Gå til innhold

Feil å signere på stedatters oppgavehefte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var så 'dum' å signere på stebarnets oppgavehefte for litt siden da det var jeg som tok ut av sekken den aktuelle dagen... Barnet går i førsteklasse, og det dreide seg om å undertegne 'sett' kolonnen.

Mor reagerte sterkt på dette og mente det kun er mor og far som får gjøre dette. Far syntes mor henger seg opp i filleting.

Hva syntes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spiller vel ingen rolle så lenge det er en voksen som har sjekket at det er gjort?

• Liker 17
Skrevet

Strengt tatt så er det vel mor eller far som skal signere på ting, også i skolesammenheng.

Litt usikker på hvor grensene går,men tror steforeldre kan signere på ting som ikke er offentlige papirer så lenge foreldrene er enige.

Her skriver f.eks både stemor og stefar i meldingsboka til jenta mi, men å skrive under på karakterkort, klasseturer, påmeldinger osv er det vi som er foreldre som skal gjøre.

Du burde kanskje spurt før du gjorde det.

• Liker 1
Skrevet

Små ting blir fort stort i slike situasjoner, så jeg hadde latt foreldrene skrive under. Det er jo tross alt deres barn. Skjønner jo at det kan virke som en filleting for noen, men tenker at kanskje moren synes det er litt sårt...

• Liker 3
Skrevet

Strengt tatt så er det vel mor eller far som skal signere på ting, også i skolesammenheng.

Litt usikker på hvor grensene går,men tror steforeldre kan signere på ting som ikke er offentlige papirer så lenge foreldrene er enige.

Her skriver f.eks både stemor og stefar i meldingsboka til jenta mi, men å skrive under på karakterkort, klasseturer, påmeldinger osv er det vi som er foreldre som skal gjøre.

Du burde kanskje spurt før du gjorde det.

Jeg er enig i det du nevner vedr. karakterkort, påmeldinger osv. Det hadde aldri falt meg inn. Men notere "sett"+mitt navn på en oppgave seksåringen har fylt ut på skolen (type 'sette ring rundt bilde av hesten') syntes jeg kanskje er noe kranglete... men, det handler vel om å velge sine kamper.

TS

Skrevet

Jeg er enig i det du nevner vedr. karakterkort, påmeldinger osv. Det hadde aldri falt meg inn. Men notere "sett"+mitt navn på en oppgave seksåringen har fylt ut på skolen (type 'sette ring rundt bilde av hesten') syntes jeg kanskje er noe kranglete... men, det handler vel om å velge sine kamper.

TS

Jeg synes uansett det er greit å klargjøre grensene med foreldrene.... Nå er jeg ikke stemor selv, men mannen min er stefar til eldstejenta og eksens kone er stemor, så har litt erfaring. Nå var det ikke akkurat sånn at vi satte oss ned og skrev opp et regelverk, men både stefar og stemor lå naturlig nok litt lavt i terrenget i begynnelsen, også gikk det seg gradvis til:)

Skrevet

Hos oss har vi en arbeidsfordeling som familie som gjør det slik at jeg hjelper barna med norskrelaterte lekser, og far i matte. Dette gjelder både egne og stebarn. Jeg setter mitt navn på diverse papirer som kommer inn ifm. norskleksene og far det samme i matte. Selvsagt undertegner vi ikke andre viktige dokumenter.

Skrevet

Jeg synes uansett det er greit å klargjøre grensene med foreldrene.... Nå er jeg ikke stemor selv, men mannen min er stefar til eldstejenta og eksens kone er stemor, så har litt erfaring. Nå var det ikke akkurat sånn at vi satte oss ned og skrev opp et regelverk, men både stefar og stemor lå naturlig nok litt lavt i terrenget i begynnelsen, også gikk det seg gradvis til:)

Jeg er ikke uenig med deg Maya :-) Det er mange uskrevne regler man skal forholde seg til. Likevel måtte jeg få påpeke at det ikke ville vært aktuelt hvis det gjaldt papirer som du nevner.

Jeg har forøvrig vært stemor i over fire år ;)

Skrevet

Jeg er ikke uenig med deg Maya :-) Det er mange uskrevne regler man skal forholde seg til. Likevel måtte jeg få påpeke at det ikke ville vært aktuelt hvis det gjaldt papirer som du nevner.

Jeg har forøvrig vært stemor i over fire år ;)

Her skriver som sagt både stefar og stemor under på slike ting, men uansett greit å ha det avklart:)

Skrevet

Hos oss signerer jeg både karakterkort, lekser, turer osv. Det er hvis ungene er hos oss når de kommer med det, men hvis jeg mener at det er noe faren bør skrive under så overlater jeg det til han.

Mor har aldri sagt noe på det

• Liker 1
Skrevet

Det spiller vel ingen rolle så lenge det er en voksen som har sjekket at det er gjort?

EniG. Det er vel hele poenget. Nemlig at lærer'n skal se at en voksen har sjekket den.

Tor ikke lærer'n bryr seg drøyt.

Skrevet

Som mor reagerer jeg med at man tråkker over en grense man ihvertfall bør respektere til en annen gang.

Som stemor tenker jeg at jeg ikke ville tråkket over den grensen fordi jeg er opptatt av man skal plassere ansvaret der det hører hjemme.

En Stemor har ingen rettigheter som 'foresatte' . Det er mange gode grunner til det.

Det sagt- ingen grunn til å piske seg selv for hardt heller, TS. Gjort er gjort...

Skrevet

Om jeg hadde hatt en stemor til mine (fiktive) barn, hadde jeg ikke villet at hun skulle signere av på noe.

Rett og slett fordi jeg antar kommunikasjonen angående barnet ville vært mellom far og meg. Hadde stemor signert på skolearbeid hadde jeg mistet litt innblikk i temaer, nivåer, og andre sånne ting som det er greit å ha oversikt over.

• Liker 3
Skrevet

Oppgaven forsvinner vel ikke fra boken selv om stemor har skrevet "sett" på det barnet har gjort på skolen? Og hva er forskjellen for mor i om far eller stemor gjør det, det vil jo uannsett da ikke være henne og hun må selv sjekke senere hvis hun er interessert i hva barnet har gjort på skolen.

Glad jeg ikke er stemor altså, det må jo bli veldig vanskelig hvis slike små detaljer skal være noe å tenke over..

• Liker 7
Gjest abcdefgh
Skrevet

Synes oppriktig synd på dere stemødre der ute. Dere har virkelig og slite med når det kommer til bitre mødrer ! Enda en tråd om en mor som henger seg opp i en filleting som stemor gjør. Synes absolutt ikke du gjør noe galt i å signere her..

• Liker 9
Skrevet

Synes oppriktig synd på dere stemødre der ute. Dere har virkelig og slite med når det kommer til bitre mødrer ! Enda en tråd om en mor som henger seg opp i en filleting som stemor gjør. Synes absolutt ikke du gjør noe galt i å signere her..

Slik burde alle oppegående foreldre tenke :)

Anonym poster: f97c652965bd753feb0eef47e3129ba1

• Liker 1
Skrevet

Syns mor overreagerer. Det er ikke som om TS signerte noe kjempe viktig som foresatte skulle signere. Hun signerte på at en oppgave var gjort. Det er jo bare for å passe på at en voksen har sjekket det.

Hadde det vært karakterboken eller noe slikt, så mener jeg at mor eller far skal signere, men dette er er småtterier å karangle over. Mor og stemor bør prøve å ha et ok forhold. De trenger ikke være bestevenner, men de kan godt prøve å komme over ensa for barnas skyld, og da syns jeg det er tåpelig å begynne å krangle over småting.

Mor kan jo her for eksempel si "ja, det er greit denne gangen, men i fremtiden vil jeg at far eller jeg signerer." Da gir hun beskjed på en grei måte, at slik vil hun ha det, og da er det avtalt.

Anonym poster: 2882ea5673f84e7a99f7273b25e584d6

• Liker 2
Skrevet

Oppgaven forsvinner vel ikke fra boken selv om stemor har skrevet "sett" på det barnet har gjort på skolen? Og hva er forskjellen for mor i om far eller stemor gjør det, det vil jo uannsett da ikke være henne og hun må selv sjekke senere hvis hun er interessert i hva barnet har gjort på skolen.

Glad jeg ikke er stemor altså, det må jo bli veldig vanskelig hvis slike små detaljer skal være noe å tenke over..

Forskjellen for mor i om far eller stemor signerer, er jo at mor oftest kommuniserer direkte med far.

Og oppgaver er ikke alltid inne i en bok.

Skrevet

Og selvsagt er det eksen som reagerer, ikke den man er gift med/bor med.

Jeg synes enkelte mødre og fedre opptrer veldig merkelig over eksens nye make.

Stemor/far kan godt følge opp lekser, lage mat, vaske tøy, kjøpe klær og skoleting, hente og levere i barnehage/skole/trening/lege/venner og særlig i situasjoner hvor det ganger mor/far.

Men Gud forby at stemor/stefar undertegner lekseboka, meldingsboka, kommer på foreldremøter og møter opp på kamper, dersom mor/far er tilstede.

• Liker 11
Gjest pysepusen
Skrevet

Synes mor overreagerer! Her har min stefar skrevet under på papirer vedrørende skole på lik linje som mamma og pappa. Det er bare et lekseark liksom...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...