AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #1 Skrevet 16. februar 2013 Jeg er 20 år uten fullført vgs. Hadde mye fravær pga. psykiske årsaker og strøk i alle fag. Etter det har jeg jobbet i ett år og gått på folkehøgskole ett år. Nå har jeg tenkt til å fullføre, og har derfor søkt på videregående til høsten. Det jeg lurer på er om jeg heller burde søke meg inn på privatskole i stedet? For eksempel Akademiet. Da må jeg flytte. Noe annet jeg tenker på er at jeg ikke får bostipend om jeg begynner på vanlig vgs her i hjembyen fordi en av foreldrene mine bor nærme skolen. Så vidt jeg vet er det ikke noen mulighet for å få bostipend når foreldrene bor mindre enn 40km fra skolen. Det går jo ann å få bostipend på grunnlag av særskilte grunner, for eksempel at det er trangt i hjemmet, og jeg tror ikke jeg oppfyller det kravet heller. Jeg bor i en leilighet på 70 kvm med mamma og samboeren hennes. Håper gjerne på noen råd fra noen der ute Anonym poster: 44d326449243871c12ec52d13b83edf6
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2013 #2 Skrevet 16. februar 2013 Hva med om du skaffer deg en jobb og så voksenopplæringen på kveldstid?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #3 Skrevet 16. februar 2013 Jeg er på jobbleting, men jeg snakket med noen fra inntakskontoret som sa at jeg kom til å bli veldig vanskelig å søke på voksenopplæring. At jeg måtte attester fra lege osv. Må man ikke dessuten være over 25, som regel? Anonym poster: 44d326449243871c12ec52d13b83edf6
smilo Skrevet 16. februar 2013 #4 Skrevet 16. februar 2013 Sjekk reglene for særlige forhold http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/Bor-borte/Bostipend/
Kjempeliten Skrevet 17. februar 2013 #5 Skrevet 17. februar 2013 Det er vel bare snakk om ett år eller? Det er en god ide å bare bo hjemme hos mamma mens du går på vgs:) Du sparer mye stress og penger på det. Ellers kan du jo ta opp studielån og flytte for deg selv.
Gjest Skjæra Skrevet 17. februar 2013 #6 Skrevet 17. februar 2013 Nav kan også hjelpe deg med å få ferdig VGS.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #7 Skrevet 17. februar 2013 Hm. Vel, jeg har ikke karakter i noen fag, så jeg trenger alle fagene (?) Føler meg dum som må mase på kg om det her, men jeg blir bare så forvirra av alle lover, regler, krav osv. :/ Hodet mitt går helt i spinn! Sånn jeg har forstått det så har jeg disse mulighetene: - Bo hjemme, gå 2 år på vgs før jeg eventuelt må melde meg opp til eksamen som privatist fordi jeg kun har 2 år med ungdomsrett igjen. - Gå på privatskole for privatister, flytte til Oslo, ta opp studielån (gjelder ikke 23/5-regelen når man tar vgs på 2 år hos Sonans? Eller får man studiekompetanse etter disse 2 årene?) - Privatist, lese på egen hånd. 23/5-regelen Hvordan kan nav hjelpe meg? Unnskyld for at jeg spør så mye, prøver bare å få oversikt. Anonym poster: 44d326449243871c12ec52d13b83edf6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå