AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #1 Skrevet 14. februar 2013 I fjor sommer veide jeg 90 kilo og bestemte meg for å gå ned min. 10-15 kilo til sommeren etter. Jeg er bare 1.62 cm høy. Nå nesten ett år etter har jeg gått opp ti kilo og veier nå 100 kilo. Problemet er at når jeg skal gå ned så tenker jeg på mat, mat og atter mat. Jeg tenker at det må jeg spise men ikke det og da går jeg omtrent rundt å tenker på mat hele tiden. Hver gang jeg spiser får jeg såååå dårlig samvittighet og tenker at det skulle jeg ikke ha spist. Og da tenker jeg at jeg må spise mindre dagen etter. men når jeg tenker jeg må spise mindre, så er mat oppi hodet og tankene. Det gjør at jeg spiser MERE. Jeg får igjen mye mere dårligere samvittighet og blir sint på meg selv og jeg hater meg selv siden jeg ikke klarer å gå ned i vekt og gråter om nettene. Jeg orker ikke kroppen min og jeg hater meg selv så mye at jeg ikke orker å se meg selv i speilet fordi eneste jeg ser da er fett og fett og fett overalt på kroppen. Usj. Hva skal jeg gjøre nå? Siden mat er vanskelig for meg så er jeg mye i aktivitet siden ellers så hadde jeg nok veid 200 kilo nå. Jeg går turer hver dag på en time. To-tre dager i uka ca. to timer, jeg svømmer en dag i uka i to timer i strekk. Jeg går også ofte på kjøpesentre, tre-fire dager i uka og da går jeg i to-tre timer der. Fordi jeg føler jeg må gå og gå og gå fordi jeg ikke takler å spise mindre mat. Jeg er omtrent sulten hele dagen lang og det er utholdig. Jeg tenker på mat, hva jeg skal spise, og hva jeg ikke skal spise og det surrer og går oppe i hodet mitt omtrent hele tiden. Når jeg er ute blir jeg lei meg fordi jeg ser at andre mennesker klarer å være normalvektige men det klarer ikke jeg og da er jeg enda mere udugelig. Jeg går masse med hundene, gjerne en-to timer i skogen eller går i byen her jeg bor. Mens vekta går oppover og oppover. Livssituasjonen min er utholdbar. Jeg har lavt stoffskifte og jeg tar medisiner for det. Siden jeg tar medisiner så burde jo forbrenninga mi være på normalt med medisiner. Nå er det snart sommer igjen og jeg er 10 kilo tyngre på ett år. Møkkakropp. Anonym poster: 477c455a0fffa3808cd3192a664f15f5
sara-ellis Skrevet 14. februar 2013 #2 Skrevet 14. februar 2013 Kjære vene, du skal da få spise og spise deg mett! Du må tenke på antall kalorier du får inn og at det er ca 500 mindre enn det du bruker. Du kan jo melde deg på Grete Roede-kurs eller vektklubb.no? Ellers leste jeg om ei som gikk ned ved å bruke en app på mobilen, shapeup mener jeg den heter. Hvor hun logget maten sin
Purple Basil Skrevet 14. februar 2013 #3 Skrevet 14. februar 2013 Kan jeg få lov til å spørre om hva det er du spiser? Lager du maten selv eller er det ferdigmat? Håper du finner ut av hva det kan være, ts!
Gjest Vinglepetra Skrevet 15. februar 2013 #4 Skrevet 15. februar 2013 (endret) Det er veldig flott at du går og beveger deg mye:) det er et skritt i riktig retning. Men det som er problemet ditt er maten, er årsaken til at du tenker på mat hele tiden at du spiser for lite? Vanlig at man har et så strengt slanke kosthold at man går sulten og sprekker. Løsningen er å ha mer mettende og realistisk matplan slik at du ikke sprekker. Om du er en av de som småspiser mye ( er en slik selv) er det lurt å ha kuttede grønnsaker i nærheten slik at du småspiser det fremfor sjokolade og annet usunt. Det skal godt gjøres å legge på seg ved å spise for mye grønnsaker. Dette var bare noen enkle råd, håper de var til noe hjelp PS: hvis spisingen er et stort problem bør du skaffe deg profesjonell hjelp. Lykke til Endret 15. februar 2013 av Vinglepetra
JustLittleMe Skrevet 15. februar 2013 #5 Skrevet 15. februar 2013 Spis deg mett på det som er sunt,. umettet og ferumettet fett og mat/snacks som her ett mltis innhold av kcal er ikke bra. spis det som inneholder mindre Kcal. Mettet fett er hovedsaklig animalsk fett, og det bør du spise lite av da det forhøyer det dårlige kolesterolet. Umettet fett (enumettet og flerumettet) finnes hovedsaklig i vegetabilsk olje og fisk, og det er sunt og nødvendig. Generelt bør du gå etter enumettet fett - det er det sunneste. En veldig skadelig type mettet fett, transfett, bør du imidlertid unngå helt unna. Kyllig, kalkun og svin er sunt og metter. Hold deg unne behandlet og blandet kjøtt. Men spis deg mett på det som er bra, da holder blod sukkeret deg på ett nivå og du får ikke søt eller sult hunger
JustLittleMe Skrevet 15. februar 2013 #6 Skrevet 15. februar 2013 Det som er kjedelig med mat, er at du ofte brukes som erstatning for kjedsomhet, lag da heller en frukt skål med div ferdig oppskjæret frukt, men ikke druer, da de inneholder mye fruktsukker Epler og bananer er det beste å ha stående på bordet. Ta ett par dråper sitron over frukten så de ikke blir brun i kantene. Dette gir også en fin og god syrlighet i den ellers så søte frukten. Lykke Til og nam nam
Gjest *Maja* Skrevet 15. februar 2013 #7 Skrevet 15. februar 2013 (endret) Dette høres psykisk ut. At mat konstant opptar deg er ikke et bra tegn. Jeg vil påstå at du bruker mat som trøst og i stress situasjoner og at du egentlig ikke nyter det du putter i deg mer enn en størrøyker som kjederøyker. For å legge bort uvanen så skal du sette deg et mål om å få inn nye vaner og en struktur i hverdagen. Det første du burde gjøre er å lage en kostholdsplan og ta et valg for deg selv. Nummer 1: Kas all dritten du har i huset Nummer 2: Sett opp en ukesplan for hva du skal spise. Nummer 3: Når du har satt opp matplan for uke handler du alt du skal ha for uka. Altså kun EN handledag i uka. Eks. på matplan: Frokost: havregrøt med eple og kanel Lunsj: 1 kyllingfilet med salat Mellom: 1 frukt Middag: 200 gram kjøtt med en knytteneve ferdigkokt ris/pasta med masse grønnsaker Dessert: Fruktsalat Kvelds: eggerøre av 2 kokte egg med knekkebrød og skinke Varier med forskjellige oppskrifter fra dag til dag, men lag en ukesplan for måltider så du slipper å tenke på tom mage. Om du skulle sprekke en dag så ikke straff deg selv! Da starter du bare fresht dage etter. Husk at om du spiser bra og sunt fra dag til dag så vil hjernen etterhvert tilpasse seg, samt at magesekken vil begynne å krympe. Dette er ingen slankekur. Dette er en livsstilsendring. Verden går ikke under, ei legger du på deg 10 kg av en sprekk en gang i blandt. Og du VIL gå ned i vekt med et slikt kosthold, med eller uten en sprekk. Ingenting er ødelagt fordi du en dag klikker vinkel og skulle ende opp med å fråtse Når de nye gode vanene sitter og mat blir det det faktisk er: sunn god mat som gir kroppen det den trenger, så vil psyken starte å følge etter. Du VIL føle en del sult i starten, akkurat som en røyker vil kjenne røykesug når de slutter, men det vil gå over. I mellomtiden mens det verste suget melder seg så ha masse frukt tilgjengelig og drikk vann og te. Endret 15. februar 2013 av *Maja* 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå