Gå til innhold

Vant penger, folk forventer spandering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er litt kjip situasjon. Jeg vant en del penger, ca 1 million kroner. Er ung og har hverken hus eller noe annet av verdi, så pengene står på konto tiltenkt bolig. Jeg har "sløst" vekk 20.000 på feiring med gode venner og familie, har ikke spart på god mat eller drikke da.

Men nå i ettertid så virker det som mange kommer til meg om de har et problem.. Bilen til venninnen min røk og hun trengte en 7000kr. Det var jo "bare" 7000, så jeg lånte de til henne. Jeg spurte henne om hun hadde penger til meg, for det hadde gått litt tid da. Da sa hun "trenger du de? Det er jo ikke sånn at du er fattig, gi meg noen uker til da". Og jeg hadde ikke noe tilsvar på det, nei, jeg er ikke fattig.

Så har det gått bort noen lignende summer til familie og andre venner nær meg som har trengt det, men nå har jeg lyst til å si stopp fullstendig.

En god kompis ringte i sted og spurte om jeg kunne låne ham 3000kr, jeg sa nei at jeg ville helst ikke det. Han sa "du som har så mye penger? er du ikke en god venn da?? spør noen andre jeg" så la han på....

Først var det kjempekult og vinne penger, men nå er det mest slitsomt og dumt ....

Er usikker på hva jeg skal svare på sånne ting..

Anonym poster: c923c8bd0959e881c7594e4987366749

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo si at de står på en høyrentekonto og at du vil tape på å ta ut penger derfra. For det vil du jo.

• Liker 21
Skrevet

Sett mesteparten av pengene inn på en kto med 6 eller 12 uttak i året, så kan du ikke av den grunn, bare ta ut penger i hytt og pine for å hjelpe andre.

Når du først begynner å bruke av pengene, forsvinner de fort.

• Liker 2
Skrevet

1 million er ikke så mye i disse tider, når man ikke eier hus eller noe fra før.

Det må da "vennene" dine forstå.

De varer ikke lenge om man skal sløse og bruke på "venner" som trenger hjelp. Høres ikke ut som særlig gode venner de folka....

Et lån er et lån, enten man låner av noen som har lite eller mye penger. Dere skulle satt en avtale for når hun betaler tilbake.

En fyr som ringer og vil låne penger, spør om du ikke er en god venn??, sier han skal spørre noen andre og bare legger på når du sier du helst ikke vil låne bort....kan ikke kalles en god kompis!

Jeg ville blitt skuffet over de jeg anså som gode venner tror jeg... Si at pengene står på sparekonto tiltenkt bolig hvis du absolutt føler du må forklare! Oppegående mennesker ville forstå av seg selv.

Anonym poster: 10338ccdea74f15728f83cb6c0d197a6

• Liker 17
Skrevet

si at du har satt pengene inn på låst konto for du skal bruke de til bolig eller noe.

er nettopp derfor jeg aldri ville sagt et ord til noen om jeg vant 1 mill

Skrevet

Det er jo en kjempegrei måte å sile ut dårlige venner på! Det å bli alvorlig syk eller å vinne masse penger, og da foretrekker jeg faktisk det siste. Jeg vil ikke ha venner som tenker slik, selv om man ikke merker noe til det så lenge man er i samme båt. Jeg trenger venner som kan unne meg ting og som tar ansvar for sitt eget liv. De gangene jeg har hatt litt ekstra økonomisk spillerom har jeg spandert på mine beste venner som aldri i livet har forventet noe som helst, og det gleder meg å se hvor mye de setter pris på det. Hadde aldri gitt noe til noen som forventet noe.

Og, som alle vet, et av de beste tipsene for å beholde et vennskap er: ikke lån penger av hverandre.

Det blir som regel krøll. Hvis jeg skal måtte låne penger en gang (skjer ikke), låner jeg av pappa.

Anonym poster: d298bfb9c5d456e7076324b559715e19

• Liker 6
Skrevet

Akkurat frykten for denne situasjonen var grunnen til at jeg nesten ikke fortalte til noen at jeg vant litt penger som student for mange år siden...

Anonym poster: 0543dea07a87dbc0f2615e032f6dea0d

• Liker 4
Gjest Allergikeren
Skrevet

Jeg sier meg enig med noen over her, si at pengene skal gå til bolig. Jeg hadde også føyd på at "med dagens boligpriser er jo en mill. plutselig ikke så mye lenger. Og hvis man ikke vil leie resten av livet og betale på andres lån, må man jo tenke litt langsiktig, hvis dere skjønner hva jeg mener ...?"

Skrevet

For noen venner du har..! På tide med en alvorlig utsiling. Sett pengene på en høyrentekonto, så øker de i verdi over tid i stedet for at de blir sløst bort på tull og på folk som 'bare skal låne' - du er ikke noen minibank for 'vennene' dine, det må du bare slutte med. Dette er utnytting, og mange bekker små blir fort til en ganske stor elv. Noen tusen her og noen tusen der..

