elise00 Skrevet 20. februar 2013 #41 Skrevet 20. februar 2013 Mennesker er også dyr, men vi er dyr med høy intelligens og derfor har vi et ansvar for å avlive andre dyr på en ok måte som ikke innebærer unødvendig smerte. Vi har kapasitet til å legge til rette for bedre slaktemetoder og da mener jeg det er vår plikt å gjøre det, så det blir minst mulig stress og smerte for dyrene som blir slaktet.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2013 #42 Skrevet 20. februar 2013 (endret) Det er greit å vite hva man snakker om. Bolten er kun en bedøvelse (dyret mister bevisstheten), hjertet fortsetter å slå og det er ved blodtømming at dyret faktisk dør. Hadde dyret dødd av bolten, så hadde man ikke kunne tømt dyret for blod slik Mann42 beskriver tidligere i tråden. Det er greit å ikke spre feilinformasjon om noe så alvorlig Vel, jeg glemte av resten. Endret 20. februar 2013 av Gjest
humalla Skrevet 20. februar 2013 Forfatter #43 Skrevet 20. februar 2013 Vel, jeg glemte av resten. Hæ?
BunnyBlue Skrevet 20. februar 2013 #44 Skrevet 20. februar 2013 (endret) Føler bare for å nevne at det er Kosherslakten som ikke tillater at dyret er bevisstløst under avblødning. Halal har ingen regler mot at dyret er hjernedødt, og derfor er dette lovlig i Norge. Jødene må importere kjøtt siden Kosher er forbudt ved lov, og som i dagens samfunn oppleves grusomt og støtende. Jeg leste en lang artikkel i Trondheims gateavis "Sorgenfri" for en tid tilbake, der man ble vist med bilder og mye tekst trinn for trinn hva som skjer fra dyret blir Halalslaktet til det er i salg. Jeg ble overrasket, jeg har jo hørt så mye grusomt! Jeg husker ikke alt nå, men hovedforskjellen var at dyra skal ha hodet vent mot mekka, og at en bønn sies når dyret forblør. Ellers er faktisk norsk tradisjonell slakt og norsk halalslakt likt. begge deler blir kontrollert av veterinær som observerer slakten tror jeg, men halal krever en som følger med at det foregår riktig på religiøse aspekt i tillegg. Jeg tror at Halal og Kosher ofte forveksles, i tillegg til at det kun er her i nord omtrendt dyrevelferd er såppass i fokus. Beveger man seg videre utover i for eksempel Asia og Midtøsten, så blir dyrevelferd sjeldnere og sjeldnere. Halal skiller seg ikke ut så i måte, annen slakt, avlivning og dyrehold er vel så opprørende og makabre, iallefall for meg som er vokst opp her i Norge. Endret 20. februar 2013 av BunnyBlue
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2013 #45 Skrevet 20. februar 2013 Vel, men det er uansett ingen grunn til at det skal være lovlig i Norge.
BunnyBlue Skrevet 20. februar 2013 #46 Skrevet 20. februar 2013 Det er jo ingen grunn til at det skal være ulovlig heller. Nå er jeg ikke tilhenger av måten dyr har blitt et "produkt", så mange som mulig skal vokse opp så raskt som mulig, uten at levearealet økes, og dyrets egenverdi føler jeg glemmes, så jeg unngår kjøtt uansett. Likevel tror jeg ikke dyret lider noe mer om det hviskes en bønn, for selve drepinga er jo helt lik som vanlig slakt 1
Wolfmoon Skrevet 20. februar 2013 #47 Skrevet 20. februar 2013 Vel, men det er uansett ingen grunn til at det skal være lovlig i Norge. Heller lovlig i Norge enn importert fra steder der man ikke bedøver dyret. Og hva er det med denne ekstreme forbudslysten så mange har. Man velger å godta norske Dyrevernslover, Nortura ser er marked for å tjene penger, så hva er egentlig problemet?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2013 #48 Skrevet 20. februar 2013 Ikke enig. Enten får de ete det kjøttet som er her eller de får bli vegetarianere.
Lutetium 71 Skrevet 20. februar 2013 #49 Skrevet 20. februar 2013 Ikke enig. Enten får de ete det kjøttet som er her eller de får bli vegetarianere. Jammenjammen, det kjøttet vi har er ikke blitt plaget nok.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2013 #50 Skrevet 20. februar 2013 Jammenjammen, det kjøttet vi har er ikke blitt plaget nok. Jeg eter biffen med andakt alikevel.
Wolfmoon Skrevet 20. februar 2013 #51 Skrevet 20. februar 2013 Ikke enig. Enten får de ete det kjøttet som er her eller de får bli vegetarianere. Men hvorfor? Hvorfor er dette et problem for deg? Du kommer jo overhodet ikke med en grunn til hvorfor det ikke burde være tillatt. Foreløpig høres det ut som:Jeg liker ikke muslimer og vil forby det.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2013 #52 Skrevet 20. februar 2013 Men hvorfor? Hvorfor er dette et problem for deg? Du kommer jo overhodet ikke med en grunn til hvorfor det ikke burde være tillatt. Foreløpig høres det ut som:Jeg liker ikke muslimer og vil forby det. Det er et problem for meg at dyr lider ja.
Wolfmoon Skrevet 20. februar 2013 #53 Skrevet 20. februar 2013 Det er et problem for meg at dyr lider ja. Har du i det hele tatt lest noen innlegg i denne tråden? Selve slaktemetoden er nøyaktig den samme som for all annen slakt i Norge! 1
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2013 #54 Skrevet 20. februar 2013 Har du i det hele tatt lest noen innlegg i denne tråden? Selve slaktemetoden er nøyaktig den samme som for all annen slakt i Norge! Du, ved halalslaktning så tar det storfe flere minutter og dø og da er de ved bevisthet og lider hele tiden.
Wolfmoon Skrevet 20. februar 2013 #55 Skrevet 20. februar 2013 Du, ved halalslaktning så tar det storfe flere minutter og dø og da er de ved bevisthet og lider hele tiden. Du har virkelig så tungt for det? Du vet jo overhodet ikke hva du snakker om. En gang for alle, i Norge gjelder samme regler for halal-slakt som for all annen slakt. Hvis noen skulle lure er det denne paragrafen som gjelder: § 9. Krav om bedøving ved religiøs slakting Kravet om bedøving før avliving i dyrevelferdsloven § 12 annet ledd og forordning (EF) nr. 1099/2009 artikkel 4 nummer 1 gjelder også avliving etter religiøse ritualer på slakteri. Forskrift om avliving av dyr Den henviser til dyrevelferdsloven som sier dette: Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avliving. Bedøvingsmetoden skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst fra før avlivingen påbegynnes og til døden inntrer. 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #56 Skrevet 20. februar 2013 Du, ved halalslaktning så tar det storfe flere minutter og dø og da er de ved bevisthet og lider hele tiden. Anonym poster: 3952dca5f1ce29c8a1807dffc759940c 2
BunnyBlue Skrevet 21. februar 2013 #57 Skrevet 21. februar 2013 Gjest, du trenger ikke bekymre deg for halalslakt. Dyret er hjernedødt før det blør ihjel, akkurat som i vanlig slakt. Ja, hjertet slår til kroppen er tømt for blod, både ved halal og vanlig slakt. Kyrne er ikke ved bevissthet, det er forbudt ved lov. Det gjøres ingen unntak for religion, fordi dyrevelferden stiller sterkere enn personlige preferanser. Så lenge vi har tilgang til kjøtt av effektiv, smertefri slakt, må du faktisk importere kjøttet dersom det ikke er bra nok, og for eksempel vil ha Kosherkjøtt i stedet. Dersom du er spesielt interessert, kan du jo ringe forbrukerkontakten til en kjøttprodusent eller mattilsynet og høre med fagfolk som kan dette med dyrevelferd og slakt, dersom det gjør deg tryggere:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå