Gjest Ringo Skrevet 20. mars 2004 #1 Del Skrevet 20. mars 2004 Jeg og kjæresten min har vært sammen i noen få måneder. I løpet av den tida har hun mer eller mindre hatt urinveisinfeksjon konstant. Etter endt pencilinkur, tar det bare noen uker før infeksjonen er tilbake. Legen har fortalt henne at dette er vanlig ved ny sexpartner. Mitt spørsmål er: Er det noen der ute som har hatt samme problemet som kan komme med noen gode råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 20. mars 2004 #2 Del Skrevet 20. mars 2004 kjøpe/drikke Tranebærsaft (spør på helsekost), drikke veldig mye, gjerne sure ting (juice), ikke fryse på bena (gå med tøfler), ikke bruke for trange bukser, ikke fryse på rompa, ha litt mindre sex (!) (sånn jeg har forstått det, er dette vanlig ved ny partner fordi man ofte har mye hyppigere sex når forholdet er nytt, mulig det er andre årsaker og?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 20. mars 2004 #3 Del Skrevet 20. mars 2004 (sånn jeg har forstått det, er dette vanlig ved ny partner fordi man ofte har mye hyppigere sex når forholdet er nytt, mulig det er andre årsaker og?) Med ny partner kommer man i kontakt med en ukjent bakterieflora, vanligvis blir man immun etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 20. mars 2004 #4 Del Skrevet 20. mars 2004 Med ny partner kommer man i kontakt med en ukjent bakterieflora, vanligvis blir man immun etterhvert. Åja, det er jo logisk! (men jeg holder også en knapp på at det også skyldes at man gjør det så hyppig)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2004 #5 Del Skrevet 20. mars 2004 Jeg var veldig plaget før,men etter at jeg begynte å TISSE etter samleie fikk jeg det ikke mer¨. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la_luz Skrevet 20. mars 2004 #6 Del Skrevet 20. mars 2004 Tisse etter samleie, har jeg fått beskjed om av legen også. I perioder hvor jeg har vært plaget har jeg pleid å ta en varm dusj etterpå også. Er litt stress, men i forholdt til hvor vondt det er med UI er det helt greit å ta en kjapp dusj for meg ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 20. mars 2004 #7 Del Skrevet 20. mars 2004 Har hun vært plaget med dette ved tidligere partnere? Den viktigste regelen er å tisse innen 10-15 min etter samleie. Under samleie blir bakterier "dyttet" opp i urinrøret av all bankeaktiviteten, og jenters urinrør er mye kortere enn gutters. Derfor når bakteriene lettere opp i blæra. Dette fikses lett ved å tisse, da flusher man ut alle uvelkomne gjester. Andre tips er å tørke seg forfra og bakover, noe de aller fleste har rutine på allerede. Hun kan også være litt obs på behandlingen hun får, etter avsluttet antibiotika-kur så dra til legen og lever urinprøve for å sjekke at kuren har virket. Noen bakterier kan vel være litt mer hardføre enn andre. Ellers kan det blomstre opp igjen av seg selv. Jeg var veldig plaget med det før, men etter å ha innført strengt tisse-regime så har jeg ikke hatt det på 1,5 år faktisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 20. mars 2004 #8 Del Skrevet 20. mars 2004 Tisse etter sex, drikke MYE vann, holde seg varm, tørke seg "rett vei" og ta tranebær. Det er vel det man kan gjøre for å unngå UIV... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 21. mars 2004 #9 Del Skrevet 21. mars 2004 Appelsinjuice er også bra å drikke for å holde det surt. Dersom man har stadig tilbakevendende UVI kan man få noe som heter Hiprex på blå resept, som virker forebyggende mot UVI. Men tranebærskapsler skal virke omtrent like bra - litt dyrere enn Hiprex, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la_luz Skrevet 21. mars 2004 #10 Del Skrevet 21. mars 2004 Hadde urinveisinfeksjon mer eller mindre et helt år, gikk fra kur til kur. Ble kvitt det til slutt ved hjelp av akkepunktur :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 21. mars 2004 #11 Del Skrevet 21. mars 2004 Som flere her sier: Tisse etter sex! Faktisk veldig viktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pussicat Skrevet 21. mars 2004 #12 Del Skrevet 21. mars 2004 Jeg har vært plaga av UI i mange år. Tranebær og alt mulig annet har ikke hjulpet i det hele tatt. Men så fikk jeg kontakt med en akupunktør og fra han fikk jeg beskjed om en kur jeg skulle ta når jeg fikk UI. Og etter at jeg tok kuren sist gang jeg fikk UI så har jeg ikke hatt det siden. Og det er vel 1 år siden nå. Her er oppskriften: - 1 stk lakrisstang (deles i 3) - 1 glass øl (kan bruke lett-øl) (x3) - 1 kopp te (urte te) (x3) - 1 glass vann (x3) Ta den ene lakrisbiten og spis den. Så tar du 1 glass øl, 1 kopp te og 1 glass vann (av egen erfaring så blir dette veldig mye å drikke så man må bruke litt tid på det). Dette skal gjentas 3 ganger, men det skal gå 1 time fra man har tatt glasset med vann før man starter på'n igjen. Og generelt hvis man er plaga av UI så drikk mye vann når man er frisk også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 22. mars 2004 #13 Del Skrevet 22. mars 2004 Jeg hadde stadig tilbakevendende urinveisinfeksjon, og jeg hadde alltid fått selexid. Men så dro jeg på et annet legesenter fikk trimetoprim og ble frisk. Siden har jeg ikke hatt det. Så det kan hjelpe å bytte "kur". Får jeg UVI en gang til skal jeg sannelig prøve kuren til Pussicat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå