AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #1 Skrevet 15. februar 2013 Hei Jeg er ei jente som nå i lang tid har vansker med å svelge maten. Samme hva jeg spiser, til og med suppe. Det føles som en klump i halsen hver gang jeg skal svelge, så må drikke vann hver gang, og det kjennes som en stor klump i halsen som sitter fast i halsen. Jeg vet ikke hva det kommer av og det har begynt å plage meg noe enormt. Så mye faktisk, at jeg unngår å spise, og det tærer på meg. Jeg spiser, men ikke mye. Når jeg kjenner at jeg har vansker, så mister jeg lysten til å spise. Synes dere at jeg burde ta en tur til legen? Kan også si at jeg sliter enormt med angst, kan det ha noe med psyken å gjøre? Jeg vet at psyken kan gjøre mye med oss, så derfor jeg spør. Aldri hatt det slik før og begynner å bli litt bekymret. Hva vil legen kunne gjøre med det? Håper ikke at jeg blir sendt på gastroskopi, for det vil jeg ikke klare, har så mye angst og får veldig lett panikkanfall. Hva mener dere? Anonym poster: d542a6b1e4157dfb9f611a6be8696a60
Gjest Thymus Skrevet 15. februar 2013 #2 Skrevet 15. februar 2013 Siden du sliter med både angst og panikkanfall, burde du dra til legen uansett! Svelgeproblemet kan godt komme pga angst, men det er viktig at legen får utelukket evt andre årsaker. Legen vil nok ikke sende deg til skumle undersøkelser med det første, så om du klarer, ville jeg ikke bekymra meg for det nå. Vet du noe om hvordan dette starta? Når merka du det første gang, hvilken situasjon var du i? Har du andre problemer med mat? Redd for at den er giftig/forderva/usunn på noe vis? Er du redd for å legge på deg eller bli syk av maten på noe vis? Dette må tære veldig på deg, både fysisk og psykisk, så bestill den legetimen NÅ Du rekker det akkurat før helgen! 1
Gjest Sunheart Skrevet 15. februar 2013 #3 Skrevet 15. februar 2013 (endret) Har hørt at slike svelgeproblemer med å føle en klump i halsen, nesten alltid skyldes psykisk Men ta deg en tur til legen for sikkerhetsskyld Lykke til Endret 15. februar 2013 av Sunheart
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #4 Skrevet 15. februar 2013 Siden du sliter med både angst og panikkanfall, burde du dra til legen uansett! Svelgeproblemet kan godt komme pga angst, men det er viktig at legen får utelukket evt andre årsaker. Legen vil nok ikke sende deg til skumle undersøkelser med det første, så om du klarer, ville jeg ikke bekymra meg for det nå. Vet du noe om hvordan dette starta? Når merka du det første gang, hvilken situasjon var du i? Har du andre problemer med mat? Redd for at den er giftig/forderva/usunn på noe vis? Er du redd for å legge på deg eller bli syk av maten på noe vis? Dette må tære veldig på deg, både fysisk og psykisk, så bestill den legetimen NÅ Du rekker det akkurat før helgen! Dette startet for litt pver en måned siden, om jeg ikke husker feil. Jeg merket det når jeg spiste, som jeg skrev uansett hva jeg spiste. Potetgull og popcorn har jeg alltid elsket å spise, men det måtte jeg kutte ut, pga. det satte seg fast i halsen. Alltid hatt noe problem med mat, spiste alt og aldri redd for å legge på meg eller bli syk av maten. Det har jeg aldri tenkt på, før du sa det nå. Snakket med min svigermor om det igår, og det første hun sa var at det kanskje er psykisk. Uff, jeg har alltid vært glad i mat, men mye av det har jeg ikke spist på lenge, pga. det problemet jeg har nå. Jeg er 165høy og veier 56kg, alltid gjort det, uansett hvor mye jeg spiste. Men nå den siste tiden, ser jeg at jeg har gått ned, det er ikke rart når jeg nesten ikke spiser. Jeg har bestilt time hos legen, min fastlege hadde ikke time før om 3 uker, og da sa jeg at jeg ikke kunne vente så lenge, og forklarte hva som feilet meg og fikk time på Mandag hos en annen lege. Håper h*n er flink og vil hjelpe meg. Takk jenter for svar, setter utrolig stor pris på det. Anonym poster: d542a6b1e4157dfb9f611a6be8696a60
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #5 Skrevet 15. februar 2013 Mente "ALDRI hatt noe promlem med mat, istedenfor ALLTID". Anonym poster: d542a6b1e4157dfb9f611a6be8696a60
Gjest Thymus Skrevet 15. februar 2013 #6 Skrevet 15. februar 2013 Godt å høre at du fikk legetime fort (: Har du snakket med noen profesjonelle om angsten din før? Det kan uansett være lurt å tenke over hvordan den arter seg, hva du er mest redd for, hvor lenge det har vart, slike ting. Da er du forberedt når legen stiller deg disse spørsmålene. Svelgeproblemet er som sagt mest sannsynlig grunnet angst og stress. Uansett viktig å få snakka om så du kan begynne å spise skikkelig igjen!! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #7 Skrevet 15. februar 2013 Tusen takk! Jeg har tatt tak i angst problemet mitt og går til psykolog jevnlig. Det er bare det at jeg har angst for alt, men dette var det siste jeg sliter med, det med klump i halsen. så ja, jeg kommer til å nevne det til legen, så h*n er forberedt på det også, men jeg vil uansett sjekke om det ikke ligger noe annet bak, det er ikke 100% sikkert at det er pga. angsten. Jeg vet godt at angst kan gjøre mye med oss mennesker, men dette her trodde jeg aldri kunne skje meg. Det jeg elsker mest av alt, og det er å kose meg med god ender opp med at jeg må stoppe før jeg har nesten begynt. Anonym poster: d542a6b1e4157dfb9f611a6be8696a60
Gjest Thymus Skrevet 15. februar 2013 #8 Skrevet 15. februar 2013 Angst er no' jæklig herk, så forstår godt at du vil til legen
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #9 Skrevet 11. november 2023 Fant du ut av dette? Sliter veldig med det samme Anonymkode: cb7b9...29d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2025 #10 Skrevet 21. juli 2025 Har samme problem. Fant du utav det? Anonymkode: 1f596...07a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå