Gå til innhold

Hva gjør man når man ikke får betalt husleia og div regninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det lurer jeg veldig på.. Jeg er sykemeldt og har søkt om AAP (arbeidsavklaringspenger) fordi man mister retten på sykepenger etter ett år. Men i går fikk jeg brev fra NAV om at de trengte ytterligere informasjon fra den som behandler yrkesskaden min (ja, har forresten godkjent yrkesskade, hvis det skulle utgjøre en forskjell) om hva behandlingen går ut på (?). Dette fikk jeg ingen informasjon om at de trengte, før jeg sendte inn søknaden. Og jeg hadde flere timer med saksbehandleren før jeg var trygg på at jeg hadde gjort alt rett. (Nettopp for å slippe denne klemma).

Dette betyr altså at jeg må vente to uker til fysioterapeuten min er tilbake fra ferie for å få han til å sende et brev til NAV hvor han forklarer opplegget han har satt opp for meg. Dette forskyver altså hele søkeprosessen og behandlingstiden.

Om to uker må også husleien være betalt, og jeg får ingen støtte fra NAV lengre fordi jeg mistet retten på sykepenger forrige måned og søknaden om AAP plutselig ikke er fullstendig.

Har hørt folk sier at da må man gå på sosialkontoret, og at der får man hjelp til å betale regninger og husleie hvis man ikke har penger. Hvordan funger det da?

Kan hvem som helst bare dukke opp der og si at de ikke har penger? Må man bestille time hos en saksbehandler? Hjelper de kun inntil en viss sum? Er dette en lang prosess?

Finner det andre alternativer til sosialkontoret?

Jeg spurte en gang på NAV om dette, men eneste svaret jeg fikk var: "Det er ikke nødvendig å gå på sosialen".

Hører gjerne fra dere som har erfart lignende eller er i lignende situasjon.

Anonym poster: 2976a185e072d8c1e05f28758ce5668d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje utleier kan gå med på at den ene husleien blir litt forsinket, hvis du forklarer at du ikke får de pengene du hadde forventet før den xx? Ofte er mange ting helt greit så lenge man spør på forhånd og ikke bare tar seg til rette.

Evt. har du familie som kunne gitt deg et korttidslån?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ett familiemedlem var i en liknende situasjon som deg....Husker ikke så mye av det annet enn han hadde bestilt time på sosialkontoret og hadde med seg alle papirene fra NAV. Han bor ennå på samme adressen så regner med at det ordnet seg.

Endret av Suss81
Skrevet (endret)

Du kan uansett ikke forvente at de ferdigbehandler en søknad på NAV på kun 2 uker.

Du må nok gå på sosialen ja, ta ut 3 måneders kontoutskrift og så får du et søknadsskjema som du fyller inn og leverer sammen med kontoutskriften. Den søknaden blir relativt fort ferdigbehandlet da.

Du trenger ikke bestille time hos saksbehandler.

Det er ikke en spesielt lang prosess.

Tror det er litt forskjellig hvilken sum de gir deg, alt etter hva du trenger sikkert. Alt med måte da ;)

Endret av irrlys
  • Liker 4
Skrevet

Det tar uansett tid å få godkjent en AAP-søknad, man bør søke så tidlig som 3 måneder før man mister sykepengene, da vil de fleste rekke å få AAP-vedtak før utløp av sykepengene.

Syte og klage på at NAV bare gjør jobben sin er svært lite sjarmerende.

Anonym poster: f260ad4a484b149bc9071babab041671

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i prosessen med og søke AAP nå. NAV sa at man må starte 2-3 mnd før sykmelding går ut pga søknadsprosessen tar lang tid. Hør med sosialkontoret om de kan hjelpe deg til søknaden er gjennomgått. Høres ut som det kan ta tid hos deg.

Anonym poster: 0455da93ca177ae12137e4b3cbb194a6

Skrevet

Ta kontakt med sosialkontoret. De hjelper deg i denne mellomfasen. Sjekk på nettsiden og hva slags type dokumentasjon du skal ha med deg. Ta med papirene fra nav, dokumentert husleie samt de 3 siste måneders kontoutdrag for alle kontoene dine samt siste års selvangivelse.

Bare vær obs på at når du får godkjent aap og får etterbetaling så trekkes det som du har fått fra sosialkontoret. Du vil altså ikke få dobbelt opp.

Anonym poster: 5f4717e58fba382c367e1756fb52cf26

• Liker 2
Skrevet

Tror noen har misforstått meg litt, jeg forventer ikke at NAV skal gi meg alt på sølvfat, har heller ikke nevnt noe om at de ikke gjør jobben sin. Man blir litt frustrert når man plutselig en dag ikke fungerer "normalt" pga en skade, og det er vanskelig å finne frem i denne jungelen av papirer og lover helt alene. Beklager at jeg ikke er så sjarmerende som det behager deg, men jeg må få lov til å være litt lei når jeg ikke har noen inntekt og det viser seg at søknaden min ikke var komplett når jeg fikk beskjed om at de hadde alt de trengte. Jeg legger ikke skylden på noen individer, jeg forstår veldig godt at de som jobber på nav gjør sitt beste for å hjelpe oss andre så langt de kan.

Jeg er lei av å forsvare meg ovenfor folk som ikke forstår hvordan det føles å ikke kunne yte, og må gå å trygle om hjelp fra nav. Masse papirer, lover og regler som man blir kastet inn i og det forventes at du selv skal vite det meste på forhånd. Dette er min første opplevelse med nav, i en alder av 20. Jeg har hatt fast jobb og inntekt siden jeg ble myndig, og det er utolig surt å ikke kunne gjøre opp for seg pga en dum skade. Men jeg jobber ræva av meg for å bli bedre. Og folk som deg som sier at jeg syter gjør ikke tilværelsen noe bedre akkurat.

Tusen takk for alle svar, nå vet jeg jo faktisk nøyaktig hva jeg må gjøre! Dere er mine reddende engler ;)

Anonym poster: 2976a185e072d8c1e05f28758ce5668d

• Liker 2
Skrevet

Vil bare nevne at dersom du ser at det er noen regninger du ikke får betalt så er det viktig å ta kontakt med kreditor, de fleste viser forståelse for slike situasjoner. Det som skaper mest problemer er å bare la være å betale uten å si noe.

Anonym poster: 89e437d0a9e407c96ba48d835935e376

• Liker 3
Skrevet

håber det ordner seg for deg. klem :-)

Skrevet

Det tar uansett tid å få godkjent en AAP-søknad, man bør søke så tidlig som 3 måneder før man mister sykepengene, da vil de fleste rekke å få AAP-vedtak før utløp av sykepengene.

Syte og klage på at NAV bare gjør jobben sin er svært lite sjarmerende.

Anonym poster: f260ad4a484b149bc9071babab041671

Folk som syter og klager fordi de ikke klarerå lese en enkel tekst er heller ikke sjarmerende. Hun skrev at hun hadde hatt møte med NAV for å avklare hvilke dokumentasjon som skulle være med. Da er det lov å bli irritert når de ikke har oppgitt alt som skal legges ved.

Skrevet

Når du går på AAP må du ha en aktivitetsplan, det er ikke informasjon til denne de er ute etter? Aktivitetsplanen består for mange av behandling, da de ikke er i annen aktivitet. Det kan være grunnen til at du ikke fikk beskjed om at du måtte levere det, fordi det ikke har noe direkte med søknaden å gjøre.

Jeg anbefaler deg å forklare situasjonen for utleier og få utsatt husleien, dersom du ikke har mulighet til å låne penger til husleie av foreldre/søsken eller andre.

Anonym poster: 0c6192dfb42475d2e6c6336144625f92

Skrevet

Jeg trodde sånt gikk automatisk når man på forhånd vet at man skal over på aap etter sykepenger? Var det de sa til meg i allefall...

Anonym poster: da014629d54701ef80f380a69624e139

Skrevet

Jeg sitter ofte på "kreditorsiden" og det som er ganske sjarmerende er folk som har oversikt og ringer og sier fra før forfall. Særlig de som har en god forklaring. Å utsette en innbetaling er som regel ikke noe problem og spesielt ikke hvis det er snakk om noen med en ryddig betalingshistorikk.

• Liker 4
Skrevet

Jeg trodde sånt gikk automatisk når man på forhånd vet at man skal over på aap etter sykepenger? Var det de sa til meg i allefall...

Anonym poster: da014629d54701ef80f380a69624e139

Det er feil. Du må selv søke. Du kan risikere avslag.

Anonym poster: c42c7c05727355013b5ad8311f880b90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...