AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #1 Skrevet 16. februar 2013 Hei! Kan en shettis på 90-100-110cm bære en rytter på 170cm (med sko) og 50kg (med sko, klær og hjelm) + sal (som passer ponnien) 1-4 ganger i uken uten å ta skade av det? Isåfall, kun i skritt eller i trav og galopp også? Mener selvsagt om shettiser kan trenes til å bære så tungt, ikke at de skal bære så tungt fra de er 3-4år gamle. Er 170cm for langt samme hvordan vekten og balansen til rytteren er? Har prøvd å google men der står det alt fra at voksne menn kan ri shettiser på dagstur (de KAN kanskje men kan umulig se for meg at det er noe de ikke tar skade av dersom det skjer ofte) til at det er mishandling om rytteren er over 25kg som heller ikke høres helt rikitg ut... Og når jeg først spør så mye så lurer jeg også på hvor tungt en ''vanlig'' shettis kan trekke uten problemer? Tenker da på både kjerra og personen til sammen. Håper noen som har peiling kan svare meg. Anonym poster: 07a5169095beee08526db90abd94620c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #2 Skrevet 16. februar 2013 Jeg er 168cm høy og veier 52-53 kg. Har mange shettiser, rir gjerne noen timer hver uke på mine voksne hopper, de er av den kraftige typen og rundt 100-110 cm, man må nesten bare se an hesten, finnes så mange forskjellige shettiser der ute. Anonym poster: 9588ae2f979edaf1acb15fd1f08eedd6
Nio Skrevet 16. februar 2013 #3 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Rir du i alle gangartene? Veeeldig nysgjerrig på shettiser, søte små ponnitroll Endret 16. februar 2013 av Nio
Fossefall Skrevet 17. februar 2013 #4 Skrevet 17. februar 2013 Tror det er en tommelfinger regel på at hester generelt kan bære ca 15% av egen kroppsvekt, og kraftige hester med kort rygg rundt 20% av egen vekt. Dette er diskutert opp og ned i mente, og folk blir sjeldent enige. Feks 110kg digre menn på små islandshester, samtidig som folk med store varmblods ridehester har 75kg grense på sine hester. Her rir samboer 115kg (muskler, lite fett og god balanse) en kraftig fjordingvallak på 142cm, men ikke ridehesten på rundt 150cm som er endel spinklere. Jeg prøver å holde rytterne på under 80kg på ridehesten fordi han er gammel og lett i typen. Jeg tenker at man ser det ann på hesten og hvordan den bærer seg og det har ofte mer med rytters balanse enn vekt å gjøre
Nio Skrevet 17. februar 2013 #5 Skrevet 17. februar 2013 Når tiden kommer for egen hest får jeg prøve meg frem til jeg finner den riktige, shettis er vertfall ikke utelukket som jeg var redd den ville bli
Harlequin Skrevet 17. februar 2013 #6 Skrevet 17. februar 2013 Det kommer helt an på hvordan shettisen er bygd og hvordan du skal bruke den. Men vil det ikke for en rytter på 170 være utrolig upraktisk med en shettis? Beina dine går nesten i bakken, og det vil være begrenset hvor mye du kan ri, og hva du kan gjøre. Selv er jeg 178 høy, og har en stor ridehest på nærmere 180 - jeg synes det er utrolig behagelig å kunne strekke godt på beina, og føle at min lengde samsvarer greit med størrelsen på hesten. Men dette er helt opp til deg, lykke til med hestejakten 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #7 Skrevet 19. februar 2013 Hei, det kommer helt ann på shettis. Selv red jeg inn en shettis på 90-100cm i mankhøyde og da var jeg 1.60 og veide rundt 45-47, jeg red da uten sal og alltid barbakk og vi starter rolig i skritt i lang tid, og jobbet med og søke til tøylen og drev med litt klatring for at han skulle bygge muskler. Senere så ble han kjørt inn og vi kunne sitte to på vognen uansett vekt, men vi gikk alltid av i oppoverbakke da shettisen ikke skal slites helt ut. Har også ridd en hel del andre shettiser også, pga jeg har hjulpet til i rideskoler og privatpersoner, fordi shettiser kan være noe stav små beist :-p så det er ikke alltid de små ungene klarer dette. Er du 1.70 over bakken og skal ri en shettis så går nok det greit, men om skal kjøpe en shettis da tror jeg du har vurdert helt feil rase :-p Du kan evt satse på en nordlandshest eller sporstponni. Anonym poster: 50f7a4d30e14ae065b4c7f82b68f9cd5 1
Nio Skrevet 19. februar 2013 #8 Skrevet 19. februar 2013 Takk for mange svar Jeg holder fortsatt på å finne ut hva slags hest som vil passe meg best med tanke på hvor mye tid og energi jeg har mulighet til å bruke på den hver dag og det ser ut til at jeg kommer til å ende opp med shetlandsponni. Begynte ikke å tenke på om jeg kunne ri den eller ikke før for kort tid siden og at jeg kan det så lenge det er riktig shettis er jo fantastisk. Ridningen blir kun for variasjon for både meg og ponnien, hadde jeg sett etter en hest å ha med til hardangervidda eller satse innen sprang med hadde jeg selvsagt gått for en annen rase
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå