AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #1 Del Skrevet 15. februar 2013 Jeg har fått innvilget operasjon av åreknuter på dene ene foten - tror det blir den kraftige åren som går fra lysken og ned såvidt bak leggen. Noen som vet hvordan det er etterpå? Hadde sett for meg at jeg skulle dra på jobb dagen etter (kontorjobb), men ser av infolappen fra sykehuset at man kan sykmeldes 1-2 uker etterpå?! Er det så smertefullt i etterkant? Anonym poster: 2c9c582b0da0448a44fd04cc44d92a38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2013 #2 Del Skrevet 15. februar 2013 hehe.. noe jobb like etter åreknuteoperasjon kan du bare glemme. Jeg gjorde den tabben å knaske i meg paracet og dra ut for å handle støtte-strømpebukse dagen etter operasjonen. Endte med at jeg svimte av på apoteket på grunn av smertene. Gikk hull tett ved den ene åren og fikk en stor blodutredning under huden. Ringte selvfølgelig sykehuset og fikk beskjed om å se an litt. Gikk heldigvis bra, men har arrdannelser (en kul) under huden i området etterpå Så et tips. Kjøp inn støtte strømper, helst støtte-strømpebukse FØR operasjonen. Den første uka satt jeg med benet høyt så og si hele tiden. Gikk over 2 uker før smertene ga seg på meg, men tror det kan ha noe å si at jeg var for tidlig ute å gikk og fikk den blodutredelsen. Men.... gikk bare 2 1/2 år etter operasjonen, før jeg hadde en minst like stor åre tilbake igjen, bare på et litt annet sted. Så istedenfor å ha 1 åre pent langs siden av låret, på siden av kneet og litt bak i leggen. Har jeg nå en som går i sikksakk over hele låret, med mange grener ut i alle retninger. Så for min del var hele operasjonsgreia bortkastet. Kan jo ikke ta operasjon hvert 3 år. Hadde det blidt permanent så har det jo vært noe helt annet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gobop Skrevet 15. februar 2013 #3 Del Skrevet 15. februar 2013 Oi guri! Kanskje jeg burde avlyse hele greia! Hvorfor strømpebukse kontra lange strømper? Andre med erfaring..? (grøss) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2013 #4 Del Skrevet 15. februar 2013 Oi guri! Kanskje jeg burde avlyse hele greia! Hvorfor strømpebukse kontra lange strømper? Andre med erfaring..? (grøss) Støtte-strømper kan være for korte fant jeg ut. Kanten på strømpen kom oppa det øverste kuttet og presset på. Naturlig nok ikke veldig behagelig. Støtte-strømpebuksen har jevnt trykk hele veien. Er rimelig trange slike støtte-strømper. Ved avslutningen av strømpen/strømpebuksen går det rimelig innover. (vanskelig å forklare) Er lurt å dra på apoteket å prøve ut hva størrelser og hva som passer på forhånd. En bør bruke slike støtte strømper/bukser etter operasjonen, siden det -kan- være fare for blodpropp. Egentlig fikk jeg beskjed om å bruke slike strømpebukser hele tiden. Men holdt ikke ut lengre en 2 mnd. Ubehagelig stramme synes jeg. Mulig derfor åren kom tilbake igjen. Hadde vert interessant å høre andres erfaringer for min del også. Kanskje var jeg bare uheldig. Hilsen gjesten som svarte tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gobop Skrevet 15. februar 2013 #5 Del Skrevet 15. februar 2013 Jeg har brukt litt støttestrømper forebyggende, men mine har heller vært litt løse øverst, slik at de siger litt utover dagen. Bena mine er ikke veldig skjemmet av årer pr i dag, unntatt den ene som ligger litt på innsiden av foten - ser litt mørkt på at jeg gjør vondt verre. Jeg hadde tenkt å ta operasjonen hovedsaklig på grunn av tidvis store plager. Men da er det kanskje bedre å legge penger i forebyggende strømper og hirudoid (eller hva det het igjen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2013 #6 Del Skrevet 15. februar 2013 Jeg har brukt litt støttestrømper forebyggende, men mine har heller vært litt løse øverst, slik at de siger litt utover dagen. Bena mine er ikke veldig skjemmet av årer pr i dag, unntatt den ene som ligger litt på innsiden av foten - ser litt mørkt på at jeg gjør vondt verre. Jeg hadde tenkt å ta operasjonen hovedsaklig på grunn av tidvis store plager. Men da er det kanskje bedre å legge penger i forebyggende strømper og hirudoid (eller hva det het igjen) Har sikkert kommet flere nye merker på markedet med slike støttestrømper nå. Er 8 år siden jeg ble operert nå. Grunnen til at jeg valgte det var at åren som ble fjernet var så stor at den nesten gikk utenpå huden. Når det var varmt eller etter trening este åren ut enda mer. Ikke bare slik at en ser at det er litt blått, men så nesten ut som hele åren lå helt utenpå huden og veldig tykk ca 1 cm i bredden. Synes til og med utenpå dongeribuksen. Det var også ubehagelig og vondt der åren gikk veldig nære kneskålen, trykket antakelig på noen nerver. Etter operasjonen har jeg 7 små hvite arr/streker med prikk på hver side (ser ut som et minustegn) på ca 1 cm lengde spredt nedover lår til litt under kneet. Den åren som går på kryss og tvers over hele låret nå er noe slankere. Det er ikke en rett strek, men ganske krøllete også. Foreløpig har jeg ikke hatt så mye smerter i den. Bare et par runder med årebetennelse. En må nesten se an hvor store plager en har av det, om det er verd det. Som sagt så for min del fikk jeg bare en ny åre som synes mye mer en den jeg hadde + de 7 arrene i tillegg. Men hadde nok måtte gjort den operasjonen uansett siden jeg hadde plager i kneet av at den presset på så mye spesielt på sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enogto Skrevet 15. februar 2013 #7 Del Skrevet 15. februar 2013 En kollega ble sykemeldt og holdt seg hjemme i 2 uker. Hun var typen som ellers aldri var borte fra jobb (hun trodde nemlig hun aldri var "syk"...), så du bør nok regne med at du må/bør holde deg borte fra jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wenche Skrevet 16. februar 2013 #8 Del Skrevet 16. februar 2013 Jeg hadde flere åreknuter nedover lår og legg på en fot.De var veldig smertefulle. Klarte ikke å gå på benet om morgenen før jeg hadde dusjet det med varmt vann og smurt inn med smertestillende krem. Fjernet åreknutene på sykehus, og hadde nesten ikke smerter. Var sykemeldt i 2 uker fordi jeg jobber på sykehjem. Dette er 7 år siden og de er ikke kommet tilbake. Jeg hadde ikke nølt med å fjerne åreknuter på sykehus igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå