Gå til innhold

Vekker dere tenåringene på helg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har tenåringer som elsker å sove lenge i helger og ferier; bruker dere å vekke de trøtte ungdommene tilslutt?

Har ei på 16 som har et sovehjerte av en annen verden, hun kan glatt sove til kl 14 hvis vi ikke vekker henne. Er det noe hun skal rekke så kommer hun seg opp, men har hun ingen planer så sover hun. Og sover litt til...

Hun legger seg ikke sent heller, sovner ofte rundt midnatt (jeg synes ikke det er sent for en 16åring iallefall), med mindre hun har venninneovernatting da....

Litt dumt spørsmål, jeg vet, men det er min første tenåring:)

Stefaren min brukte å vekke meg og søskenene mine i 9tida husker jeg, for at vi ikke skulle sove bort dagen........

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, jeg gjør det. Det er fordi jeg ønsker at huset skal gå på sånn ca samme tidsskjema, og liker ikke å ha masse folk oppe om natta når vi andre skal sove.

Men det varierer når jeg vekker, og hvor "insisterende" jeg er. Kanskje rundt 11-12? Krever ikke nødvendigvis at de skal stå opp heller, for mange ganger blir de liggende og sjekke mail og greier i senga- leser litt kanskje. Snakker i telefon. Det er helt greit.

Synes det er viktig å ha en ok døgnrytme og ikke falle helt ut av gamet bare fordi det er helg eller ferie.

Endret av Løvetanten
  • Liker 7
Skrevet

Jeg bruker å gå inn til henne og dra opp rullegardinen og si at det er på tide å stå opp når klokken er rundt 12, men ofte sover hun videre likevel..

Hun er ikke oppe om natten heldigvis, for hun er ikke så glad i å være oppe alene etter at mannen og meg har lagt oss, men hun ligger nok i sengen og leser ei god stund etter at hun har lagt seg.

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg husker at jeg ble vekket rundt kl 11-12. Da var frokosten (eller lunsjen ;) ) klar, og alle spiste sammen. Syntes selv at det var veldig koselig, og ikke for tidlig.

• Liker 3
Skrevet

Har ikke tenåringsbarn selv.. men jeg er jo enda tenåring, og jeg hater å være hjemme hos mamma, pga vekking. Jeg er snart 20 år, og får ikke lov til å bestemme hvor lenge jeg vil sove? Jeg er ofte ute lenge med mine veninner når jeg er hos moren min, siden jeg ikke bor der til vanlig, og jeg vil helst kunne sove lenger enn til halv ti.

• Liker 8
Gjest chariot
Skrevet

Da jeg var ung, kunne jeg sove leeenge i helgene. Hadde lange skoledager, lekser og lang reisevei til skolen. Og når da helgene/feriene endelig kom, trengte hodet å lades opp. Husker jeg kunne sove fra ettermiddagshvilen på fredag til langt på dag lørdag.

• Liker 6
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg kunne sove så lenge jeg ville selv, og det var helt nødvendig for meg. Slet mye med søvn før, sovnet aldri før 3-4 på natta, måtte opp igjen 7. Fikk hvilt meg ut i helga.

Skrevet

Jeg kunne sove så lenge jeg ville selv, og det var helt nødvendig for meg. Slet mye med søvn før, sovnet aldri før 3-4 på natta, måtte opp igjen 7. Fikk hvilt meg ut i helga.

Da skjønner jeg deg godt! Jenta her sovner relativt tidlig på helg til å være tenåring, godt sovehjerte:)

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg husker at jeg ble vekket rundt kl 11-12. Da var frokosten (eller lunsjen ;) ) klar, og alle spiste sammen. Syntes selv at det var veldig koselig, og ikke for tidlig.

Sånn er det her og, hun spiser frokost når vi andre spiser lunsj:)

Gjest Daenerys
Skrevet

Da skjønner jeg deg godt! Jenta her sovner relativt tidlig på helg til å være tenåring, godt sovehjerte:)

Ungdommer trenger mye søvn, så det er jo kjempebra! Skulle ønske jeg hadde hatt sovehjerte i den tiden :)

Skrevet

Jeg tror nok også det er greit å se an ungen. Mine barn er greie nok å få både opp og i senga, men mannen min sine unger er sånne som snur døgnet når de får sjansen. Synes ikke det er ok å ha tenåringer som står opp til middag og sitter oppe hele natta, bare for å legge seg når vi står opp.

• Liker 2
Gjest Morteno
Skrevet

Samme her. Bortsett fra at moren min alltid hamra på døra klokka 11:00 og forlanget at jeg stod opp. Det var nok de mest irriterende øyeblikkene i livet mitt hittil..

Hun mente jo godt da.. Men trenger søvn altså.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vekker dem i 11-12 tida om jeg er hjemme. Hos far blir de også vekket på ca samme tid.

Er jeg på jobb (i ferier) så kan den yngste gutten sove nesten jeg kommer hjem. :fnise: Og da blir det selvfølgelig ikke enkelt å sovne igjen neste kveld...

• Liker 1
Skrevet

Det kommer ann på. Hvis uka har vært full av stress med skole,trening og kamper.Da vekkes han seinest 13.30. Ellers har jeg en tro på at det er godt å få sove ut, og jeg bryr meg ikke så mye om felles frokosten da. Vi spiser alltid middag sammen i helgene.Og det er jeg fornøyd med,ettersom jeg har 2 stk. tenåringer som kan være ute og fly en del.

