AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #1 Skrevet 16. februar 2013 Jeg har alltid vært overvektig, sånn ca. 20-25 kg for mye. En god venninne av meg har vært 60-70 kg overvektig. Hun har blitt plaget for det og slitt mye med selvbildet, mobbing, har ikke hatt mange venner osv. Jeg har aldri blitt ertet, har vært populær og sterk og vært den som har inkludert henne i ulike settinger hvor hun kunne blitt stående utenfor. Hun ble slankeoperert for et par år siden, og har gått ned så mye at hun nå er mindre overvektig enn meg, nærmere normalt. Noe jeg er veldig glad på hennes vegne for. Problemet er bare at nå har hun begynt å komme med små stikk til min vekt. Er vi ute og spiser, kan hun begynne å formane om hva jeg bør velge på menyen, men samtidig hevde at hun selv kan spise hva hun vil. Midt i måltidet kan hun si: "Legg ned bestikket nå og kjenn etter om du er mett før du spiser videre. Det gjør jeg." Hun kommer også med klær som har blitt for store til henne og vil gi meg, men vi har totalt ulik stil og jeg sier "takk, men nei takk", hvorpå hun sier "ja, det er sant, de passer kanskje ikke til deg nå, men om noen måneder kanskje? Hvis du er flink?" Hun spiser også mye godteri, men hvis jeg kommer på besøk, fjerner hun godteskålen fra bordet og sier "du har vel ikke godt av dette, du". Tingen er: jeg blir ikke lei meg av dette, men irritert. Jeg er overvektig, men jeg trener (noe hun aldri gjør) og trives egentlig i kroppen min. Jeg vet jeg er litt for matglad og spiser for mye, og dette er noe jeg prøver å være bevisst på. Men jeg slanker meg ikke aktivt, men registrerer at jeg har gått ned ca. 5-6 kg fra jeg begynte å bevisstgjøre meg på matinntaket for et par måneder siden. Men vekt er ikke noe jeg fokuserer på. Men det irriterer meg at hun må kommentere det hele tiden, og spesielt fordi jeg ALDRI sa noe nedsettende om henne da hun var overvektig, jeg har ALLTID forsvart henne ovenfor mobbere, men nå sier hun omtrent det samme til meg som mange sa til henne - og som hun ble veldig lei seg for. Hvorfor har hun blitt sånn? Og hvordan kan jeg ta det opp med henne på best mulig måte? Anonym poster: 13e980007ad7acb051f0fbba0d9a9106
Rubies_ Skrevet 16. februar 2013 #2 Skrevet 16. februar 2013 Be hun reise til helvete og be henne slutte med disse kommentarene. Lar hun ikke være, syns jeg du bare skal la være å finne på ting med henne, som f.eks. å dra på restaurant, osv. 3
sara-ellis Skrevet 16. februar 2013 #3 Skrevet 16. februar 2013 Unnskyld for at jeg ikke svarer på det du spør om, men er det ikke rart at hun ikke trener om hun har fått utført slankeoperasjon?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #4 Skrevet 16. februar 2013 Hun er tydeligvis en av de som hever sitt eget selvbilde ved å tråkke på andres. Men om hun er slankeoperert og spiser mye godteri vil hun ikke da slite med vitaminmangel etterhvert? Og gå opp i vekt igjen? Anonym poster: 414c1e94a3ee1a62631e5e1c82cfc976
Steinar40 Skrevet 16. februar 2013 #5 Skrevet 16. februar 2013 TS kan vel bare si til venninna si at hun ikke ønsker å gå ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #6 Skrevet 16. februar 2013 Hun må jo trene, ellers legger hun på seg igjen. Kjenner 2 som har slankeoperert seg. De er like tykke den dag i dag pga de elsker mat og hater bevegelse. Så en stund gikk de ned, men nå er de like igjen. Alt sitter i hodet. Anonym poster: d2a911afbf3ed14cedc45c3458c50f04
Anglofil Skrevet 16. februar 2013 #7 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Jeg tror det rett og slett er usikkerheten hennes som skinner igjennom her. Det virker som at hun tror at den eneste måten man hevde seg på er å trykke ned andre, for det var slik andre har behandlet henne. Ikke for det, hun burde vite bedre, hun er rett og slett frekk og ufordragelig i sin oppførsel. Jeg hadde bedt henne slutte og revurdert hele vennskapet hvis hun fortsatte slik. Mvh Yvonne Endret 16. februar 2013 av Yvonne 2