"Jeg har satt inn alle pengene jeg vant på en sperret boligkonto, så du kan dessverre ikke låne noe av meg" - trenger ikke være verre enn dét ;)

• Liker 12
Skrevet

Viile faktisk vurdert å kjøpe et lite krypinn du har råd til (tatt opp det banken er villig til å gi deg i lån ved sden av gevinsten), så kan du bo der med ikke alt for høye bokostnader, og ingen kan "kreve" å låne penger av deg. Etter noen år kan du selge og kjøpe noe større, er du heldig har du tjent mer enn bankrenta. Kjøp helst selveier, så kan du leie ut om du har behov for det (ellers kan man leie ut borettslagsleilighet også i tre år).

Anonym poster: 1ecbc1c688a3a34cdd1ef8e7b75dd547

• Liker 4
Gjest jente8923
Skrevet

Helt enig med det noen skriver her. For noen dårlige venner du har. Hadde ikke forventet å få låne eller få noe som helst om det så var foreldrene mine som vant 300 millioner. Det skal være en glede å evt. gi det bort til noen som faktisk fortjener det. Låne bort penger til venner er som regel alltid en dårlig ide. Jeg gjør det selv innimellom, men kun til dem jeg vet betaler tilbake. Er ganske sikker på at mine venner aldri hadde bedt om penger om jeg hadde vunnet noe.

Det er dine penger, og en million er faktisk ikke så veldig mye... Sorry, men det er ikke nok til et hus engang.. Du må likevel låne på topp av det og hvis egenkapitalen sakte men sikkert forsvinner så er det jo veldig uheldig for deg. Behold pengene for deg selv. Skaff deg noen ordentlig venner..

Skrevet (endret)

De er ikke venner dersom de krever å få låne penger av deg og blir sur hvis de ikke får.

Endret av .-L-.
  • Liker 3
Skrevet

I alle dager! Si at pengene er satt inn på en låst konto. F.eks BSU og at du skal bruke de når du skal kjøpe leilighet. - sånn sett er jo 1 mill "ingenting"

• Liker 1
Skrevet

Si at du har satt pengene på sperret boligkonto. Basta.

(nevnt før her, men likevel)

• Liker 1
Skrevet

Si at du ikke er interessert i å låne ut penger. Du trenger dem selv. Selv om du vinner penger, så betyr jo ikke det at du ikke har utgifter.

Anonym poster: 2bd3b8e4c63e63b12f820e22f7d83226

Skrevet

Du har dårlige venner, enkelt og greit.

Hadde kuttet dem ut jeg, om det er slik de oppfører seg.

• Liker 1
Gjest LineaAlba
Skrevet

Jeg ville holdt dette mest mulig hemmelig, men det er for sent i ditt tilfelle. Hvis du låser midlene i investeringer har du en god grunn til å si nei neste gang. Hvor vant du disse pengene? Norsk tipping? Tror de tilbyr rådgivning til vinnerne sine. Jeg ville hvertfall kontaktet noen som kunne hjelpe meg med å forvalte disse pengene på best mulig måte. Banken kan sikkert hjelpe deg også.

Skrevet

Folk burde skamme seg! Tigge penger og mene at dere ikke er gode venner fordi du sier nei. Det er absolutt ikke hode venner som gjør sånn og hu venninna di som lånte 7000 kr skal vel betale tilbake? Det er ikke sånn at du vant penger for å betale for folk rundt deg? Du har ikke hus, du skal da spare. Et hus koster som regel 1 mill og oppover, så du kan med god samvittighet si at "nei, beklager men jeg sparer så jeg kan kjøpe meg hus". Er det noen som klager da så kan du vel bare si det at å "låne" bort mange tusen til alle som vil blir mye penger. Det er vel ikke sånn at fordi du er heldig og vinne så skal du ordne opp for alle rundt deg. Si nei!! Og de som ikke godtar det er ikke gode venner, gode venner er ikke der fordi du har penger. Og ordentlige folk utnytter ikke andre mennesker!!

Gjest Sunheart
Skrevet

Nettopp derfor jeg ville ha holdt kjeft, om jeg vinner 1 million.

• Liker 1
Gjest Lurifix
Skrevet

Pengene kom jo til gode! Du finner ut hvem som er vennene dine og hvem som ikke er det.

Du trenger ikke å sette penger inn på noe sperret konto bare for å si nei til de som tigger penger.

Det er jo bare å si nei enkelt og greit.

Nå har du hvertfall lært at du ikke låner bort 7000kr til venninner når du sitter på "så masse penger". Du kan bare glemme å se de igjen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...