Gelica Skrevet 15. februar 2013 #1 Skrevet 15. februar 2013 Har to katter som det ikke er noe problem å være borte fra en helg så lenge de har mat og vann. Lurer på hvor lenge de kan være alene uten at det blir for lenge liksom. Vi har katte dør så de kan gå ut og inn som de ønsker og det er ingen av dem som bruker kattekassen som står inne. Tenkte å se om det fantes noen mat dispenser til kattene, slik at det kommer mat jevnlig. Vann kan man sette ut mye av, så det er ikke noe problem. Hadde ikke tenkt å være borte i ukevis altså, men klarer de seg en ukes tid tro eller blir det for lenge? Vi har bare vært borte fra dem en langhelg på det lengste og reiser vi på ferie i to uker får vi noen som kan passe dem, men tenkte kanskje at en uke ville gå fint....
Kine28 Skrevet 15. februar 2013 #2 Skrevet 15. februar 2013 Jeg synes en uke er litt for lenge uten tilsyn. Er det ingen som kan komme innom og se til dem i løpet av den tiden? Katter liker jo også friskt vann (i alle fall foretrekker min vannet i doen fremfor det som har stått i skålen en hel dag)! Uansett tenker jeg at mat og vann kanskje ikke er det verste, men at det kan skje noe, at en av dem blir skadet ute, at de blir redde/ensomme ... 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #3 Skrevet 15. februar 2013 Joda, de klarer seg en uke. Men de kan skade seg og da vet ingen om det, så du må ha noen som ser til dem. Anonym poster: 638f48660e8180cdbda1476cba70e999 2
skruf Skrevet 15. februar 2013 #4 Skrevet 15. februar 2013 Faren min bruker å være borte fra kattene i 2 uker, men da har han et kjellervindu på gløtt så de kommer seg inn og ut, og han har en matdispenser som porsjonerer ut mat til de. Men; han bruker å alliere seg med en nabo som har et øye med de og sjekker at matdispenseren ikke går tom, og likedan at de har tilgang på nok vann. 1
Santflows Skrevet 15. februar 2013 #5 Skrevet 15. februar 2013 Det kan sikkert gå ann å reise fra dem i èn ukes tid for deg, men problemet er hvis kattene blir skadet eller hvis det går tomt med mat og vann. Det er lurt å spørre om en nabo eller annen person kan ha et lite tilsyn til dem hvis det er mulig. 1
Dyregod Skrevet 15. februar 2013 #6 Skrevet 15. februar 2013 Katter skal ha tilsyn en gang i døgnet uansett hva du setter frem. Du har som katteeier ansvar for at katten blir tatt vare på og du kan ikk vite om det har skjedd noe, om vannskåla er veltet eller om den skader seg. Som katteeier må man ta dette ansvaret og det er altfor mange som bare lar katter være alene for lenge! 2
Aurora M. Skrevet 15. februar 2013 #7 Skrevet 15. februar 2013 Det er en grunn til at det er forbudt å reise fra katter uten daglig tilsyn. Hvis dyrebeskyttelse/mattilsynet får nyss om det, har de faktisk loven på sin side om de tar kattene dine. Men med daglig tilsyn (helst 2 ganger daglig), sikker tilgang til mat og ly, vil jeg si at en uke er forsvarlig. 1
Adhara Skrevet 15. februar 2013 #8 Skrevet 15. februar 2013 Ei uke uten tilsyn??? Hvordan har du samvittighet til det? Skjærer i hjertet mitt om de må være alene lenger enn 1 dag. 5
Redbull Skrevet 15. februar 2013 #9 Skrevet 15. februar 2013 Ei uke uten tilsyn??? Hvordan har du samvittighet til det? Skjærer i hjertet mitt om de må være alene lenger enn 1 dag. Herregud. De klarer seg fint en uke uten tilsyn. Spesielt med kattedør!
Dyregod Skrevet 15. februar 2013 #10 Skrevet 15. februar 2013 Herregud. De klarer seg fint en uke uten tilsyn. Spesielt med kattedør! Hva om de setter seg fast i døra eller at den slutter å virke? Mest sannsynlig går det bra, men det skal man aldri anta. Et barn klarer seg også sikkert alene en stund, men det betyr ikke at man skal la dem være alene (for å sette det på spissen) 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #11 Skrevet 15. februar 2013 Det er en grunn til at det er forbudt å reise fra katter uten daglig tilsyn. Hvis dyrebeskyttelse/mattilsynet får nyss om det, har de faktisk loven på sin side om de tar kattene dine. Men med daglig tilsyn (helst 2 ganger daglig), sikker tilgang til mat og ly, vil jeg si at en uke er forsvarlig. Den risikoen er minimal (ikke-eksisterende) med mindre dette er noe som skjer ofte og lenge. Begge har hendene fulle nok som det er. Anonym poster: 638f48660e8180cdbda1476cba70e999
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #12 Skrevet 15. februar 2013 Min katt ble påkjørt av toget og fikk revet av halen og to og et halvt bein, den karret seg nesten en kilometer hjem, opp trappen, inn katteluken og så inn på kjøkkenet. Hadde det skjedd mens jeg var bortreist hadde jeg dødd av dårlig samvittighet. Skjønner ikke at noen kan dra fra katter over lengre tid når man vet hvor utsatt de er for skade når de suser rundt. Anonym poster: 23aa90fc0db53a6792d8c68abdfb1577 2
Redbull Skrevet 15. februar 2013 #13 Skrevet 15. februar 2013 Hva om de setter seg fast i døra eller at den slutter å virke? Mest sannsynlig går det bra, men det skal man aldri anta. Et barn klarer seg også sikkert alene en stund, men det betyr ikke at man skal la dem være alene (for å sette det på spissen) Alt kan skje. Hva om de blir påkjørt når ts er hjemme og kryper til skogs for å dø? Hva om, hva om... Kan ikke leve slik! Ett barn på ett år, nei. Ett barn på åtte år, ja.
