var endel sånn som deg, så kunne jeg plutselig få store utblåsninger, og tror det er fordi man alltid er så snill med andre og overkjører seg selv, at da MÅ man få ut sinne og frustrasjon noen ganger. Det er faktisk sundt å være sint hvis man føler sinne. Tørre å være ærlige med seg selv og sine følelser. Nå har jeg blitt mye flinkere med å si ifra, sette ned foten, og føler meg mer fornøyd med meg selv.

Gjest Nigiria
Skrevet

Ser du skriver du er for snill. Du kan tenke om det er snilt å la folk få falske forventninger og evt. bli holdt på pinebenken. Da føler de seg i alle fall "uverdige" og lurer på hva som skjer. Du behøver ikke avvise folk på en uhøflig måte. Forsøk å trene deg på å være ærlig uten å bli uhøflig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...