Gå til innhold

Veldig ungt par; mulig med boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og kjæresten har tenkt en del på å flytte for oss selv om ca ett år, da jeg er lærling.

Jeg får da utbetalt ca 6500 i mnd etter skatt, og han får ca det samme (student).

Det høres kanskje knapt ut, men greia er at kjæresten har 250.000 kr i egenkapital, og foreldrene hans stiller mer enn gjerne opp som kausjonister.

Er det da mulig å få et lån, og betale det ned selvfølgelig, med vår inntekt, og allikevel ikke leve med et ekstremt stramt budsjett? La oss si at vi tar opp et lån på 1,6 mill...

Takker for svar! :)

Anonym poster: 84d092f37e06c3ac6c43cc4822cbdc72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dere vil aldri klare å betjene et lån på 1,6 millioner med den inntekten der. Og om rentene stiger vil dere måtte betale mer enn dere tjener.

Lov å tenke litt logisk ;)

Anonym poster: da7a8d729cae3f5f03d626db8d674910

• Liker 5
Skrevet

Det er jo ikke alderen deres som er problemet, men økonomien. Et lån på 1,6 mill og 20 års nedbetalingstid med dagens rente koster nesten 10 000 i måneden. Dere har 13 000 utbetalt og renten er veldig lav nå. You do the (rest of the) math...

• Liker 6
Skrevet

Greit det, men som du kanskje skjønner, så er jeg ganske grønn på det området... Har ingen kunnskap eller erfaring med sånt, men tenkte at bankene kanskje kunne gjøre en deal osv, men da går tydeligvis ikke det!

Skrevet

Men kan man ikke betale ned på f.eks 30 år?

Skrevet

Greit det, men som du kanskje skjønner, så er jeg ganske grønn på det området... Har ingen kunnskap eller erfaring med sånt, men tenkte at bankene kanskje kunne gjøre en deal osv, men da går tydeligvis ikke det!

Den eneste dealen banken kan gi dere er avdragsfrihet. Hvis man tar høyde for en rente på 7% vil dere måtte betale nesten 10.000 kr i måneden i renter, det går ikke på deres inntekt.

Anonym poster: ce2472688cea89ce9bf0b3619e30c3c2

Skrevet

Den eneste dealen banken kan gi dere er avdragsfrihet. Hvis man tar høyde for en rente på 7% vil dere måtte betale nesten 10.000 kr i måneden i renter, det går ikke på deres inntekt.

Anonym poster: ce2472688cea89ce9bf0b3619e30c3c2

Okei! :-)

Takker for svar, vil vel kanskje være greiere å leie en stund da, haha..

Skrevet

Glem det lånet, TS. Dere kommer ikke til å få det.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det går ikke.. Her har vi over 800 000 i samlet inntekt og mindre enn det i lån.. Ikke at vi har det trangt, men med en inntekt på under 200 000 i året går det i hvert fall ikke..

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å leke litt med tall i nettbanken din, der er det sikkert en låne kalkulator, som beregner hvor mye du må ut med hver mnd hvis lånet er så og så stort.

Og spar opp penger til egenkapital du også, det er alltid lurt :)

Skrevet

Det foreldrene hans kan gjøre er å kjøpe leiligheten sammen med sønnen, og leie den videre ut til dere. 1,6 mill bør være uaktuelt, så sant de ikke vil sponse sønnen med husleie til han har bedre lønn, så da spørs dere hvor dere bor og hvor rimelige objekter det er mulig å få tak i. Dere kan f.eks ha en avtale som sier at dersom forholdet holder til du/dere er i full jobb kan du få kjøpe ut foreldrene til den prisen de kjøpte for (hvis det er en deal de kunne være villige til å gå med på, de vil jo da ikke tjene noe på "investeringen", men ikke alle foreldre bryr seg om det). Vil de gi forskudd på arv kan de også la sønnen kjøpe under takst.

Har du ikke råd til 50% kan du kanskje kjøpe 30%, mens de fortsetter å eie 70% sammen med sønnen en stund til. Hvor lenge er det til dere kommer opp på normal lønn? Det er aldri dumt å ville komme seg inn i boligmarkedet tidlig, men dere må regne på hva dere må/kan betale i leie kontra hva dere kan få i lån for samme prisen. I tillegg må dere tenke på om dere bor der dere vil bo noen år fremover. Det er dyrt å selge bolig, så å kjøpe for ett år eller to lønner seg sjelden (om man da ikke har fått tak i et rimelig oppussingsobjekt og fått en god verdiøkning, men slike objekter finnes nesten ikke lenger i de store pressområdene).

Anonym poster: 67d8f15276c1ac1c35bde5053b443b3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...