Gå til innhold

Eiendomsmeglere og rettskriving

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kikker vanligvis på boligannonsene i avisa, og blir sjokkert over rettskrivinga til meglerne. At selger ikke krever at det blir lest korrektur på annonsen før den trykkes, er helt utrolig.

Et svært grovt eksempel er fra i går, da en annonse for et hus til 4 mill bla inneholt følgende:

-koke øy (kan noen forklare hvordan men koker en øy?)

-skyv dør

-hjørne boble kar

-biblotek

-sol forhold

og konsekvent bruk av "mann" i stedet for "man"

Hvis jeg skulle hatt noen til å selge noe til 4 mill for meg, ville jeg forventet at jobben ble gjort skikkelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste meglerne krever at selger godkjenner annonse før trykk.......

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig sur om det var mitt hus.

Gjest Tristessa
Skrevet

Åherrejesuskristus, de må jo få noen til å lese korrektur på det? Dette virker jo som om det er en dyslektiker som har skrevet, og de burde i alle fall få hjelp til å lese over slikt. Grrr.

Skrevet

Stoler seriøst ikke på et firma, jeg, som ikke kan normal norsk rettskrivning. (psst. det heter skrivning, ikke skriving...)

Det gjelder banker, nettsider, aviser, bedrifter som søker etter folk - jeg har sett stillingsannonser hvor de ber deg sende inn vitnesbyrd - osv.

Skrevet

Utrolig! :o

Ser mye av det i annonsene på finn også, f.eks. parkeringsplass utdeles etter ansinitet.

Skrevet
Stoler seriøst ikke på et firma, jeg, som ikke kan normal norsk rettskrivning. (psst. det heter skrivning, ikke skriving...)

Det gjelder banker, nettsider, aviser, bedrifter som søker etter folk - jeg har sett stillingsannonser hvor de ber deg sende inn vitnesbyrd - osv.

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

skriving skriving -a el. -en el. skrivning -en det å skrive; øving i å skrive elevene har en time s- i uka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

rettskriving rettskriv(n)ing (av III rett) tradisjonell el. offisielt fastsatt skrivemåte for ordene i et språk

Skrevet

Ser man det, da lærte jeg noe nytt i dag også.

Og en unnskyldning serveres herved i form av en :blomst:

Skrevet

:-)

Takk, og jeg tar gjerne mot korrigering når det er på sin plass.

Skrevet

Bare lurer på om dere ikke forstod det som var skrevet

i annonsen?

Selv om h*n er dysletiker kan h*n være en knallgod

selger.

Men selvfølgelig h*n var jo en dysletiker så

det kan h*n jo ikke være. :sinnatagg: :fy:

Klem fra en som er, og som har en liten gutt på 9

som også har det.(ikke alltid like lett å forklare ham

hvorfor andre er bedre enn han til å lese og skrive, for ikke

å snakke om mobbingen!!!!!!!!!) :veldigsur:

Skrevet

i annonsen?

selger.

det kan h*n jo ikke være. :sinnatagg:  :fy:

Du er ikke dum fordi du er dyslektiker. Det handler bare om at det er viktig å gi et ordentlig og seriøst inntrykk. Tekster med skrivefeil ser slurvete ut. Det betyr ikke at h*n som skrev det er mindre begavet, men jeg synes det er useriøst av firmaet å trukke en tekst full av feil. Å være dyslektiker en ingen skam, så dersom denne megleren er det burde det ikke være noe problem for firmaet å ha det som regel at dennes tekster blir korrekturlest av en annen før de blir trykket.

Som megler har du ansvaret for store summer, og kundene bør kunne forvente et gjennomført, godt produkt.

Skrevet
Åherrejesuskristus, de må jo få noen til å lese korrektur på det? Dette virker jo som om det er en dyslektiker som har skrevet, og de burde i alle fall få hjelp til å lese over slikt. Grrr.

Dette var i hvertfall ikke en positiv måte å fremstille dem på.

:riste:

Skrevet

Tror jeg leste samme annonsen (et hus utenfor Trondheim?), tenkte det samme. Mye skirvefeil og rimelig "pompøs" beskrivelse av huset.

Gjest Poirot
Skrevet

i annonsen?

selger.

det kan h*n jo ikke være. :sinnatagg: :fy:

Klem fra en som er, og som har en liten gutt på 9

som også har det.(ikke alltid like lett å forklare ham

hvorfor andre er bedre enn han til å lese og skrive, for ikke

å snakke om mobbingen!!!!!!!!!) :veldigsur:

Man betaler mye for en megler, da bør man også kunne forvente at retteprogrammet blir brukt og at man evt får noen til å lese over, om man ikke ser feileen sien feil. Ingen har sagt at dyslektikere er dumme, jeg kejnenr en som bla er Dr. ing. Men man MÅ kunne skrive korrekt om man ønsker å bli tatt seriøst av en kundegruppe. Sånn er det bare. Sorry! Hadde det ikke vært slik hadde man ikke trengt å lære rettskrivning i det hele tatt.

Skrevet
Tror jeg leste samme annonsen (et hus utenfor Trondheim?)' date=' tenkte det samme. Mye skirvefeil og rimelig "pompøs" beskrivelse av huset.[/quote']

:ler:

Stemmer!

Det var ikke bare rettskrivingen jeg reagerte på.

Skrevet

Selvfølgelig skal det ikke være skrivefeil i annonsene,

ikke tvil om det.

Det var måten dysletikere ble framstilt på som jeg reagerte på.

Men dette er jo bare enda ett eksempel på hvordan de faller

gjennom i systemet, denne personen burde virkelig fått hjelp.

Gjest Poirot
Skrevet
Det var måten dysletikere ble framstilt på som jeg reagerte på.

Men dette er jo bare enda ett eksempel på hvordan de faller

gjennom i systemet, denne personen burde virkelig fått hjelp.

Når man er voksen og i jobb bør man selv ha et ansvar for å BE om hjelp. Man kan da ikke regne med at kolleger tilbyt å hjelpe hvis de ikke vet at noen trenger hjelp?

Forøvrig ikke sikkert personen er dyslektiker, menge er jo rett og slett bare dårlige til å skrive også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...