Gå til innhold

Dillemma - hvilken jobb skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en situasjon der jeg har tilbud om to jobber.

1 - Den ene jobben har jeg kjempelyst på. Det er et yrke som jeg kunne ha tenkt meg å jobbe med i fremtiden, og jeg føler meg heldig som kan få en fot innenfor. Problemet er at det er et vikariat på 3,5 måneder, og det er veldig lite sannsynlig at jeg får fortsette etter den perioden. Har ikke jobbet med dette før, så vet ikke om jeg nødvendigvis kommer til å trives. Men tror det :)

2 - Den andre jobben har jeg hatt før. Det er en jobb som er helt ok men som jeg ikke trives så godt med pga dårlige kollegaer. Det er dessverre også et vikariat, men det varer minst 7 måneder. Er man heldig får man forlenget perioden til ca et år. Jobben er dårligere betalt enn jobb 1 (ca 15-20kr mindre i timen).

Hva skal jeg velge? Har jo mest lyst på den første jobben, men jeg blir gal av å sitte hjemme og ikke jobbe, så vet ikke om jeg skal ta sjansen på å si nei til en jobb som varer lengre. Det er jo litt gambling å satse på at vikariatet i jobb 1 kan bli forlenget når de tydelig sier at sjansene er minimale. Og vil en jobb på litt over 3 måneder kunne få meg innenfor bransjen?

Anonym poster: 46119242543177a86b0e6bcc05dd8738

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm... Nå vet ikke jeg noe om livssituasjonen din, men selv ville jeg valgt det første. Det er noe som interesser deg og som du har lyst til å drive med, og som du selv sier - du får en for innenfor. Selv om vikariatet kanskje er kort, får du erfaring som er god å ha med seg videre, både for din egen del og på cven. Skulle det ikke passe deg er det heller ingen krise, og du kan søke videre på andre jobber senere. Selvsagt er alternativ nummer 2 litt tryggere - men ikke like spennende!

Lykke til med å velge :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg ville valgt jobb 1, og søkt aktivt etter andre jobber gjennom vikariatet. 3,5 måned går fort. Du kan være heldig og få forlenget kontrakten din, men i verste fall, får du en fot innenfor bransjen og forhåpentligvis gode referanser :)

• Liker 1
Skrevet

-TS-

Men er egentlig et vikariat på 3,5mnd noe særlig verd på CV'en?

Tenker selvfølgelig også litt på økonomien. Om jeg tar jobb nr 2 får jeg jo nesten dobbelt så mye å rutte med som om jeg går på dagpenger. Egentlig er ikke det helt krise selv om det er utrolig kjipt, for det er verre å gå hjemme uten jobb.. Huff, vanskelig dette :)

Anonym poster: 65bcde141779db46bcdaf2684d6a70ca

Skrevet

20 kr per time er jo ganske stor forskjell når du i tillegg får bedre trivsel. Jeg ville tatt nr. 1 og søkt som bare det i mellomtiden. 3,5 måneder er ganske lang tid til å finne seg ny jobb på, og da får du deg et pusterom som både betaler bedre og er koseligere. I tillegg er det jo en gylden mulighet til å finne ut, på en lettvint måte, hvorvidt dette yrket faktisk er noe for deg. Det blir ikke tidenes CV-fyll, men når du skal på videre jobbintervjuer er det jo uansett et pluss at du er i et vikariat du trives i og ikke sitter hjemme og venter på jobb.

Anonym poster: f110c5d968c627cc50e87badcd1b57cd

• Liker 2
Skrevet

Velg noe du vet du trives med. Hadde samme dilemma sommeren 2012. Valgte et yrke som er rettet mot min utdanning får å få en fot innenfor. Den andre var en jobb jeg kunne og trivdes med og jeg ble tilbudt en lederstilling. Angrer i dag på at jeg valgte å få en "fot innenfor". Høres kanskje klisjee ut men følg hjertet ditt! Ikke tenk på penger, cv eller noe annet. Det at man trives er verdt mye mer enn penger og erfaring.

Anonym poster: a5554cf0969b4f25658ca373c17304fe

Skrevet

Takk for gode råd :) tror jeg gjør som dere sier og går for jobb nr 1. Som det blir nevnt, så er dette en fin måte å finne ut om den type jobb er noe for meg. Jeg kan jo ikke vite om jeg kommer til å trives der heller, så hvis jeg ikke gjør det er det jo like greit at vikariatet er kort ;)

Tenker selvfølgelig aller mest på hva jeg trives med. Problemet er at jeg trives aller best med å være i jobb, uansett. Så slik sett er det mulig at jeg trives bedre om jeg velger jobb nr 2.

Skrevet

I dag ringte begge jobbene meg, og jeg takket ja til jobb nr 1. Sitter med en dårlig magefølelse, og tror ikke jeg har gjort det riktige valget :/ har så utrolig lite lyst til å sitte uten arbeid om nesten 4 måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...