AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #1 Skrevet 16. februar 2013 Hei alle sammen! Jeg skal flytte sammen med kjæresten og skal leie ut min leilighet på ubestemt tid. Vi hadde visning for et par dager siden, og det kom ca. 30 personer - over all forventning! Jeg har ikke bestemt meg helt for hvem jeg skal leie ut til enda, men har sagt jeg skal gi svar innen mandag. Det er overtakelse 1.mars. Dilemmaet: Jeg har selv vært student i mange år, og irritert meg over hushaier som krever ekstremt mye i leie. Derfor hadde jeg bestemt meg for å leie ut billig, selvfølgelig slik at mine utgifter i forbindelse med leiligheten blir dekket, men ikke mer enn det. Jeg har ellers svært god økonomi, hvis ikke hadde jeg nok solgt leiligheten nå, så jeg ser ikke på dette som noe risikabelt. Jeg har sett andre utleieannonser i samme område, ca. samme kvm og standard leie ut til 4-5000 mer, og jeg tror folk aksepterer dette. Men etter visningen har det nesten oppstått en budrunde på sms/mail/telefon hvor folk tydeligvis ønsker å leie leiligheten så mye at de tilbyr å betale flere tusen mer. Nå vet jeg ikke helt hva som er riktig å gjøre. Bør jeg leie ut til den som tilbyr seg å betale mest (fordi han/hun kanskje har det største ønsket om å bo her), eller bør jeg velge på magefølelse, og uavhengig av hvem som betaler mest? Samvittigheten min sier det siste (og det var jo det jeg hadde bestemt meg for i utgangspunktet), men kjæresten min sier jeg er dum hvis jeg ikke velger den som vil betale mest. Han er litt mer opptatt av penger enn det jeg er... Noen innspill? Anonym poster: 7d1c4d2f0e0122af02e0f2cb9e3ed426 1
Cho Kon It Skrevet 16. februar 2013 #2 Skrevet 16. februar 2013 Hvis du vil gjøre ditt til at leieprisene ikke stiger enda mer, leier du ut til markedspris selv om folk er villige til å betale mer. 9
Anglofil Skrevet 16. februar 2013 #3 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Jeg ville gått etter den som faktisk virker mest troverdig, som magefølelsen din tilsier burde få leiligheten. Det er kanskje bedre å ha en leieboer som ikke nødvendigvis betaler massevis av penger, men som betaler i tide og er forutsigbar, framfor en som lover gull og grønne skoger, men som viser seg å kanskje ikke kunne betale for seg allikevel. Mvh Yvonne Endret 16. februar 2013 av Yvonne 14
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #4 Skrevet 16. februar 2013 Hei alle sammen! Jeg skal flytte sammen med kjæresten og skal leie ut min leilighet på ubestemt tid. Vi hadde visning for et par dager siden, og det kom ca. 30 personer - over all forventning! Jeg har ikke bestemt meg helt for hvem jeg skal leie ut til enda, men har sagt jeg skal gi svar innen mandag. Det er overtakelse 1.mars. Dilemmaet: Jeg har selv vært student i mange år, og irritert meg over hushaier som krever ekstremt mye i leie. Derfor hadde jeg bestemt meg for å leie ut billig, selvfølgelig slik at mine utgifter i forbindelse med leiligheten blir dekket, men ikke mer enn det. Jeg har ellers svært god økonomi, hvis ikke hadde jeg nok solgt leiligheten nå, så jeg ser ikke på dette som noe risikabelt. Jeg har sett andre utleieannonser i samme område, ca. samme kvm og standard leie ut til 4-5000 mer, og jeg tror folk aksepterer dette. Men etter visningen har det nesten oppstått en budrunde på sms/mail/telefon hvor folk tydeligvis ønsker å leie leiligheten så mye at de tilbyr å betale flere tusen mer. Nå vet jeg ikke helt hva som er riktig å gjøre. Bør jeg leie ut til den som tilbyr seg å betale mest (fordi han/hun kanskje har det største ønsket om å bo her), eller bør jeg velge på magefølelse, og uavhengig av hvem som betaler mest? Samvittigheten min sier det siste (og det var jo det jeg hadde bestemt meg for i utgangspunktet), men kjæresten min sier jeg er dum hvis jeg ikke velger den som vil betale mest. Han er litt mer opptatt av penger enn det jeg er... Noen innspill? Anonym poster: 7d1c4d2f0e0122af02e0f2cb9e3ed426 Jeg betaler 14.000 for 60 kvm, men det er Stavanger da. Stavanger er definitivt dyrest i landet og ennå dyrere enn oslo. Anonym poster: 9212a0763bf64ecf1c942d2b57267405 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #5 Skrevet 16. februar 2013 Jeg ville gått for en med referanser og en som har tenkt til å bo der ett par år. Er slitsomt hvis du leier ut, også flytter leietakeren etter 6 mnd. Så må du igang med hele prossesen med å finne ny leietaker igjen. Ville også godt for en som virker "ordentlig" fremfor kun kronene på husleien. Slitasje på leilighet koster også penger. Anonym poster: 9f875092b9a2fb4c3ba1692e505a8d30 4
sara-ellis Skrevet 16. februar 2013 #6 Skrevet 16. februar 2013 Jeg hadde prioritert en som vil bo der en stund så du slipper å lete etter ny leieboer med en gang, en du føler du er på bølgelengde med, som virker ordentlig og grei. Ingenting verre enn en vanskelig leieboer! 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #7 Skrevet 16. februar 2013 Jeg ville prioritert en leietaker som virket rolig og ordentlig, med gode referanser, og som virker interessert i å bo i leiligheten en stund. En fare ved å si ja til den med høyest bud kan være at vedkommende er på desperat jakt etter bolig nå, og strekker seg lenger enn han egentlig er komfortabel med. Når han er vel i hus har han bedre tid til å finne noe billigere - og du må starte prosessen på nytt. Anonym poster: 6c4706e5c8e8dac0c8180b32d181b06d 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #8 Skrevet 16. februar 2013 mange jeg kjenner leier ut leilighetene sine til billigere enn de kunne fått fordi dem vil ha langtidsleie. her jeg bor har vi ganske lav husleie. og de naboen er den nyeste i boligen å har bodd her i 1,5 år. og det er bedre det enn å måtte legge ut annonse på finn hver 3 mnd for å få ny leietager. Anonym poster: 308b8305eb23fbbde5d1ea4221deb412 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #9 Skrevet 16. februar 2013 Ta så mye som mulig, men ikke mer enn folk er villig og i stand til å betale. Du må ta høyde for vedlikehold og eventuell skatt. Leiligheten blir jo slitt, og mulig du må bytte parkett, kjøkken innredning etc, etter en tid. Anonym poster: 67ad7443ff01853c36635e3e04f77705 1
Eriks Skrevet 16. februar 2013 #10 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Nå vet jeg ikke helt hva som er riktig å gjøre. Bør jeg leie ut til den som tilbyr seg å betale mest (fordi han/hun kanskje har det største ønsket om å bo her), eller bør jeg velge på magefølelse, og uavhengig av hvem som betaler mest? Samvittigheten min sier det siste (og det var jo det jeg hadde bestemt meg for i utgangspunktet), men kjæresten min sier jeg er dum hvis jeg ikke velger den som vil betale mest. Han er litt mer opptatt av penger enn det jeg er... Noen innspill? En blanding. Ta de du har mest tro på at behandler leiligheten bra og ikke ødelegger forholdet til naboene, men ikke gå ned 4-5000kr! Om jeg hadde fått f.eks. maks 14 000/mnd, ville kanskje gått ned til f.eks. 13 000kr om jeg kunne fått mer stabile leieboere. Endret 16. februar 2013 av Eriks
MissStiles Skrevet 16. februar 2013 #11 Skrevet 16. februar 2013 Hvor stor leilighet er det? Og i hvilken by?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #12 Skrevet 16. februar 2013 TS her! Takk for svar. Jeg har tatt høyde for skatt, kommunale avgifter osv. samt selvfølgelig låneutgifter jeg har på den. Samt noe til dekking av uforutsigbare utgifter, men den er ganske nyoppusset (2011) og med hvitevarer fra 2010, så jeg ser ikke for meg at noe slikt skal ryke. Leiligheten er på ca. 55 kvm, ligger i Bergen sentrum. Toroms i toppetasjen i en bygård med egen, solrik og skjermet balkong på ca. 6 kvm. Samt en tilhørende bod på ca. 2x4 m. Hva synes dere er en fornuftig pris på noe slikt? Anonym poster: 7d1c4d2f0e0122af02e0f2cb9e3ed426
MissStiles Skrevet 16. februar 2013 #14 Skrevet 16. februar 2013 Du må jo dekke dine utgifter for den leiligheten og kanskje legge på litt til, så har du husleie.
Marwel Skrevet 17. februar 2013 #15 Skrevet 17. februar 2013 Etter flere historier her den siste tiden om personer som har hatt store problemer med leitagere som ikke betaler ol. så er det viktig å ta mest mulig depositium heller enn leie.
Alina X Skrevet 17. februar 2013 #16 Skrevet 17. februar 2013 Jeg mener du bør være Obs på folk. Utleiefirmaer driver kredittsjekk, har du fått foretatt noe sånt på dine fremtidige leieboere?Ikke, Neivel, da vet du heller ikke om den personen kanskje har gjeld på 200 000kr og nå mottar pengehjelp fra Nav. Mange Navere "tjener"utrolig med penger pga div stønader og kan dermed slenge ut mye penger et par mnd før du får spørsmål om det kan etterbetales/unnskyldninger om at "lønna"ikke kom etc. Studenter er også risikable. Ta heller en med fast jobb og som kan fremlegge bevis for fast jobb(lønningsslipp for de siste 3mnd) Jeg ville bedt folk ta med: lønningsslipp for siste 3 mnd. referanser fra tidl. leieforhold. arbeidskontrakten fra jobben. Jeg selv er skeptisk til private annonsører, ikke fordi jeg er skeptisk til folk, men fordi jeg en gang søkte på den fine leiligheten hvor vedkommende skulle studere utenlands i noen år. Etter 4mnd kom han tilbake, da det var visst for hardt for han og ikke et partyliv han trodde han skulle ha. Fikk en mail om at jeg måtte flytte ut innen 30dager og han beklaget dette og blabla, så etter det har jeg kun leid hos utleiefirmaer. Dessverre for deg som utleier er utleiefirmaer veldig påpasselige med kredittsjekk, bevis for jobb etc at Navere har nubbesjans, og dermed henvender seg til private annonsører.
Chloe- Skrevet 17. februar 2013 #17 Skrevet 17. februar 2013 Jeg mener du bør være Obs på folk. Utleiefirmaer driver kredittsjekk, har du fått foretatt noe sånt på dine fremtidige leieboere?Ikke, Neivel, da vet du heller ikke om den personen kanskje har gjeld på 200 000kr og nå mottar pengehjelp fra Nav. Mange Navere "tjener"utrolig med penger pga div stønader og kan dermed slenge ut mye penger et par mnd før du får spørsmål om det kan etterbetales/unnskyldninger om at "lønna"ikke kom etc. Studenter er også risikable. Ta heller en med fast jobb og som kan fremlegge bevis for fast jobb(lønningsslipp for de siste 3mnd) Jeg ville bedt folk ta med: lønningsslipp for siste 3 mnd. referanser fra tidl. leieforhold. arbeidskontrakten fra jobben. Jeg selv er skeptisk til private annonsører, ikke fordi jeg er skeptisk til folk, men fordi jeg en gang søkte på den fine leiligheten hvor vedkommende skulle studere utenlands i noen år. Etter 4mnd kom han tilbake, da det var visst for hardt for han og ikke et partyliv han trodde han skulle ha. Fikk en mail om at jeg måtte flytte ut innen 30dager og han beklaget dette og blabla, så etter det har jeg kun leid hos utleiefirmaer. Dessverre for deg som utleier er utleiefirmaer veldig påpasselige med kredittsjekk, bevis for jobb etc at Navere har nubbesjans, og dermed henvender seg til private annonsører. Folk med (ung) uføretrygd fra NAV har faktisk en mer stabil inntekt, da det er en varig ytelse. Håper du med "navere" ikke inkluderer denne gruppen. Studenter ser jeg ikke på som noe mer risikabelt enn folk i arbeid. Hvertfall ikke de som er på andreåret, eller enda senere i studieløpet. De fleste studenter binder seg til ett og samme studiested i en lengre periode, mottar forutsigbar lånekassestøtte og jobber ofte ved siden av. Selvfølgelig finner du alltids folk som faller fra, misbruker pengene sine, tar seg vann over hodet økonomisk sett, eller forårsaker unødig støy - men de finnes i alle kategorier, også på jobbmarkedet. Jeg er enig i punktet om referanser. 7
Alina X Skrevet 17. februar 2013 #18 Skrevet 17. februar 2013 Folk med (ung) uføretrygd fra NAV har faktisk en mer stabil inntekt, da det er en varig ytelse. Håper du med "navere" ikke inkluderer denne gruppen. Studenter ser jeg ikke på som noe mer risikabelt enn folk i arbeid. Hvertfall ikke de som er på andreåret, eller enda senere i studieløpet. De fleste studenter binder seg til ett og samme studiested i en lengre periode, mottar forutsigbar lånekassestøtte og jobber ofte ved siden av. Selvfølgelig finner du alltids folk som faller fra, misbruker pengene sine, tar seg vann over hodet økonomisk sett, eller forårsaker unødig støy - men de finnes i alle kategorier, også på jobbmarkedet. Jeg er enig i punktet om referanser. Ja, men studenter kan være en stor risiko. Ikke misforstå, kjenner selv 2 studenter som leier og som har tenkt til å leie i hele studietiden i flere år fremover, men det er jo ca 40prosent som faller av studier innen de første 3studiemnd(høstmnd). På min vennines studieretning var det 7 som sluttet innen November, og på min brors studieretning var det 3. Jeg bare sier det er en viss risiko, men det gjelder jo fast arbeidene og, man vet jo aldri om personen plutselig sier opp jobben etter et par uker.
Chloe- Skrevet 17. februar 2013 #19 Skrevet 17. februar 2013 Ja, men studenter kan være en stor risiko. Ikke misforstå, kjenner selv 2 studenter som leier og som har tenkt til å leie i hele studietiden i flere år fremover, men det er jo ca 40prosent som faller av studier innen de første 3studiemnd(høstmnd). På min vennines studieretning var det 7 som sluttet innen November, og på min brors studieretning var det 3. Jeg bare sier det er en viss risiko, men det gjelder jo fast arbeidene og, man vet jo aldri om personen plutselig sier opp jobben etter et par uker. Les avsnitt to, setning to, av mitt innlegg igjen. (Sitter på mobilen, så får beklageligvis ikke multisitert). Nettopp på grunn av risikoen du nevner på slutten syns jeg det er feil å henge ut spesielle grupper. Referanser og magefølelse er det eneste "garantien" man har, så å leie ut leilighet er et sjangsespill uansett. 2
Strixvaria Skrevet 17. februar 2013 #20 Skrevet 17. februar 2013 Jeg betaler 14.000 for 60 kvm, men det er Stavanger da. Stavanger er definitivt dyrest i landet og ennå dyrere enn oslo. Anonym poster: 9212a0763bf64ecf1c942d2b57267405 Jeg leide 12 kvm på Majorstua skoleåret 2011- 2012 og betalte 5500 kr i måneden. Nå koster den samme leiligheten nærmere 5800. Så kvadratmeterprisen er faktisk dyrere her. Eventuelt er de mindre leilighetene i Oslo rett og slett bare latterlig dyre. Og dette er studentsamskipnadens leiligheter.. Skulle jeg leid ut noe ville jeg helst leid ut til folk jeg følte jeg kunne stole på, men jeg ville også satt en leiepris som gav meg noe gevinst. Ikke nødvendigvis flere tusen, men ei krone her og ei krone der, ikke sant - du kan f.eks. sette overskuddet rett inn på høyrentekonto, og så om noen år har du en finfin bufferkonto som du ikke har 'lagt merke til' engang. Jeg ville også foretrukket å få referanser (førsteårsstudenter har sjeldent slike da de som oftest kommer rett hjemmefra), jobbkontrakter eller lignende, og jeg ville vært skeptisk til folk som tilbyr seg å betale flere tusen kroner mer - jeg skjønner at mange er desperate etter å få leilighet, og spesielt en nyoppusset, billig en som den du leier ut, TS, men likevel. Da ville jeg hvertfall spurt etter attester og kontrakter som viste at de var i stand til å betale for seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå