Gå til innhold

Pusse opp trappen - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei trapp i tre som er blitt veldig sliten og stygg etter mange års flittig bruk. Vi er sånn ca. nettopp flyttet inn og ønsker selvsagt å gjøre trappen penere og ny. Trappen er ganske lang, går fra gangen i første etasje og helt opp til tredje etasje, så ser for meg at det blir en god del jobb.

Vi er ikke så flinke på denne typen oppussing, så lurer på om noen har gode tips eller erfaringer å dele? Vi er litt usikre på hva vi kan forvente at et slikt prosjekt vil kose av penger. Vi ser for oss at vi må pusse ned trappen først og fremst.. det er en god del sprekker og merker i treet, så det må gjøres noe der. Så må den jo males... vi ser for oss en hvit farge. Helst skulle vi hatt i mørkt tre, men treet er nå farget i ganske lyst, litt gul-aktig farge.. hmm, mulig å gjøre noe med det, tro?

Hva sier dere? Noen erfaringer å dele? :)

Anonym poster: bb1249bfade6a0d4c3e7edc0fa7b5c01

Skrevet (endret)

Har ingen erfaringer, men vet at det skal være mulig å legge treplater oppå trappetrinnene. Ah, burde forklart dette bedre, men jeg vet ikke hva det heter. Poenget er i alle fall at dere slipper å slipe og male OG at dere kan få mørkt tre!

Edit: Se her: http://www.lundbergs.com/trappefornyelse___174.aspx

Endret av helenaa
Skrevet

Du kan få mørkt tre-look. Har selv skrapet en malt furutrapp fri for maling og pusset den ned, før vi påførte to strøk lakkbeis og fire strøk trestjerners gulvlakk. Resultatet ble kjempebra, men jeg gjør det ALDRI igjen!! Forbannet skittjobb! ;)

Skrevet

Vi hadde furutrapp. Pusset ned og malte samt tapetserte trinn. La sisal til jul for det var så himla glatt.

20120728_224034-1.jpg

Anonym poster: 6ba15d28b5464a75c1e5484a0fef9836

Skrevet

20121231_162206.jpg

Anonym poster: 6ba15d28b5464a75c1e5484a0fef9836

Skrevet

Wow, takk for råd og tips! Trappa ble kjempefin Anonymbruker - men jeg tror ikke jeg ønsker å ha tapet på trappa. Det passer liksom ikke inn hos oss, men det ble superpent hos dere! Supert :)

Helenaa - takk for tips, skal sjekke opp dette. Det må jo være genialt... høres ekstra fristende ut å gjøre noe sånn enkelt, i stedet for det tungvinte som jeg tenkte først, og som Marsipan her prater om.

Marsipan: Hvor lang tid brukte dere på hele trappen? Og hvor mye kostet det tilsammen?

Skrevet

Wow, takk for råd og tips! Trappa ble kjempefin Anonymbruker - men jeg tror ikke jeg ønsker å ha tapet på trappa. Det passer liksom ikke inn hos oss, men det ble superpent hos dere! Supert :)

Helenaa - takk for tips, skal sjekke opp dette. Det må jo være genialt... høres ekstra fristende ut å gjøre noe sånn enkelt, i stedet for det tungvinte som jeg tenkte først, og som Marsipan her prater om.

Marsipan: Hvor lang tid brukte dere på hele trappen? Og hvor mye kostet det tilsammen?

Her kan du se diverse tips og triks, samt de trinnfornyerne som en over her nevnte. De ser kjempefine ut, og skel være rimelig enkle å få til. Eller du kan gå i butikken og spørre om råd - de er veldig flinke her i alle fall. :)

Link.

Anonym poster: 36f70323bf22e4640374de92ab7c0a46

Skrevet

Det gikk en intensiv langhelg til skraping, pussing og beising. Vi bodde i huset med to barn, og var avhengige av å få ting unna sånn at vi fikk brukt trappa. Lakkeringa tok vi på kveldstid utover i uka. Hadde alle soverommene i andre etasje, så vi klatret opp stige og inn gjennom vinduet på soverommet, og så var trappa tørr morgenen etter.

Vet ikke akkurat hva det kostet, men det ble nok en del tusen totalt, med sandpapir, lakkbeis, lakk og maling (vi malte rekkverket). Bare penslene koster mange hundre kroner hvis du skal ha noe skikkelig, hvilket man er nødt til hvis resultatet skal bli bra.

Trappefornyere gir kjempefint resultat, men de dekker bare selve trinnene, så man må jo uansett ta jobben med å pusse opp resten av trappa.

Vi er på restaurering av hus nummer to, og kommer til å kjøpe nye trapper selv om det gjør grovt innhugg i budsjettet ;)

Skrevet

Jeg kappet til mørkt laminatgulv på trinn+forkant og laget ny sparkeplate i hvitt.

Selve rosinen i pølsa var svarte aluminiumslister på kanten :)

Skrevet

Vi flyttet også inn igjen hus med typisk gul furutrapp.

La ut pusse- og lakkejobben på mitt anbud, og fikk masse tilbud.

Prisene og metodene sprikte voldsomt, så pass på å sjekke litt.

Jeg tror vi betalte rundt 6-7000 for nedpussing, og flere lag lakk. Ble kjempefin.

Aldri i livet om vi hadde gjort det selv!

Bruk heller penger på noen som har rett utstyr og gjøre det mye raskere.

Anonym poster: 9268752c4b4f9e956f2f6d02f20d5367

Skrevet

Vi flyttet også inn igjen hus med typisk gul furutrapp.

La ut pusse- og lakkejobben på mitt anbud, og fikk masse tilbud.

Prisene og metodene sprikte voldsomt, så pass på å sjekke litt.

Jeg tror vi betalte rundt 6-7000 for nedpussing, og flere lag lakk. Ble kjempefin.

Aldri i livet om vi hadde gjort det selv!

Bruk heller penger på noen som har rett utstyr og gjøre det mye raskere.

Også malte vi gelender og kanter hvitt.

Hvite trinn er også pent, men vi så for oss synlig slitasje osv.

Skrevet

Har lyst til å male trappen her hjemme også. Men redd det blir veldig glatt?

Trappen med tapet ble kjempefin!

Jeg kappet til mørkt laminatgulv på trinn+forkant og laget ny sparkeplate i hvitt.

Selve rosinen i pølsa var svarte aluminiumslister på kanten :)

Bilde? :-)

Skrevet

Trappen med tapet ble kjempefin!

Bilde? :-)

Det kan du få, men legger det ikke ut her, vil holde meg anonym :)

Skrevet

Jeg maler trappa mi nå. Jeg vasket den grundig med kraft vask. Så malte jeg med sperregrunn fra Flugger. I morgen skal jeg begynne på 1 strøket. Bruker da trestjerners gulvmaling. Så noe pussing blir det ikke her, det gidder jeg ikke. Maler rett oppå gammel maling. Så lenge man vasker godt og fjerner fett og smuss, så trenger man ikke pusse- har jeg lært og eefart. Har malt mye uten å pusse en meter :)

Anonym poster: c6edc1b59fd4a651234206a69b758b6c

Skrevet

Du kan jo kjøpe sånne trappe-tepper (heter det det tro? :P ) Sånne som har 'lim' på den ene siden, ser ut som halvmånetepper. Vi malte trappa hvit og la på slike for noen år siden, veldig fornøyd med resultatet. :)

Gjest hedgepig
Skrevet (endret)

Jeg maler trappa mi nå. Jeg vasket den grundig med kraft vask. Så malte jeg med sperregrunn fra Flugger. I morgen skal jeg begynne på 1 strøket. Bruker da trestjerners gulvmaling. Så noe pussing blir det ikke her, det gidder jeg ikke. Maler rett oppå gammel maling. Så lenge man vasker godt og fjerner fett og smuss, så trenger man ikke pusse- har jeg lært og eefart. Har malt mye uten å pusse en meter :)

Har selv malt trappen, og slurvet med slipingen, ( hater støvet). Siden jeg ikke slipte ble det litt fiberreisning noe som førte til at trappen ikke så glatt som da den var lakkert fra fabrikk. Jeg brukte Trestjerner Gulvmaling. Ikke perfekt finish siden jeg ikke slipte, men mer en god nok:) og ikke livsfarlig glatt.

Endret av hedgepig
Skrevet

Det finnes noe man tilsetter malingen som først at det ikke blir så glatt :-)

Type "sand".

Skrevet

For oss er det i hvert fall viktig å finne en løsning slik at trappa ikke blir så glatt, da vi har hund som allerede glir litt på tur opp og ned trappen. Hehe. Men vi ønsker virkelig at trappa skal se ut som mørkt/helt lyst tre, ikke tepper eller tapet. Så vi får se hva vi gjør. Tror vi skal dra på en eller annen butikk og spørre hva de kan anbefale... Det må jo finnes noen der ute som har veldig god peiling på enkle løsninger for oss nybegynnere^^

TS.

Skrevet

Har selv malt trappen, og slurvet med slipingen, ( hater støvet). Siden jeg ikke slipte ble det litt fiberreisning noe som førte til at trappen ikke så glatt som da den var lakkert fra fabrikk. Jeg brukte Trestjerner Gulvmaling. Ikke perfekt finish siden jeg ikke slipte, men mer en god nok:) og ikke livsfarlig glatt.

Samme her og jeg har lagt inn halvmåner kjøpt på spar kjøp. Da er trappa delvis teppelagt og ikke glatt i det hele tatt. Ble veldig fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...