Gå til innhold

hvorfor tror alle at det er egg i skolebollen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morres var jeg på bakeri, 2 stykker foran meg i køen spør etter "bolle med egg i midten og kokos rundt". Flere av mine venner har ofte sagt "nei, jeg liker ikke egg så jeg spiser ikke sånn bolle"

Det er jo vaniljekrem!

Anonym poster: 57f8cc9c230b409231cc930c804ff351

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flisespikkeri: det er egg(eplomme) i vaniljekrem.

• Liker 13
Skrevet

Hehe, jeg trodde det når jeg var liten, at det var eggeplomme i midten, så jeg spiste alltid rundt den jeg. Men jeg skjønte jo etterhvert at det ikke var sånn. :P Hvorfor jeg trodde det vet jeg ikke.

Anonym poster: d3f8f59b5e6f91d84a28cccb93af9c9a

• Liker 2
Skrevet

Det i midten heter både vaniljekrem og eggekrem. Og det inneholder egg.

Såå..

Anonym poster: ed5d10c35e75388f5f58bc4983ee996c

• Liker 6
Skrevet

Aha :) Det visste jeg ikke.

Min teori er at det ser ut som eggeplommen på et stekt egg.

TS

• Liker 2
Skrevet

Har aldri hørt noen si det, men høres rart ut... de har jo litt rett da, for det er myyye eggeplomme i vaniljekrem :plystre:

• Liker 2
Skrevet

greit å vite hva bakverket man vil kjøpe egentlig heter. men hva er riktig navn, skolebrød eller skolebolle? har hørt begge deler, men er det dialektbestemt?

Anonym poster: 51bd85c92cb0b184a73b71e0c3123b10

• Liker 1
Skrevet

Det heter skolebolle. Skolebrød er en avlang variant om jeg husker rett.

• Liker 4
Skrevet

Strengt tatt heter det "tolvøres", enten "tolvøres med egg" eller "tolvøres med begge deler". ;)

Anonym poster: c19cf0215086e0ed23139b7ddd53898d

• Liker 1
Skrevet

Strengt tatt heter det "tolvøres", enten "tolvøres med egg" eller "tolvøres med begge deler". ;)

Anonym poster: c19cf0215086e0ed23139b7ddd53898d

Hvor har du det fra? Prøvde å google litt på ordet siden jeg aldri har hørt det før, og jeg ser bare sørlendinger som kaller det for tolvøres. Ser også ut til at skolebrød er det riktige, men mulig skolebolle og skolebrød ble mer adskilt etter de avlange skolebollene kom eller omvendt.. Aner ikke. Jeg er ikke skolebollehistoriker. :ler:

• Liker 2
Skrevet

I morres var jeg på bakeri, 2 stykker foran meg i køen spør etter "bolle med egg i midten og kokos rundt". Flere av mine venner har ofte sagt "nei, jeg liker ikke egg så jeg spiser ikke sånn bolle"

Det er jo vaniljekrem!

Det er jo egg i vaniljekremen. Og det er jo mange som ikke tåler egg heller.

Anonym poster: 39bd8e08418e0e0741a34bc4efc2f4ac

• Liker 1
Skrevet

Det heter skolebolle. Skolebrød er en avlang variant om jeg husker rett.

Enkelte steder så kalles det også solskinnsbolle.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men selv om det er egg i, så smaker jo ikke den kremen egg? Jeg syns hvertfall ikke det. Det smaker jo mer vanilje.

Edit- Solskinnsbolle er vel noe annet, og uten kokkos?

Endret av Francoise_
  • Liker 10
Skrevet

Sikkert fordi det ser ut som en eggeplomme i midten. Jeg trodde selv at det var et egg i midten når jeg var mindre, og sparte alltid "egget" tilslutt for det er det beste på hele bollen. Det var den gangen jeg skulle bake bollene selv på skolekjøkkenet at jeg oppdaget at det var vaniljekrem. For å si det sånn så høres det jo bedre ut med krem enn med en eggeplomme da, tror ikke det hadde smakt like godt!

Skrevet

Men selv om det er egg i, så smaker jo ikke den kremen egg? Jeg syns hvertfall ikke det. Det smaker jo mer vanilje.

Edit- Solskinnsbolle er vel noe annet, og uten kokkos?

når jeg jobbet på bakeri fikk jeg spørsmålet ofte. Det fordi folk ikke tålte egg.

Skrevet

når jeg jobbet på bakeri fikk jeg spørsmålet ofte. Det fordi folk ikke tålte egg.

Ja det skjønner jeg, men for selve smaken har det vel ikke noe å si. Gitt at man tåler egg, men ikke liker "vanlige" egg.

Skal så klart ikke si at det gjelder for alle. Men det er mye jeg ikke liker alene, men som jeg liker blandet inn i noe annet. F.eks melk.

Gjest cool_water
Skrevet

Enkelte steder så kalles det også solskinnsbolle.

Solskinnsbolle er vel kanelbolle/skillingsbolle med vanijekrem i midten ;)

Er østlending, og har alltid kalt det skolebrød helt til jeg kom til Bergen, her kaller man det for skolebolle.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

men vaniljekrem smaker ikke egg da... Forøvrig jeg og trodde det var egg, altså rent egg når jeg var liten. Medn da var jeg jo liten
Gjest BettyBoop
Skrevet

greit å vite hva bakverket man vil kjøpe egentlig heter. men hva er riktig navn, skolebrød eller skolebolle? har hørt begge deler, men er det dialektbestemt?

Anonym poster: 51bd85c92cb0b184a73b71e0c3123b10

skolebrød er avlangt
Skrevet

Skolebrød er runde her, og de avlange, begge deler egentlig!

Solskinnsbolle er som skillingsbolle, bare med rosiner og melis inni!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...