Gjest Borghild Skrevet 15. februar 2013 #1 Skrevet 15. februar 2013 Jeg sier snakke. Eller skravle når det er snakk om f.eks å snakke i timevis i telefonen og aldri bli ferdig. Prate bruker jeg aldri. Syns det høres rart ut.
Thought-Fox Skrevet 16. februar 2013 #2 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Tala (med tjukk l) eller prate. Endret 16. februar 2013 av Thought-Fox
Perelandra Skrevet 16. februar 2013 #3 Skrevet 16. februar 2013 Snakke er det mest nøytrale ordet. Det kan jeg bruke i de fleste sammenhenger. Skravle er for meg å snakke mye og intenst. Den kan være ofte negativt "hun skravla i ett sett", men kan også være positivt "vi skravla og hadde det koselig hele kvelden". Meningen er avhengig av sammenhengen hvor det brukes. Prate er et vanlig ord i min dialekt fra Sørlandet, men jeg bruker det ikke så mye når jeg er sammen med folk fra Østlandet her jeg bor nå. Da sier jeg heller snakke. Prate er i utgangspunktet ganske nøytralt, men kan også bety å snakke mye, være pratsom.
Anglofil Skrevet 16. februar 2013 #4 Skrevet 16. februar 2013 Veksler mellom snakke, prate eller skravle, kommer an på settingen. Mvh Yvonne
Vulpes Skrevet 16. februar 2013 #6 Skrevet 16. februar 2013 Jeg sier både snakke, skravle og prate. Skravle betyr å snakke mye og lenge, snakke og prate betyr å kommunisere normalt og disse ordene flyter litt inn i hverandre for min del. Disse setningene er for meg helt naturlige å si: «Jeg trenger å snakke litt med deg.» «Vi satt og pratet i flere timer.»
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #7 Skrevet 16. februar 2013 Jeg bruker alle ordene unntatt preke/preike, for det fins ikke i min dialekt bortsett fra i betydningen "holde preken". Anonym poster: 5e33d4f78da23b8ad5f9053d8c65db34
Gjest winston Skrevet 16. februar 2013 #8 Skrevet 16. februar 2013 Snakke, preike, prate, skravle. Tror nok jeg varierer mellom disse.
Gjest Tekola Skrevet 18. februar 2013 #9 Skrevet 18. februar 2013 Ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker. Tekola, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå