Gå til innhold

Frosk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på en ting, og jeg har forstått det slik at det er mange her som vet mye om mange forskjellige ting. Derfor spør jeg dette spørsmålet, som jeg har lurt lenge på.

Altså.

Hvordan puster frosken? Den har vel verken lunger eller gjeller såvidt jeg vet?

Hilsen ny bruker av Kvinneguiden-forumet.

Anonym poster: af43de99a682b76f5c196f31419f28b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, de har lunger. Når de er under vann puster de med huden.

Anonym poster: bb87b68dba97da6bc9f2e9275d6723ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Frosker/padder har lunger, Når de er larver(rumpetroll) har de gjeller, etterhvert som de modnes og blir ekte frosker utvikler de lunger og gjellene forsvinner.

Når voksene frosker er under vann holder de pusten, men som nevnt over kan de trekke små mengder oxygen ut av vannet gjennom huden. Det er ikke nok til at de kan være under vann på ubestemt tid, men gir dem kanskje litt lengre tid så lenge de ligger stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan vi ikke skape en debatt ut av dette? Har du vitenskapelige bevis for at en frosk puster under vann med huden? KJØR DEBATT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Frosker i ordenen Anura, er amfibier og ligner på de første tetrapodene som vandret inn på land for ca. 480 millioner år siden, disse tetrapodene delte seg, først i amfibier og animote, animote delte seg igjen i synapsid og diapsid diapsider ble til div reptiler som dinosaurer, slanger, øgler osv, samt fugler som er en del av gruppen dinosaurer, synapsid delte seg ikke på samme måten, og det er i dag bare en orden igjen, og det er pattedyr.

Sånn det var dagens vitenskap oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...