estrella Skrevet 16. februar 2013 #8 Skrevet 16. februar 2013 Si det rett ut, at hun er frekk mot deg. Og så kan du legge til at selv om man er slankeoperert så kan man ikke spise hva man vil og man bør trene. Noe hun burde vært klar over (egentlig). Kommer selvsagt an på hvilken type operasjon hun hadde, det ene alternativet er kun å sette bånd rundt magesekken (som da kan utvides hvis man spiser for mye igjen, etter noen år, en operasjon som kan reverseres hvis man ønsker) og det andre alternativet som også er mye brukt er å fjerne deler av tarmen og koble bort en stor del av magesekken. Litt verre å reversere Hvis hun har hatt den burde hun ikke egentlig fått til å spise så mye..så hun har vel kanskje hatt den med bånd? Da kan hun risikere å spise seg tilbake til før operasjonen ifølge en dokumentar jeg så på tv (husker jo selvsagt ikke hvilken).
lillevill Skrevet 16. februar 2013 #9 Skrevet 16. februar 2013 Hvordan i alle dager er hun en " god veninne"? 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #10 Skrevet 16. februar 2013 Det du kan gjøre er jo å ta tyren ved hornene og gå rett på sak. Neste gang hun kommer med et av disse jeg-er-bedre-enn-deg stikkene sine spør du henne hvorfor hun sier sånt, og spør om hun husker hvor sårende det var da det var hun som fikk kommentarer. Har du forsøkt å ta det opp med henne tidligere? Hva svarer du når hun sier sånt? Anonym poster: 414c1e94a3ee1a62631e5e1c82cfc976
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #11 Skrevet 16. februar 2013 Du må gjøre henne oppmerksom på at hun trykker deg ned for å heve seg selv. Hver gang hun gir deg et stikk. Anonym poster: fd6050984ddd48a0f44aea98d57ee930
Kapteinen Skrevet 16. februar 2013 #12 Skrevet 16. februar 2013 Hun kommer også med klær som har blitt for store til henne og vil gi meg, men vi har totalt ulik stil og jeg sier "takk, men nei takk", hvorpå hun sier "ja, det er sant, de passer kanskje ikke til deg nå, men om noen måneder kanskje? Hvis du er flink?" Hun spiser også mye godteri, men hvis jeg kommer på besøk, fjerner hun godteskålen fra bordet og sier "du har vel ikke godt av dette, du". Anonym poster: 13e980007ad7acb051f0fbba0d9a9106 Høres ut som regelrett mobbing for meg. Neste gang hun kommer med en nedsettende kommentar så spør du rett ut hva det er som gjør at hun oppfører seg sånn, dersom hun ikke ser hvor slem hun har vært spør henne om legene strupte blodtilførselen til hjernen hennes da de først var i gang. 2
Gjest Allergikeren Skrevet 16. februar 2013 #13 Skrevet 16. februar 2013 Jeg hadde minnet henne på at det var akkurat slike kommentarer hun ble såret av i sin tid ...
Moshyen Skrevet 16. februar 2013 #14 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Høres ut som hun leker matpoliti. Veldig mange gjør det, men kanskje spesielt slanke og tidligere overvektige. Det handler ofte ikke om misunnelse, men om misforståtte forsøk på å hjelpe. De tror gjerne de hjelper, men kommentarene fungerer veldig ofte mot sin hensikt ved at mottakeren blir lei seg i stedet. Endret 16. februar 2013 av Moshyen
hjertesukka Skrevet 16. februar 2013 #15 Skrevet 16. februar 2013 "Nyfrelste" kan være en plage for sine omgivelser. Tror også det er et klossete forsøk på å hjelpe som kommer helt feil ut. Du kan jo gjøre henne oppmerksom på hennes eget kosthold. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #16 Skrevet 16. februar 2013 Navnet hennes begynner ikke på H vel...? Anonym poster: bef34619390e076a1e4f29e154dd30b9
Gjest BabyBlue Skrevet 16. februar 2013 #17 Skrevet 16. februar 2013 Neste gang kan du bare si "Vel, du måtte faktisk bli operert for å kunne gå ned i vekt, så ikke sitt der og tro at du er en slags helseekspert av den grunn. Faktisk det motsatte. Pass på deg selv, du."