Tussilago_2 Skrevet 15. februar 2013 #14 Skrevet 15. februar 2013 "Dyr skal heller ikke etterlates i hjemmet, med mindre pålitelige personer sørger for regelmessig tilsyn og stell, sier seniorrådgiver Vibeke Bolme i Mattilsynet. Og det er ikke nok å overlate problemet til barn: - Ifølge dyrevelferdsloven kan barn under 16 år ikke ha selvstendig ansvar for dyr. Dersom barn blir bedt om å passe dyr i ferien, må derfor foreldrene ta et overordnet ansvar for å sikre at dyrene får den oppfølging de har behov for. - Dyr som er vant til å få alt tilrettelagt og servert har ikke gode forutsetninger for å klare seg helt alene ute. Selv om det ikke er verdens undergang om en katt går ute en sommer, den er flink til å komme seg unna farer, så er også den avhengigt av noe stell og omsorg for ikke å bli syk og dårlig, sier Andersson." Dyrevelferdsloven § 14. Særskilte forbud Det er forbudt å: a) utøve vold mot dyr, b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand, Som regel tror jeg det tolkes til at dyr skal ha minst et tilsyn i døgnet... Tenk på at skader og sykdom kan oppstå - det er ikke bare mangel på mat osv.
Gjest MuggenKanari Skrevet 15. februar 2013 #15 Skrevet 15. februar 2013 Alt kan skje. Hva om de blir påkjørt når ts er hjemme og kryper til skogs for å dø? Hva om, hva om... Kan ikke leve slik! Ett barn på ett år, nei. Ett barn på åtte år, ja. Nei man kan ikke leve slik når man har gjort sitt beste for at de skal ha det bra, da har man gjort det man kan. Men drar man ifra de, så har man ikke gjort sitt beste, da driter man i de. Enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #16 Skrevet 15. februar 2013 Alt kan skje. Hva om de blir påkjørt når ts er hjemme og kryper til skogs for å dø? Hva om, hva om... Kan ikke leve slik! Ett barn på ett år, nei. Ett barn på åtte år, ja. Bedre føre var når man faktisk har muligheten.. Anonym poster: 638f48660e8180cdbda1476cba70e999 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #17 Skrevet 16. februar 2013 Er ikke så dyrt å ha katten(e) på pensjonat. Det må du kunne bekoste! Anonym poster: 531b2afde448a163ae8816091d466bc4
Adhara Skrevet 16. februar 2013 #18 Skrevet 16. februar 2013 Herregud. De klarer seg fint en uke uten tilsyn. Spesielt med kattedør! Du om det. Jeg hadde ALDRI gjort noe sånt mot dyrene mine. 1
meca Skrevet 16. februar 2013 #19 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Mine foreldre har en nabofamilie som har for vane å reise fra katten sin i hele juleferien (da mener jeg skoleferien, altså fra før jul, til etter nyttår). Joda, den klarer seg jo, men jeg er spent på hvor godt den hadde klart seg hvis det ikke var for at en annen nabo av oss har katteluke inn til ytterboden sin, med masse mat der til sin egen katt, som denne katten også forsyner seg godt av. I tillegg er vi flere naboer som slipper katten inn til litt ly og varme når den står ute og skriker på kalde desemberdager. Edit: Ja, disse naboene stikker altså av i over to uker, med katten UTE, og uten katteluke. Da vi hadde katter pleide vi å sette dem på pensjonat hvis vi reiste bort, men hvis vi var borte i underkant av en ukes tid, hadde vi alltids noen nabojenter som var villige til å tjene noen kroner på å stikke innom to ganger om dagen for å gi mat, vann, og sjekke at alt sto bra til. Endret 16. februar 2013 av meca
Gjest FiskenBlub Skrevet 16. februar 2013 #20 Skrevet 16. februar 2013 Min katt ble påkjørt av toget og fikk revet av halen og to og et halvt bein, den karret seg nesten en kilometer hjem, opp trappen, inn katteluken og så inn på kjøkkenet. Hadde det skjedd mens jeg var bortreist hadde jeg dødd av dårlig samvittighet. Skjønner ikke at noen kan dra fra katter over lengre tid når man vet hvor utsatt de er for skade når de suser rundt. Anonym poster: 23aa90fc0db53a6792d8c68abdfb1577 Herregud :o Overlevde den?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå