Gå til innhold

Navneendring i utlandet, og registrering i Norge. Noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest GirlDreamer
Skrevet

Jeg blir bare mer og mer forvirra her jeg sitter å prøver å finne ut hvordan jeg kan lovlig bytte navn i England. Jeg bor i England med min forlovede og vi skal gifte oss til neste år, og skal i den anledningen skifte navn. Pga diverse ting som saksbehandling osv, ser det ut til at vi kanskje må bytte navn før bryllupet, så alle dokumentene våre stemmer overens til bryllupsreisen.

Vi har bestemt at vi vil beholde mitt etternavn som mellomnavn, og ha hans etternavn som vårt etternavn. Pga reglene i England må vi da bytte navn via noe som kalles deed poll. Akkurat den delen er enkel nok. Men når jeg prøver å finne ut hvordan jeg kan registrere dette i Norge på rett måte, så blir jeg ikke riktig klok. Grunnen er informasjon som ikke stemmer overens med hverandre:

Ambassadens nettside i England sier:

Du må selv melde navneendring ved å fylle ut ”Melding om endring av navn”.Bekreftet kopi fra ambassaden eller norsk konsulat av relevant dokumentasjon for navneendring må vedlegges skjemaet.

Den samme nettsiden i Engelsk versjon sier:

For notification of name change for Norwegians registered as living abroad, please complete the 'Notification of change of name' form, click here. Certified true copies need to be attached with the form. Do not send originals.

Altså står det ikke noe om at jeg må ha bekreftet kopi fra ambasaden eller et konsulat.

Skatteetatens hjemmeside sier følgende:

Når du har skiftet navn i utlandet, må du fylle ut skjema for navneendring og sende det til Personregisteret i Hammerfest. Du må legge ved dokumentasjon fra myndighetene i ditt bostedsland som viser ditt nye navn.

Så det ser jo ut som at jeg bare trenger en bekreftet kopi for å være på den sikre siden, men så blir jeg usikker siden den norske siden til ambasaden sier noe annet. Derfor lurer jeg på om det er noen andre her som bor i utlandet, som har skiftet navn og registrert det i Norge som har noen erfaringer?

• 11 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan gikk det TS? Jeg lurer på det samme, bare at jeg bor i Danmark og skal gifte meg i England.. Det virker jo ganske forvirrende at vi må ha bevis fra bostedslandet, jeg trodde det var i Norge man måtte endre navn når man er norsk?

Skrevet

Følger med. Jeg bor også i utlandet og vil skifte navn. Men skjønner ikke infoen jeg finner på nettet,

Anonymous poster hash: 32f91...d43
Skrevet

Da jeg skiftet navn etter å ha giftet meg i utlandet måtte jeg sende inn vielsesattesten min med enten et apostille stempel eller en bekreftelse fra norsk ambassade/konsulat på at ekteskapsattesten var autentisk. Apostille stempel kostet endel penger i lander jeg bor i så jeg sendte vielsesattesten til det nærmeste konsulatet som da utstedte en bekreftelse som jeg sendte til skatteetaten sammen med navneendringsskjemaet og ekteskapsattesten i min gamle hjemkommune i Norge.

Anonymous poster hash: 68bed...e22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...