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #18 Skrevet 17. februar 2013 Jeg har alltid vært overvektig, sånn ca. 20-25 kg for mye. En god venninne av meg har vært 60-70 kg overvektig. Hun har blitt plaget for det og slitt mye med selvbildet, mobbing, har ikke hatt mange venner osv. Jeg har aldri blitt ertet, har vært populær og sterk og vært den som har inkludert henne i ulike settinger hvor hun kunne blitt stående utenfor. Hun ble slankeoperert for et par år siden, og har gått ned så mye at hun nå er mindre overvektig enn meg, nærmere normalt. Noe jeg er veldig glad på hennes vegne for. Problemet er bare at nå har hun begynt å komme med små stikk til min vekt. Er vi ute og spiser, kan hun begynne å formane om hva jeg bør velge på menyen, men samtidig hevde at hun selv kan spise hva hun vil. Midt i måltidet kan hun si: "Legg ned bestikket nå og kjenn etter om du er mett før du spiser videre. Det gjør jeg." Hun kommer også med klær som har blitt for store til henne og vil gi meg, men vi har totalt ulik stil og jeg sier "takk, men nei takk", hvorpå hun sier "ja, det er sant, de passer kanskje ikke til deg nå, men om noen måneder kanskje? Hvis du er flink?" Hun spiser også mye godteri, men hvis jeg kommer på besøk, fjerner hun godteskålen fra bordet og sier "du har vel ikke godt av dette, du". Tingen er: jeg blir ikke lei meg av dette, men irritert. Jeg er overvektig, men jeg trener (noe hun aldri gjør) og trives egentlig i kroppen min. Jeg vet jeg er litt for matglad og spiser for mye, og dette er noe jeg prøver å være bevisst på. Men jeg slanker meg ikke aktivt, men registrerer at jeg har gått ned ca. 5-6 kg fra jeg begynte å bevisstgjøre meg på matinntaket for et par måneder siden. Men vekt er ikke noe jeg fokuserer på. Men det irriterer meg at hun må kommentere det hele tiden, og spesielt fordi jeg ALDRI sa noe nedsettende om henne da hun var overvektig, jeg har ALLTID forsvart henne ovenfor mobbere, men nå sier hun omtrent det samme til meg som mange sa til henne - og som hun ble veldig lei seg for. Hvorfor har hun blitt sånn? Og hvordan kan jeg ta det opp med henne på best mulig måte? Anonym poster: 13e980007ad7acb051f0fbba0d9a9106 Får hun ikke oppfølging etter denne operasjonen? Hun skal følge et strengt regime med MYE trening, utelukkende sunn, proteinrik mat og nix godteri, alkohol eller utskeielser. Om du fortsatt vil være venninne med henne (litt uklart hvorfor) så må du prøve å styre henne inn på rett spor. En ting er at hun garantert vil gå opp igjen i vekt, en helt annen at dette faktisk kan være farlig for henne. Angående kommentarene så får du bare si til henne i klartekst at dette ikke er akseptabelt. Enten føyer hun seg og dere er gode venninner igjen eller så bryter hun fordi hun blir fornærmet, eller du fordi hun er utålbar. Anonym poster: 65b5f761c4ec2cd33daaa43d29a05339
Cata Skrevet 17. februar 2013 #19 Skrevet 17. februar 2013 Jeg hadde bedt henne la være å passe mitt matinntak, og heller konsentrere seg om sitt eget. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå