Gå til innhold

Vi trenger hjelp til valg av Syden ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og samboer har planer om å reise en tur til Syden i Mai/Juni mnd.

Vi har ingen erfaring med sydenlivet, derfor synes vi det er ett vanskelig valg om hvor vi skal dra.

Vi har Tyrkia, Spania eller Hellas i tankene.

Vi ønsker forslag til opplevelser og hotell.

Har satt oss noen krav:

* Hotell ved standen

* God mat om det er all inclusive

* Ikke unødvendig støy

* Gangavstand til byen

* Opplevelser som båttur, romantiske steder, dyreparker.

Kom gjerne med flere forslag/tips.

Skrevet

Mitt forslag er å ta kontakt med et reisebyrå og spør de om samme spørsmål, de sitter med veldig god kunnskap. Jeg vet at i alle fall StarTour svarer på meldinger på facebook, det er det sikkert flere andre reisebyråer som også gjør. Har sendt flere spørsmål selv og får gode svar med forslag til reisemål med hotell etc :).

Skrevet

Anbefaler Torremolines i Spania. Stedet ligger midt i mellom flyplassen og Malaga. En fin balanse mellom storby og rolig strandområde. Med t-bane vil det ta 15 minutter å reise både til byen og flyplassen. Fra Malaga sentrum kan du med båt dra til en liten øy (husker ikke hva den heter, men det er ikke så mange å velge mellom) som har de mest romantiske spisestedene. Her kan du lese litt om selve stedet http://www.malagaweb.com/torremolinos.php og kan forslå dette hotellet Royal Al Andalus ;)

Skrevet

Jeg kan anbefale Sunprime Dogan Beach i Side, Tyrkia. Vi var der i fjor, og var kjempefornøyd. Stranda ligger 10 meter unna hotellet, og det tar ca.10 minutter å gå til sentrum i Side.

Side er typisk tyrkisk, med masete selgere, men om man greier å overse disse så er det flott der ;)

Skrevet

Anbefaler Torremolines i Spania. Stedet ligger midt i mellom flyplassen og Malaga.

Dette er pirk, men Torremolinos er vest for flyplassen, og Málaga er øst.

Jeg er derfra.

Skrevet

Reiser dere fra Gardermoen, har dere alle mulige valg. Det begrenser seg endel om dere reiser fra andre flyplasser, særlig Tromsø og Evenes, og sikkert også mindre flyplasser andre steder. Så for å hjelpe dere, så er det greit å vite hvor dere vil reise fra.

Vil ikke anbefale all inclusive noen steder, mest fordi det er mer gøy å gå ut å spise. Prøve ulike restauranter, oppleve mer av folkelivet. Da er en heller ikke avhengig av hva hotellet serverer til enhver tid. Derfor bør dere også velge et hotell med gangavstand til sentrum, ikke mer enn 1 km. En kan ta taxi, men det er friere om man kan gå.

Alle disse landene har mange feriesteder med gode utflukter. Alle feriesteder har nok utflukter med båt osv.

Egne erfaringer med disse landene som feriemål:

Tyrkia:

-best hotellstandard

-masete selgere som en blir VELDIG lei av

-synes de har bedre mat både i Hellas og Spania

-skal du ha all inclusive, så velg 5 stjernes hotell. 4 stjerner og dårligere har ikke så god kvalitet på maten.

-lavt prisnivå i forhold til de andre landene

-fine strender, men ikke turkis hav i Side, Kemer eller Alanya.

-mange butikker som selger merkevarekopier, lite annet. Alle har det samme.

-du får servert te eller raki i butikkene, og de ansatte setter seg gjerne ned for en prat.

-restaurantene - god mat, men turistmat stort sett. Billig å spise og drikke. Du kan bli godt med kelnerne. Både positivt og negativt. Jeg har hatt mang en god prat med tyrkiske kelnere, og det var veldig hyggelig, og uten forventninger om noe annet. De liker godt å prate med folk og bli kjent. Mange turister kommer igjen år etter år, og får gode venner blandt folk de møter i butikker og restauranter. Men man møter også noen som er ubehagelige og pågående.

