LilleSol Skrevet 20. mars 2004 #1 Del Skrevet 20. mars 2004 Kjøpte meg basilikum plante på torsdag. Idag henger bladene og den ser trist ut. Jeg satte den i vinduskarmen, og lot den stå der. Den hadde nko vann. Noen som vet hva jeg gjorde galt, evnt har noen tips? LilleSOl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 20. mars 2004 #2 Del Skrevet 20. mars 2004 Butikk-kjøpte krydderplanter er ofte ikke beregnet for å vare særlig lenge. Spesielt basilikum har en tendens til å visne etter noen dager. Et triks for å få planten til å leve lenger er å dele potten i tre-fire deler og plante i en større potte, da får røttene mer luft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSol Skrevet 20. mars 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 20. mars 2004 Tusen takk! Fillern og. Liker ikke å drepe grønne ting :oops: Hvor får jeg kjøpt slike som faktisk kan vare en stund? Syntes det er så koseilg å ha sånt på kjøkkenet! Noen som vet? LIlleSol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 20. mars 2004 #4 Del Skrevet 20. mars 2004 Min basilikum plante har sett død ut mange ganger, men blir flott igjen når den får masse vann. Jeg har hatt den siste i en måned nå iallefall. Det som er viktig er at det er varmt nok for den. De trives vel best i 20 grader ca. Så hvis det er kaldt ved vinduet er det nok derfor den ikke klarte seg. Men prøv å sette den en varm plass og gi den nok vann nå, så livner den nok opp igjen:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 20. mars 2004 #5 Del Skrevet 20. mars 2004 Min basilikum plante har sett død ut mange ganger, men blir flott igjen når den får masse vann. Jeg har hatt den siste i en måned nå iallefall. Det som er viktig er at det er varmt nok for den. De trives vel best i 20 grader ca. Så hvis det er kaldt ved vinduet er det nok derfor den ikke klarte seg. Men prøv å sette den en varm plass og gi den nok vann nå, så livner den nok opp igjen:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 20. mars 2004 #6 Del Skrevet 20. mars 2004 Tusen takk! Fillern og. Liker ikke å drepe grønne ting :oops: Hvor får jeg kjøpt slike som faktisk kan vare en stund? Syntes det er så koseilg å ha sånt på kjøkkenet! Noen som vet? LIlleSol Planter du får kjøpt på gartnerier etc holder bedre enn dem fra Rimi. Jeg liker også å ha ferske krydderplanter tilgjengelig, veldig dekorativt og så blir maten så mye bedre! Om sommeren pleier jeg å sette dem ut på terrassen. I fjor begynte basilikumen min å blomstre, helt nydelig! Får se om jeg får til det samme i år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la_luz Skrevet 21. mars 2004 #7 Del Skrevet 21. mars 2004 Basilikum trenger masse vann, min liker heller ikke direkte sol lys. Kjøpte min på meny, den holdt helt tilden var tom den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 22. mars 2004 #8 Del Skrevet 22. mars 2004 Du kan kjøpe basilikumfrø og så selv. De varer lengre, og det blir i lengden mye billigere. Som la_luz skrev, er det viktig at de voksne plantene ikke får for mye sollys. Prøv å sette dem et lyst sted, men uten direkte sol. Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 22. mars 2004 #9 Del Skrevet 22. mars 2004 Husk også å dele planten du kjøper i butikken, siden de står alt for tett. Deler du den og setter i flere potter, er sjangsen for at den overlever større. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå