Gå til innhold

Slippe løs fugler som ikke er tamme?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg passer to hannundulater nå, de skal være her i 2-3 uker regner jeg med.

De bor i et relativt greit bur mtp. størrelse, men jeg synes likevel litt synd på dem som er innesperret der dagen lang. Det hender den ene undulaten bråker og skriker, og jeg tolker dette som et mulig tegn på at han kjeder seg..?

Jeg er vant med tamrotter som skal bo i store og velutstyrte bur og være løse minst noen timer om dagen. Synes det er trist med dyr som bor i bur hele livet. Meeen, tør jeg slippe dem løs her i leiligheten? Jeg er redd for at de bæsjer overalt, samt at jeg ikke får dem inn igjen. De er skeptisk til mennesker og ikke vant til å fly løse.

Tips og innspill?

(EDIT: Ser nå at jeg burde presisert at det var undulater det var snakk om i trådtittelen. Kopierte bare innlegget direkte over fra undulatforum, så da ble det slik.)

Endret av Tonje!
Skrevet

Vi brukte å sette den øverste delen av buret i badekaret og dusje undulatene. Da ble de veldig glad. Så ga vi dem litt frukt (mandarin/klementin var favoritten).

Skal du slippe dem løs er det bare å la døren(e) på buret stå åpen, og de flyr inn igjen av seg selv etter en stund.

Anonym poster: 9995c32e9c8e069159909de607606645

Skrevet

Har ikke badekar eller stor nok dusj til å få plass til burtoppen dessverre, dessuten har jeg ingen varme på på badet så det ville nok blitt en litt for kald fornøyelse for de stakkars pippene.

Men å gi dem litt grukt og grønt er jo en god idé, så har de noe godt og sunt å momse på. Har funnet noen fine lister over ja- og nei-mat.

Prøvde å åpne burdørene nå, så får det bare briste eller bære. Vinduene er tildekket og veien inn til kjøkkenet er sperret med et teppe.

Har en liten følelse av at dette kan bli kaos, men vi får nå se :P

Skrevet

La oss vite hvordan det er gått da!

Skrevet

Will do!

Jeg er spent selv jeg, har null erfaring med fugler så jeg føler meg litt klossete her jeg prøver meg frem. Ser for meg villt fuglekaos så fort en av dem forstår at burdørene er åpne, haha. Fugler som flakser og bæsjer overalt, og jeg som desperat prøver å få dem inn igjen etter at det er gått ørten timer. Skal ut i kveld klokken 18:00, så på ene eller andre måten må de være inne igjen til da.

Enn så lenge sitter de bare der inne og koper.

Skrevet

:fnise: Jeg tror dette kan være en grei tråd å ha på lista utover dagen.

Når det er sagt så hadde min tante i sin tid en undulat som ikke var fingertam og han fant selv veien inn i buret når han hadde fått strukket på vingene. Da var det bare å stenge buret igjen.

Men med to så blir det kanskje "double trouble". Skal vel litt til at begge får lyst til å gå hjem samtidig.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan går dette? Skal du ut kl 18, bør du få dem inn i god tid..

Anonym poster: d24f04bef3b17bee2c65a3f1a158fdaf

Skrevet

Hahaha. Jeg ser for meg at jeg kanskje må fange dem inn til slutt. Me får sjå!

Jeg tror kanskje de har skjønt at dørene er åpne nå. Hopper rundt i buret og er ganske opprørte. Skikkelig «happening of the year» i undulatland!

Men ingen har våget seg ut ennå, de har det bare i kjeften enn så lenge.

Skrevet

Flygende fugler gjør fra seg der de vil, hvis du ikke har tenkt på det. Nytter ikke å kjefte etterpå. ;)

Anonym poster: 00d05577a9ac2a9ea3efe6d79f001ddb

Skrevet

Lykke til. At den ene bråker kan være så mye.

Et tips til å lette "fangsten" er å bruke et håndkle. OM du må,kast den over fuglen.Og vær klar til å ta i mot.

Mine var tamme,så de gikk inn selv etter hvert.Gjerne når jeg la inn favorittmat osv i buret.

Skrevet

Skjønner at det er godt ment, men en dårlig ide. Du er en fremmed, og de er ikke vant til det hjemmefra. Du kan skremme dem mere enn hjelpe dem.

Skrevet

Skjønner at det er godt ment, men en dårlig ide. Du er en fremmed, og de er ikke vant til det hjemmefra. Du kan skremme dem mere enn hjelpe dem.

Mener du ved å fange dem inn igjen? Eller ved å åpne burdørene?

Skrevet

Mener du ved å fange dem inn igjen? Eller ved å åpne burdørene?

Jeg har hatt undulater i mange år selv, jeg ville egentlig ikke anbefalt deg å slippe de ut så fort, og la de fly rundt.. de kan fly seg "vill", de er ikke kjent, bli redde, og ha vasnkelig for å lokalisere sitt trygge bur igjen. Du kan fange ved å hive over handklær ja, men det er jo litt drastisk og vil skremme de det også......

Skrevet

Jeg har hatt undulater i mange år selv, jeg ville egentlig ikke anbefalt deg å slippe de ut så fort, og la de fly rundt.. de kan fly seg "vill", de er ikke kjent, bli redde, og ha vasnkelig for å lokalisere sitt trygge bur igjen. Du kan fange ved å hive over handklær ja, men det er jo litt drastisk og vil skremme de det også......

Ok.

Det er kun stuen de har tilgang på da, og det er en veldig liten rektangulær stue. Men kanskje de er dumme nok til å fly seg vill likevel, jeg aner ikke noe om disse dyrene.

De har vært her i fem dager forresten, så de er ikke helt nye, men jeg vet ikke om fem dager er nok til at de blir noe kjent med omgivelsene.

Uansett lukket jeg buret nå. Jeg må dra hjemmefra tidligere enn forventet i kveld, så da tok jeg ikke sjansen på å ha buret åpent mer.

Skrevet

Det var nok ikke dumt. Om ikke annet, så lærer fuglene at åpen burdør i en periode ikke er farlig :)

Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Du kan jo begynne med å få de håndtamme. Bruke tid ved å stikke hånden inn i buret og la de bli kjent med denne. Så etter hvert spørre de pent om de vil sitte på fingeren din. Du merker selv om de friker helt ut, eller vil ha guts til å tørre etter hvert. Får du de såpass håndtamme at de føler seg trygge på å sitte på fingeren din inne i buret, vil de forhåpentligvis tørre å gjøre dette utenfor buret også. En fordel om de er ute og du vil "fange" de.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Takk for tips. Men jeg har valgt å glemme hele opplegget med å få dem håndtamme eller å ha dem litt løse. Å få dem håndtamme er nok absolutt ingen umulig oppgave, men etter å ha hatt dem her en liten stund mistenker jeg at de er alt for skvetne og redde til at jeg vil klare å oppnå noe i løpet av noen uker.

Dessuten skal jeg ærlig innrømme at jeg begynner å bli ganske så lei dem, ettersom de piper og skriker en del i løpet av dagen. Bråkedyr! Aldri i verden om jeg skaffer meg fugler som kjæledyr.

Endret av Tonje!
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips. Men jeg har valgt å glemme hele opplegget med å få dem håndtamme eller å ha dem litt løse. Å få dem håndtamme er nok absolutt ingen umulig oppgave, men etter å ha hatt dem her en liten stund mistenker jeg at de er alt for skvetne og redde til at jeg vil klare å oppnå noe i løpet av noen uker.

Dessuten skal jeg ærlig innrømme at jeg begynner å bli ganske så lei dem, ettersom de piper og skriker en del i løpet av dagen. Bråkedyr! Aldri i verden om jeg skaffer meg fugler som kjæledyr.

Legg et tynt pledd eller laken over buret deres når det nærmer seg kveld så de finner roen, om du ikke alt gjør det :)

Skrevet

Legg et tynt pledd eller laken over buret deres når det nærmer seg kveld så de finner roen, om du ikke alt gjør det :)

Takk for tips. Jeg har begynt å gjøre det, ellers skriker de så høyt at jeg sliter med å se på TV. Det hjelper veldig; de blir ikke helt stille, men såpass stille at jeg ikke går fra forstanden i hvert fall :P

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips. Jeg har begynt å gjøre det, ellers skriker de så høyt at jeg sliter med å se på TV. Det hjelper veldig; de blir ikke helt stille, men såpass stille at jeg ikke går fra forstanden i hvert fall :P

Lar du de høre på musikk? Mine undulater roet seg veldig når de fikk høre på radio eller rolig musikk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...