Skrevet

jeg har akkurat fått barn.

og husker godt tenårene enda.

hvis mamma hadde prøvd å vekke meg 10-11-12 i helgene hadde jeg blitt veldig irritert.

la ungdommen sove. nyt heller at huset er rolig.

de tvinges til å ha normal døgnrytme i ukedagene uansett.

og før eller senere (i 20-årene hos meg) finner de ut at det er greit å stå opp for å få noe ut av dagen.

men å bli vekt av mor som 17-åring for å få noe ut av dagen? vel da ber du om dårlig stemning mor

Skrevet

Jepp, her skal de opp senest 10!! Om ikke blir de bare værende oppe til lenger og kommer helt ut av rytme til uka begynner igjen. Har alltid selv hatt veldig faste sovne og våknerutiner. Har en mann som har slitt mye med søvn og alltid ment at han kunne ta igjen søvn i helgene, men på søvnsenteret lærte vi at vi ikke kan ta igjen søvn i helga som vi mister i uka. Etter han begynte med faste rutiner også i helgene har det hjulpet betraktelig. Men sikkert ulikt fra person til person.

Anonym poster: 702dfda8f4cfd44c5d9bedc04f08f92c

Skrevet

Til dere som har tenåringer som elsker å sove lenge i helger og ferier; bruker dere å vekke de trøtte ungdommene tilslutt?

Har ei på 16 som har et sovehjerte av en annen verden, hun kan glatt sove til kl 14 hvis vi ikke vekker henne. Er det noe hun skal rekke så kommer hun seg opp, men har hun ingen planer så sover hun. Og sover litt til...

Hun legger seg ikke sent heller, sovner ofte rundt midnatt (jeg synes ikke det er sent for en 16åring iallefall), med mindre hun har venninneovernatting da....

Litt dumt spørsmål, jeg vet, men det er min første tenåring:)

Stefaren min brukte å vekke meg og søskenene mine i 9tida husker jeg, for at vi ikke skulle sove bort dagen........

Du er klar over at tenåringer trenger mer søvn enn voksne og barn?? De er i den gruppen som faktisk trenger mest søvn... Søk det opp på google hvis du ikke tror meg.

Synes ikke å sove til 12-14 er så veldig mye egentlig. Man står jo opp for å være på skolen kl 8 ellers i uka.

Ser noen nevner dette med at man ikke kan ta igjen tapt søvn / og at søvnsenteret anbefaler å stå opp til samme tid hver dag - MEN dette er kun aktuelt for de med svært alvorlige søvnproblemer, som insomnia.

Det er FÅ tenåringer som har problemer med dette. Det er enten genetisk, eller særlig voksne som sliter på en slik måte.

Selv syntes jeg det var deilig å ligge å kose meg i senga i helgene. Jeg følte meg mer uthvilt, lå kanskje og leste litt før jeg stod opp, eller lå og drømte for meg selv.

Broren min kunne ligge til mellom 15:00 og 17:00, og det var først da moren min begynte å reagere :P (han satt oppe om nettene i helgene og spilte dataspill).

Bedre med barn som sover, enn som er ute på gata og henger sier nå jeg :P

Anonym poster: 8a9e558c704378a9e0d3883d927c9a84

• Liker 7
Skrevet

jeg har akkurat fått barn.

og husker godt tenårene enda.

hvis mamma hadde prøvd å vekke meg 10-11-12 i helgene hadde jeg blitt veldig irritert.

la ungdommen sove. nyt heller at huset er rolig.

de tvinges til å ha normal døgnrytme i ukedagene uansett.

og før eller senere (i 20-årene hos meg) finner de ut at det er greit å stå opp for å få noe ut av dagen.

men å bli vekt av mor som 17-åring for å få noe ut av dagen? vel da ber du om dårlig stemning mor

Enig i alt dette. I helgene sover man ut. Jeg hadde blitt mildt sagt irritert om noen hadde vekket meg bare for å ha gjort det.

Anonym poster: 5f1091dcf193803bce24e7fb1fb17eb5

• Liker 5
Skrevet

Det er også litt greit å kunne "kutte" ned helga litt med å "sove den bort".

Ikke alle tenåringer som syntes det er så fryktelig morsomt å gå og tråkke oppe på foreldrene og småsøskene hele helga når alle er hjemme. Blir fort mye masing og kjasing.

Greit å ha alenetid ved å ligge i senga og kose seg da ja :P

Ellers i hverdagen henger man jo med venner og er på skole og trening.

Særlig søndager synes jeg fort blir kjedelig dersom jeg står opp tidlig.

Synes man bør ha forståelse så langt det er mulig, dersom det ellers ikke er noe "galt" med poden, og lekser blir gjort osv.

Anonym poster: 8a9e558c704378a9e0d3883d927c9a84

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har aldri skjønt hvorfor man på død og liv skal vekkes før klokken 12-13 i helgene. Jeg ser liksom ikke problemet med å stå opp sent så lenge barna klarer å komme seg opp til skolen i ukedagene. Selv kunne jeg glatt sove til 15 på en lørdag fordi jeg er en natteravn, jeg fungerer faktisk aller best om natten.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...