-båtturer, diskobåter, badeland, rafting

Jeg har vært endel i Tyrkia, og har etterhvert både gode og dårlige erfaringer derfra. Jeg har gått veldig lei av masete selgere og folk som vil prate hele tiden. At folk vil prate, er jo hyggelig det, men når alle vil det, tar det veldig mye tid. En får liksom ikke gå i fred noe sted. Det er det som er det mest negative med Tyrkia.

Hellas:

-dårligere hotellstandard generelt enn Tyrkia og Spania.

-supergod mat

-en kan velge mellom mange ulike øyer, som hver og en har sitt særpreg, samt fastlandet

-slipper masete selgere

-ofte båtturer til andre øyer i nærheten

-veldig hyggelig å være der, en møter mange koselige mennesker

-dyrere shopping enn i Tyrkia, men ikke så mange merkevarekopibutikker

Spania:

-velg mellom canariøyene, Mallorca og fastlandet. Hver av disse har sitt særpreg.

-veldig god mat, variert

-ikke masete selgere

-god hotellstandard

Gå inn på de ulike turoperatørene sine sider, der kan du lese mer om hvordan det er på de ulike reisemålene. Der ser du også kart over hvor hotellene ligger i forhold til strand og nærmeste by. Beliggenhet har mye å si, og jeg er enig med deg i at hotellet bør være både nær strand og nært sentrum.

Jeg synes maten er bedre både i Hellas og Spania enn i Tyrkia. Og det er mer avslappende å være turist i de landene også, ettersom en ikke blir mast på av selgere. Jeg trives i Tyrkia også, men har fått litt nok etter flere ganger der. Spania og Hellas derimot, får jeg ikke nok av.

Nå er det jo sånn at de fleste turiststedene er noenlunde like. Men du kan dra til "turistmaskiner", som det blir kalt, leie bil og dra rundt. Da kan dere oppleve nærområdet på egen hånd. Dra innom små landsbyer som ikke er særlig berørt av turismen, se naturen på de stedene dere er. Spise lunch på en litt avsides taverna f.eks.

Vil også anbefale dere Kroatia, både Split, Dubrovnik og særlig øyene Brac og Hvar utenfor Split.

Samt Montenegro!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg anbefaler hellas! Syns selv det virker spennende å reise til: Ios, Korfu, Parga og antiparos, men har ikke vært der.. Men Rhodos er en fin øy, og bor du i rhodos by er du rett ved sentrum og stranden omtrent hele tiden, og i tilegg er det rolig og fint der, utenom baarstreet som du selv kan velge om du vil vil besøke eller ikke :-) Vi bodde rett ved barstreet, men hørte den ikke i det hele tatt om nettene, så den er lett å unngå også om dere ikke vil gå dit :-)

Skrevet

er ikke noen dyreparker der da tror jeg, men er romantiske solnedganger å masse kjekke båtturer :)*

Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen :)

Noen av dere som har vært i Kypros?

Forslag til hotell? Sted? Utflukter?

Skrevet

Jeg likte Rethymnon på Kreta veldig godt. Lang sandstrand rett ved byen. Koselig gamleby. Mange utflukter å velge i mellom. Om dere liker historiske ting, så er det mulig å dra til Knossos f.eks. Eller så har du Samariaravinen, Øya (fra boka øya), eller det går an å leie bil å kjøre rundt. Hovedveiene er like fine/finere enn norske veier! (og ikke noe stress å kjøre der så lenge man ikke er stressa/blir lett stressa, -bare hold til langt til høyre på motorveien ;) Jeg var på en utflukt til Santorini, med et greskt selskap via hotellet. Det var ikke verdt tiden eller pengene! Fikk ikke noe godt inntrykk av Santorini, men det var nok pga omstendighetene. Desverre. Husker ikke hva selskapet het.

Skrevet

Jeg vil også som noen over her, foreslå Kroatia utifra de kriteriene dere har til ferien. F.eks. Trogir eller Ciovo som ligger like utenfor Split. Kjempekoselig, romantisk, god mat og vin, rene strender og mulighet til å kombinere "storbyen" Split m/små landsbyer. Dere kan enten reise charter eller rutefly m/Norwegian, SAS eller Ryanair. Ta en titt på denne linken:

http://www.kroatiaperler.no/Kroatia.php

Skrevet

Jeg likte også Rethymnon i Kreta veldig godt:-) Skal uten tvil tilbake dit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...