Gå til innhold

Orijen kattefôr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med det? Anbefaler dere det?

Hvordan er det i forhold til kastrerte katter? :)

Anonym poster: b7169395c51edaf1b6f2b9e14fb03d3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Edit: Så at det ble veeeeldig langt... Helt kort: JA, jeg vil anbefale det på det sterkeste!

Bruker det til både tre katter og en hund. :) Alle tre kattene er kastrerte.

Etter at jeg byttet til orijen så fikk de samme mengde om før, men de gikk opp i vekt. Mer næring i mindre mengde med andre ord, som igjen gjør at det ikke er så dyrt som det kan se ut som.

Den korthåra hannen har fått mer shiny pels som ''ligger bedre'' om det gir mening? Ser tettere ut på en måte.. :P

Den korthåra hunnen sliter ikke med flass og generelt dårlig pels mer som hun gjorde på alle mulige for, uten at noen shampoer eller sprøyter hos veterinæren hjalp. Kan tro noen er glad for å ikke måtte barberes mer! :) Og jeg er veldig glad for å reagere mye mindre på henne.

Den langhåra hunnen har egentlig hatt ganske fin pels på alt, den ''ligger bedre'' den også men ikke like mye som på han korthåra.

De har alle lært en god del nye triks og lagt på seg noen gram de ikke trenger *kremt* fordi de gjør omtrent alt for å få orijen med fiskesmak, det funker som godbiter her siden det gikk ned så fort at de kastet opp når de fikk det som hovedfor. :fnise: Muligens noe for kresne katter? Men det lukter død.

Jeg begynte med det når det enda bare var en i Norge som solgte det og jeg begynte på det fordi jeg ville ha et for som ikke inneholdt fult av greier som ikke på noen måte har noe positivt å bidra med hos hunder og katter, som korn.

Jeg ville heller ikke ha noe ''sølete'' som vom&hundemat og jeg ville at ingrediense-dyrene skulle ha levd bra liv og ikke bli fraktet langt for å komme til slakteren (stress for dyrene og ikke spesielt miljøvennlig). Dermed endte jeg opp med orijen og det er noe av det smarteste jeg har gjort. :)

En utstillingdommer jeg kjenner kommenterte faktisk at hunden hadde fått bedre pels etter at jeg byttet til det så vil si at det er VELDIG bra for hud og pels for både hunder og katter.

Vet ikke om dette har noen verdens sammenheng, men det er ting som har skjedd etter at jeg byttet for så jeg nevner det vertfall så får noen andre si om de har opplevd noe av det samme: Hannkatten har blitt flinkere til å jakte (kanskje ikke så positivt for meg da :fnise:), den ene hunnkatten har blitt mer sosial både med oss mennesker og med de andre kattene og virker generelt i bedre humør, den andre hunkatten holder seg nærmere hjemmet når hun er ute og alle tre er mer fokuserte og forstår ting fortere når de lærer nye triks.

Tror ikke du kommer til å angre om du begynner med det!

Endret av Nio
Skrevet

Min likte det ikke. Kan være jeg gav opp for fort. Hun er litt kresen når det gjelder nytt tørrfor.

Anonym poster: cd70db20584133f1dad5276c90dfd686

Gjest BabyBlue
Skrevet

Åh, det foret var så bra :( Ga det til katten min i en periode, og han spiste mindre og fikk kjempeflott pels. Han er 3 år og kastrert og ganske aktiv av seg siden han er en bengal, og dette så ut til å være godt for han. Men problemet mitt er at det er så steike vanskelig å få tak i, så han fikk bare prøve det den ene gangen. Så nå går det i eukanuba og royal canine her. Som er bra, men ikke bra. Katter skal jo egentlig ikke ha korn i kosten sin.

Skrevet

Er ikke vanskelig å skaffe Orijen da. :)

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Er ikke vanskelig å skaffe Orijen da. :)

Hvor handler dere det hen? :)

Skrevet

Er det noe forskjell på den cat/kitten og fisk? Hva vil dere anbefale? :)

Anonym poster: b7169395c51edaf1b6f2b9e14fb03d3e

Skrevet

Anbefaler det på det varmeste. Har brukt det til mine nå i flere år og det ser ut til å normalisere vekten. Har bl.a. sett at den regelrett feite omplasseringkatten jeg fikk inn for et drøyt år siden har gått betydelig ned i vekt på dette fôret samtidig som min ekstreme utekatt gikk opp i vekt når hun gikk på Orijen. Begge hadde/har fri tilgang.

Og den katten jeg har som aldri har fått noe annet, nekter å spise noe annet også. Hun er en helt normal slank katt med ubegrenset tilgang på mat.(Og før noen blir veldig forvirret her, så snakker vi altså om tre forskjellige katter...).

Resultatet overrasker meg ikke! Omplasseringskatten har blitt feit fordi hun har fått for mye og dårlig fôr og utekatten fikk rett og slett for lite proteiner og fett i forhold til aktivitetsnivået.

• 1 år senere...
Skrevet

Er det flere som har erfaring med Orijen og slanking?

Gjest BabyBlue
Skrevet

Katten min blir feit om jeg ikke kontrollerer inntaket av föret, virker som om det er noe mektigere enn de andre merkene. Men til gjengjeld er det ganske mettende og næringsrikt, så man trenger ikke så mye av det. Tror absolutt du kan slanke dyret på orijen så lenge du tenker på mengden :)

Skrevet

Katten vår virket ikke som hun likte det noe særlig, spiste mindre, og var mindre "entusiastisk" ovenfor maten, tross at han i dyrebutikken forsikret oss om at alle katter eeeelsket den med fisk! Så nå er vi tilbake til royal canine..

Gjest Anubiel
Skrevet

Den lokale dyrebutikken her selger heldigvis Orijen :) Det har kommet en ny type nå, som katten elsker over alt på jord - Regional Red. Han liker den heldigvis bedre enn den med fisk, for den stinker det jo død av.

Tror neppe jeg slutter å gi Orijen så lenge det er å få tak i enten lokalt eller på nett. Katten liker det, innholdet er supert og han har tydeligvis godt av det. Til og med veterinæren kommenterte hvor fantastisk pels han hadde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...