Gå til innhold

Halal slakting, humant?!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde klart meg lenge i naturen, gått frilutsliv på vgs.. det jeg mener er at det ikke "bare" er et dyr, det er så mye mer enn det! Håper ikke du har husdyr..

Uansett, jeg bare skjønner ikke at de slakter dyrene på den måten uten bedøvelse. Syntes det er forferdelig at de må lide levende. Det som skjer i naturen skjer i naturens gang, mens det her er bare dyremishandling!!

Har hatt både hamster, katt og nå har vi en flott hund. De har alle blitt behandlet som det de er, nemlig dyr.

Anonym poster: 3952dca5f1ce29c8a1807dffc759940c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting galt med meg. Jeg klarer derimot å skille mellom dyr og mennesker. Jeg er enig i at metoden er unødvendig, men det er da ingenting å sutre for.

På gården til morfar slo de ihjel kattungene som kom, med en hammer. Hønene løp rundt etter å ha fått hodet kappet av. Tror ikke du hadde klart deg lenge om du måtte overlevd i naturen.

Argumentene dine er ubrukelige når du snakker om slakting som har som mål å påføre dyr minst mulig unødvendig lidelse. Her er det snakk om (nedover i Europa) å slakte på en måte som nettopp påfører dyra mer lidelse enn nødvendig, selv om man har andre metoder tilgjengelig. Begrunnelsen er religion.

Sutring er det ikke, det handler om noe så enkelt som dyrevelferd, noe du ser ut til å være ute av stand til å forstå.

• Liker 5
Skrevet

Det er hel kvalmt at Norge tillater slik dyremishandling.Det hjelper ikke at dyret av og til får bedøvelse.Opplegget er sykt.

Religion er ingen god nok grunn til å bevist mishande og la dyr lide.

Det er akkurat den samme slaktemetoden som vanlig, og dyra lider nok ikke av at det leses en bønn over dem.

• Liker 8
Skrevet

Ingenting galt med meg. Jeg klarer derimot å skille mellom dyr og mennesker. Jeg er enig i at metoden er unødvendig, men det er da ingenting å sutre for.

På gården til morfar slo de ihjel kattungene som kom, med en hammer. Hønene løp rundt etter å ha fått hodet kappet av. Tror ikke du hadde klart deg lenge om du måtte overlevd i naturen.

Å knuse skallen på en kattunge eller å kappe hodet av en høne, er ganske raske og smertefrie avlivningsmetoder. Men å la en okse eller lignende blø seg ihjel etter at strupen er kuttet, er hverken raskt eller smertefritt. Strupeområdet har masse smertenerver, siden det er mye sensitivt som går gjennom der: Luftrør, spiserør, og en rekke kranienerver. Og for et så stort dyr tar det lang tid å miste så mye blod at det mister bevisstheten. Storfe har et ekstra sett arterier som ligger helt inntil ryggraden, og de skades ikke ved denne avlivningsmetoden. Så hjernen får fortsatt blod så lenge det er noe blod å pumpe. Ofte tar det så mye som 5-6 minutter. Denslags avlivning er regelrett dyremishandling, og må aldri tillates.

• Liker 6
Skrevet

Det er akkurat den samme slaktemetoden som vanlig, og dyra lider nok ikke av at det leses en bønn over dem.

Ok tror noen har misforstått meg eller så er jeg ræva på å forklare.Jeg er i mot halalslakting der dyrene blør sakte ihjel.

Skrevet (endret)

Ok tror noen har misforstått meg eller så er jeg ræva på å forklare.Jeg er i mot halalslakting der dyrene blør sakte ihjel.

For å kverulere blør alle dyr sakte ihjel når de blir slaktet, det vi vel strengt tatt debatterer er bruk av bedøvelse før dette skjer ;)

I Norge er ikke dette et problem (i dag) da alle dyr skal bedøves før avblødning. Her oppstår ofte problemet i debatten, fordi Halal i Norge er noe annet en i resten av verden, og jeg beklager hvis jeg har misforstått deg :)

Endret av Wolfmoon
  • Liker 4
Skrevet

Så lenge det skjer med bedøvelse i dette landet, synes jeg det burde gå relativt greit for alle parter.

• Liker 4
Skrevet

Når kjøttet smaker det samme uansett så blir det ille at religion skal bestemme hvordan et dyr skal slaktes, da burde religionen utvikle seg så det skjer på en mest mulig human måte.

Men nå har ikke alle religionene kommet like langt i utviklingen heller - selv synes jeg det å tro på en Gud blir tåpelig uansett religion.

Skrevet

Leste bare overskriften, men NEI! Dyrene lever lenge etter de har kuttet over halsen!

Skrevet

Hvordan tror du dyr som ikke blir halalslaktet i Norge blir slaktet?

Skrevet

I Norge dør de ihvertfall først

Skrevet

I Norge dør de ihvertfall først

Dør før hva? Dyr ved slakting i Norge er heller ikke døde når strupen kuttes, men de er bevisstløse.

Vet folk faktisk så lite om slakting?

Anonym poster: 9acece676994fbf274de31eeaac0c0ab

• Liker 2
Skrevet

Dør før hva? Dyr ved slakting i Norge er heller ikke døde når strupen kuttes, men de er bevisstløse.

Vet folk faktisk så lite om slakting?

Sorry at jeg trodde at de drepte dyrene før de tok ut blodet.

Men uansett same shit . Dyrene her i Norge lider ihvertfall ikke. Skal ikke lide.

Ved halal er de bevisste og kjenner alt...

Skrevet

Men uansett same shit . Dyrene her i Norge lider ihvertfall ikke. Skal ikke lide.

Den mest effektive måten å få et dyr tomt for blod, er å la hjertet pumpe det tomt. Hvis man bare dreper dyret, så vil alle tilbakeslagsventilene som finnes i det venøse kretsløpet, holde på masse blod. Men hvis hjertet slår mens dyret blør, så tømmes hele det venøse systemet for blod, og hvis det strupekuttede dyret henger opp ned, så renner det som er igjen i arteriene ut når hjertet til sist stopper opp. Veldig effektivt. Så derfor så svimeslår man bare dyret, f.eks med en boltpistol.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns egentlig at det er ganske perverst at vi aler opp slike dyr til vårt eget forbruk. Det er jo faktisk vist at vi mennesker ikke er avhengig av kjøtt for å overleve. Men nok om det.

Jeg syns ikke noe om de slaktemetodene der dyret blir avkuttet strupen i bevisst tilstand. Skal man spise et levende vesen, burde minstekravet være at man behandler det med respekt. Og respekt burde ikke være et tolkningsspørsmål når det gjelder et levende vesen.

Anonym poster: fe58f8d014fb05c40c26bf339f8d3fce

• Liker 2
Skrevet

Ved Halal i Norge lider de ikke, fordi de blir behøvd. Derfor er det viktig å tenke på hvor slaktingen skjer.

Skrevet

Ved Halal i Norge lider de ikke, fordi de blir behøvd. Derfor er det viktig å tenke på hvor slaktingen skjer.

Det kan godt hende. Men det skjer i mange land der de ikke gjør det. Jeg så en video med forskjellene . Å se oksen hoppe fram og tilbake

, til sidene og opp og ned mens øynene rullet var ikke akkurat særlig bra .

Men jeg trodde at ved bolt så døde dyrene momentant?

Skrevet
Halal slakting, humant?

Niks, på storfe så tar det mange minutter for dem å dø.

Skrevet

Stemmer.

Skrevet

Det kan godt hende. Men det skjer i mange land der de ikke gjør det. Jeg så en video med forskjellene . Å se oksen hoppe fram og tilbake

, til sidene og opp og ned mens øynene rullet var ikke akkurat særlig bra .

Jeg synes det er veldig viktig å fremheve at i Norge er slaktemetoden den samme, med unntak av en velsignelse. Nettopp fordi det er en forskjell, og det er så bra at man i Norge har stått ved at alle dyr skal bedøves før strupen kuttes.

Stemmer.

Niks, på storfe så tar det mange minutter for dem å dø.

Det er greit å vite hva man snakker om. Bolten er kun en bedøvelse (dyret mister bevisstheten), hjertet fortsetter å slå og det er ved blodtømming at dyret faktisk dør. Hadde dyret dødd av bolten, så hadde man ikke kunne tømt dyret for blod slik Mann42 beskriver tidligere i tråden.

Det er greit å ikke spre feilinformasjon om noe så alvorlig :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...