AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #1 Skrevet 15. februar 2013 Jeg har problemer med inneklima i en del boliger, reagerer veldig ved de minste sporer av sopp. Jeg har skjønt at nye bygg kan gi problemer med dette fordi de bygger for tett. Lurer på ca hvilket årstall utbyggere begynte å følge disse forskriftene, og om bygg satt opp i 2006 vil gå innunder dette? Anonym poster: a234ccef457bb930e98f434b27d48b69
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #2 Skrevet 15. februar 2013 Det er forøvrig Veidekke som er utbygger av boligen jeg vurderer å kjøpe, jeg anser de som en seriøs entrepenør? Anonym poster: a234ccef457bb930e98f434b27d48b69
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #3 Skrevet 16. februar 2013 Jeg har problemer med inneklima i en del boliger, reagerer veldig ved de minste sporer av sopp. Jeg har skjønt at nye bygg kan gi problemer med dette fordi de bygger for tett. Lurer på ca hvilket årstall utbyggere begynte å følge disse forskriftene, og om bygg satt opp i 2006 vil gå innunder dette? Anonym poster: a234ccef457bb930e98f434b27d48b69 Det er nettopp utette bygg som gir alvorlig mugg og soppvekst. I moderne tette bygg, kan det bli mugg på indre flater (noe som er synlig, og lett å gjøre noe med), om det er feil på ventilasjonen, men ikke inne i vegger og tak. Så lenge ventilasjonen er iorden, og man ikke gjørs på å produsere fukt innendørs, skal det være mindre problem der, enn i eldre hus. Skal du ha et "pustende hus" må du nok finne deg et 60tallshus som aldri er pusset opp. Dampsperren ble innført på den tiden. Tette bygg har ingenting med mangel på ventilasjon å gjøre, forresten. Tror folk bruker uttrykket når de tenker på moderne hus med tykkere isolasjonslag, noe som bare en en fordel for lommebok og helse. Lesestoff for deg: http://www.bygg.no/2013/02/101034 Anonym poster: c717d2692a8532903b704bd072d69787
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #4 Skrevet 16. februar 2013 Det er nettopp utette bygg som gir alvorlig mugg og soppvekst. I moderne tette bygg, kan det bli mugg på indre flater (noe som er synlig, og lett å gjøre noe med), om det er feil på ventilasjonen, men ikke inne i vegger og tak. Så lenge ventilasjonen er iorden, og man ikke gjørs på å produsere fukt innendørs, skal det være mindre problem der, enn i eldre hus. Skal du ha et "pustende hus" må du nok finne deg et 60tallshus som aldri er pusset opp. Dampsperren ble innført på den tiden. Tette bygg har ingenting med mangel på ventilasjon å gjøre, forresten. Tror folk bruker uttrykket når de tenker på moderne hus med tykkere isolasjonslag, noe som bare en en fordel for lommebok og helse. Lesestoff for deg: http://www.bygg.no/2013/02/101034 Anonym poster: c717d2692a8532903b704bd072d69787 Enkelte har derimot problemer med at moderne balansert ventilasjon har lettere for å virvle opp støvet kontinuerlig og sørge for at det aldri legger seg i dynger i hjørnene slik vi er vant til (at støvet samler seg i fluffy dynger er et godt tegn - har huset derimot mye finstøv og lite "vanlig" støv er det mye finstøv i luften og allergikere vil reagere). Dersom ts har problem med dette (sopp kommer jo også inn fra naturen) så er et helt nytt hus litt gambling. I de fleste tilfeller går det derimot ok. Om veidekke er god på utbygging av boliger vet jeg ikke, men generelt har de et litt frynsete rykte for slurv og unøyaktighet, så jeg ville forhørt meg med byggkyndige om dette. Anonym poster: 1f1e2f85e3caa917c43534f0064c84ab
