Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før avocado blir brun?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skal lage en forrett til middagen i dag, og i denne inngår avocado i skiver. Har lyst til å gjøre det klart og legge folie over så lenge.

Gjestene kommer halvsju. Spørsmålet er da om avokadoene blir brune innen den tid?

Endret av Sobril
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om den ikke blir brun, så ser den iallfall litt mindre apetittelig ut. Hvis du har mulighet så kan du spare avocadoen til rett før det skal serveres, de ter iallfall det jeg ville gjort.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

En del mexicanske retter tilsetter litt sitronsaft, det hindrer at avocadoen blir brun. Kan det funke for deg?

Skrevet

Skal lage en forrett til middagen i dag, og i denne inngår avocado i skiver. Har lyst til å gjøre det klart og legge folie over så lenge.

Gjestene kommer halvsju. Spørsmålet er da om avokadoene blir brune innen den tid?

Avokadoene vil ikke bli brune om du kapper dem, pensler med sitronsaft, dekker (helt tett) med plast og setter dem mørkt og kaldt. Derimot har ferdigkappet avokado en tendens til å bli bitter, så vil anbefale deg å vente. Å kappe avokado i skiver tar jo bare et knapt minutt.

Anonym poster: 0eaed030243512a592f466513225054c

Skrevet

Noen tips for å forhindre at enzymet i avokadoen oksyderes og blir brunt:

- Tilsett sitron/limesyre.

- Tildekk med plastfolie, så tett som mulig inn til avocadoen.

- Lagre den kaldt og mørkt.

- Oppbevar avocadokjernen sammen med avocadoen, for eksempel oppi guacamolen frem til servering. (Vet om flere som gjør dette, selv om det ikke er helt logisk)

Hvis du skal ha avocado i skiver ville jeg delt avocadoene i to. Tatt ut kjernen. Kuttet dype riller på langs i hver halvdel. Penslet med limejuice over. Klappet sammen de to halvdelene igjen. Pakket inn i plastfolie og lagret i kjøleskapet.

Når gjestene kommer kan du bare scoope ut innholdet med en skje. Og vips har du friske avokadoskiver.

Skrevet

Nei, avocadoene ville jeg ventet med til sist. Det tar dem tre sekunder å bli brune. Sitronsaft hjelper litt, men de blir fort soggy der sitronsaften har vært.

Skrevet

Det er så enkelt at hvis du ikke tar fra den nøtten, så blir den ikke brun. Min avocado kan ligge i kjøleskapet og se fersk og fin ut i dagesvis, faktisk over en uke så lenge den har nøtten sin i nærheten.

Avocadoen er nemlig slik at den er i ferd med å visne og råtne når nøtta forsvinner.

Anonym poster: 870059cfa7d153188538ad81d9c0fa23

Skrevet

Det er så enkelt at hvis du ikke tar fra den nøtten, så blir den ikke brun. Min avocado kan ligge i kjøleskapet og se fersk og fin ut i dagesvis, faktisk over en uke så lenge den har nøtten sin i nærheten.

Avocadoen er nemlig slik at den er i ferd med å visne og råtne når nøtta forsvinner.

Virkelig? For mine begynner å bli brune selv med nøtta i og innpakket i plast. :klo:

Skrevet

Virkelig? For mine begynner å bli brune selv med nøtta i og innpakket i plast. :klo:

Tror ikke du skal pakke den i plast. Hvordan gjør du det? Jeg skjærer av den etterhvert og lar nøtta være igjen så lene som mulig, den er alltid fersk og fin. Kan ha noe med tempratur i kjøleskapet også, kanskje? Hvordan oppbevarer du den ellers? :)

Skrevet

Tror ikke du skal pakke den i plast. Hvordan gjør du det? Jeg skjærer av den etterhvert og lar nøtta være igjen så lene som mulig, den er alltid fersk og fin. Kan ha noe med tempratur i kjøleskapet også, kanskje? Hvordan oppbevarer du den ellers? :)

Du lar den ligge løst i kjøleskapet med nøtta i? Og den forblir fersk?

Har plast rundt den, med steinen i, og legger den i grønnsaksboksen i kjøleskapet.

Beklager avsporingen, TS. Har alltid lurt på hvordan folk gjør det med en halv avokado :P

Skrevet

Du lar den ligge løst i kjøleskapet med nøtta i? Og den forblir fersk?

Har plast rundt den, med steinen i, og legger den i grønnsaksboksen i kjøleskapet.

Beklager avsporingen, TS. Har alltid lurt på hvordan folk gjør det med en halv avokado :P

Jeg har aldri lykkes med noen grønnsak når den ligger i grønnsaksboksen hos meg, det er nok forskjellig fra kjøleskap til kjøleskap, men i min grønnsaksboks får alle frostskader og spesielt avocadoen dør fortest :(

Jeg tar en avocado og skjærer rundt nøtta når jeg har kommet til nøtta, slik at på slutten er det mer nøtt enn avocado igjen, men det henger alltid nøtt igjen. Når jeg skjærer rundt nøtta kan jeg ta av skiver med avocado som ser nesten ut som ananasskiver, med hull i midten, om du skjønner?

Jeg tror at om du har den i plast, så blir den fortere dårlig, det tror jeg at jeg gjorde for et par år siden, nå ligger den bare løst på midterste hylle og trives. :)

Skrevet

Avocado er lysømfintlig, så pakk den i sølvpapir, ikke plast. Jeg har mine på kjøkkenbenken når de er uåpnede, og putter dem i kjøleskapet når jeg har åpnet dem. Beholder alltid stenen i den gjenværende delen. Avocadoen er helt fint spisbar lenge etter det.

Men den ser ikke like pen ut som den gjør når man nettopp har åpnet dem. Man kan skrape av et tynt misfarget lag på toppen, men skal jeg servere avocado, venter jeg til siste liten.

• Liker 1
Skrevet

At den ikke blir brun nekter jeg faktisk å tro på. Luft er avokadodøden. Har prøvd å beholde stenen selv selv tidligere, og det eneste området som ikke fikk et brunt lokk var rett under stenen - nettopp fordi der kunne ikke oksideringen ta sted.

At sten skal være bedre enn plastfolie strider rett og slett mot vitenskapen.

Skrevet

At den ikke blir brun nekter jeg faktisk å tro på. Luft er avokadodøden. Har prøvd å beholde stenen selv selv tidligere, og det eneste området som ikke fikk et brunt lokk var rett under stenen - nettopp fordi der kunne ikke oksideringen ta sted.

At sten skal være bedre enn plastfolie strider rett og slett mot vitenskapen.

Nei nei, men det fungerer faktisk veldig bra for meg, ellers hadde jeg ikke spredt det på internett. Kan jo være noe med mitt kjøleskap, vet ikke. Som sagt, funker fint :)

Skrevet

Vi lar også bare stenen ligge med avokadoen og den blir heller ikke brun:)

Skrevet

Nøtta har ingen effekt hos meg. Jeg skjærer alltid av en halvdel uten nøtt og lar den andre halvdelen ligge. Den blir alltid brun hvis jeg ikke spiser den innen dagen er omme, eventuelt kan det til nøds gå med sen kveldsmat og så andre halvdelen til frokost.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...