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #5 Skrevet 16. februar 2013 Enkelte har derimot problemer med at moderne balansert ventilasjon har lettere for å virvle opp støvet kontinuerlig og sørge for at det aldri legger seg i dynger i hjørnene slik vi er vant til (at støvet samler seg i fluffy dynger er et godt tegn - har huset derimot mye finstøv og lite "vanlig" støv er det mye finstøv i luften og allergikere vil reagere). Dersom ts har problem med dette (sopp kommer jo også inn fra naturen) så er et helt nytt hus litt gambling. I de fleste tilfeller går det derimot ok. Om veidekke er god på utbygging av boliger vet jeg ikke, men generelt har de et litt frynsete rykte for slurv og unøyaktighet, så jeg ville forhørt meg med byggkyndige om dette. Anonym poster: 1f1e2f85e3caa917c43534f0064c84ab Sopp gror ikke, om det er helt tørt. I bygg med dårlig ventilasjon, blir det sopp og mugg. Da er det lite interresant om dette "finstøvet" ditt er farlig. Anonym poster: c717d2692a8532903b704bd072d69787
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #6 Skrevet 16. februar 2013 Det er nettopp utette bygg som gir alvorlig mugg og soppvekst. I moderne tette bygg, kan det bli mugg på indre flater (noe som er synlig, og lett å gjøre noe med), om det er feil på ventilasjonen, men ikke inne i vegger og tak. Så lenge ventilasjonen er iorden, og man ikke gjørs på å produsere fukt innendørs, skal det være mindre problem der, enn i eldre hus. Skal du ha et "pustende hus" må du nok finne deg et 60tallshus som aldri er pusset opp. Dampsperren ble innført på den tiden. Tette bygg har ingenting med mangel på ventilasjon å gjøre, forresten. Tror folk bruker uttrykket når de tenker på moderne hus med tykkere isolasjonslag, noe som bare en en fordel for lommebok og helse. Lesestoff for deg: http://www.bygg.no/2013/02/101034 Anonym poster: c717d2692a8532903b704bd072d69787 Det er jo nettopp det som er problemet med mange nybygg, at de rett og slett isolerer for godt, og ventilasjonen blir ikke tilstrekkelig. Problemet er også at det skal svært lite slurv til fra utbygger i forhold til tørking av materiale o.l før det danner seg kondens og blir et langt større problem enn hvis de hadde hadde bygget etter eldre forskrifter. Det er absolutt ikke slik at mugg i nyere bygg er lett synlig og enkelt å gjøre noe med. Enkelte har derimot problemer med at moderne balansert ventilasjon har lettere for å virvle opp støvet kontinuerlig og sørge for at det aldri legger seg i dynger i hjørnene slik vi er vant til (at støvet samler seg i fluffy dynger er et godt tegn - har huset derimot mye finstøv og lite "vanlig" støv er det mye finstøv i luften og allergikere vil reagere). Dersom ts har problem med dette (sopp kommer jo også inn fra naturen) så er et helt nytt hus litt gambling. I de fleste tilfeller går det derimot ok. Om veidekke er god på utbygging av boliger vet jeg ikke, men generelt har de et litt frynsete rykte for slurv og unøyaktighet, så jeg ville forhørt meg med byggkyndige om dette. Anonym poster: 1f1e2f85e3caa917c43534f0064c84ab Jeg har ikke problemer med balansert ventilasjon, har ingen problemer med støv eller normal mengde med sopp i naturen. Hvor kommer dette ryktet til Veidekke fra, noe man kan lese om? Sopp gror ikke, om det er helt tørt. I bygg med dårlig ventilasjon, blir det sopp og mugg. Da er det lite interresant om dette "finstøvet" ditt er farlig. Anonym poster: c717d2692a8532903b704bd072d69787 Forrige bolig (nytt) jeg oppholdt meg i, var veldig godt ventilert, dog ikke mekanisk avtrekk. Der var det muggsopp (skjult), og umulig for meg å oppholde meg. Så da kan man kanskje anta at utbygger har slurvet? Dette er visst et stort problem siden utbyggere skal spare tid og penger, de har press på seg for å bli ferdige. Hvis jeg kjøper en bolig det skulle vise seg å være skjult mugg og jeg skulle bli syk av inneklimaet (umulig å oppdage i løpet av en visning), hva slags rettigheter har jeg? Anonym poster: a234ccef457bb930e98f434b27d48b69
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #7 Skrevet 16. februar 2013 Det er forøvrig Veidekke som er utbygger og selger på denne leiligheten fra 2006. Vært brukt som utleieleilighet frem til nå. Anonym poster: a234ccef457bb930e98f434b27d48b69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå