humalla Skrevet 14. februar 2013 #1 Skrevet 14. februar 2013 Hei! Nå sitter jeg her egentlig ganske oppskakket og lei meg. Jeg har ikke hørt så mye om halal slakting, og har ikke tenkt så mye over det heller. Har lest flere som har skrivd at dette er en human slaktemetode, mens andre syntes det er leit, osv. DA BØR DERE TENKE OM IGJEN! Det er jo rett og slett helt jævlig! Det dukket en film opp på newsfeeden min på facebook, og jeg ble helt sjokkert. Trykk gjerne på linken å se det du orker... http://www.facebook.com/photo.php?v=212494558895758&set=o.140441466008556&type=2&theater Obs: veldig sterke bilder. Hva er humant med denne slaktinga, for dere som mener det?? 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #2 Skrevet 14. februar 2013 Det er barbarisk. Nå skal det nevnes at her til lands er det krav om at dyret bedøves, og at det ikke skal oppleve smerte i forbindelse med at det blør ut. Det gjør i hvert fall at ikke dyrene lider unødig. Det er imidlertid en steinaldersk greie uansett. Anonym poster: 59d667a0ec7713bec55ddfc0e083dfa3 4
Berentsens Skrevet 14. februar 2013 #3 Skrevet 14. februar 2013 http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fjorfe_og_kjott/halalslakting_i_norge-1 http://www.nortura.no/dyrevelferd/halal-slakting/ 3
HedvigR Skrevet 14. februar 2013 #4 Skrevet 14. februar 2013 All slakting kommer egentlig mer an på hvor det er gjort. De stedene der halalslakting blir utført på en brutal måte, så vil som regel all slakting foregå på kritikkverdige måter. Mange land, blant annet Norge, har strenge regler som skal forhindre dette, og da gjelder disse reglene selvfølgelig for halalslakting og. 9
Wolfmoon Skrevet 14. februar 2013 #5 Skrevet 14. februar 2013 I Norge skiller Halal-slakting i liten grad fra vanlig slakt. Dyrevernshensyn er tatt og muslimer akseptert bedøvelse ved slakting. Forskjellen i Norge er altså en velsignelsen. Slakt uten bedøvelse er aldri greit, uansett grunn. 12
Soloppgang Skrevet 14. februar 2013 #6 Skrevet 14. februar 2013 (endret) "Ordentlig" halalslakting gjøres uten bedøvelse og er ekstremt smertefullt for dyret. Noe av det jævligste jeg vet om egentlig, og all den lidelsen for millioner av dyr verden over på grunn av en fuckings religion! Det er helt helt helt sykt. Den typen halalslakting man utfører i Norge derimot, gjøres med bedøvelse. Det er forbudt å slakte dyr uten bedøvelse i Norge. Så her boltes dyret (bedøvelse, boltepistol = bevisstløst og hjernedødt dyr) før strupen kuttes. (Nesten ingen forskjell fra vanlig slakting med andre ord). Men den opprinnelige greia ved å skjære over halsen på et levende dyr ved full bevissthet gjør meg så forbanna at jeg ikke har ord. Det er en ting som virkelig opprører meg. Det er mange liter blod som skal ut og dyrene må igjennom lidelser du ikke engang kan forestille deg. Takk og pris for at det ikke er lovlig med denne typen religiøst barbari i Norge. Halalslakting, opprinnelig måte - DYREMISHANDLING. Endret 14. februar 2013 av Soloppgang 8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #7 Skrevet 14. februar 2013 Synd relgionene ikke bare sa at alle skulle være vegetarianere. Anonym poster: 3e315bb5d85b1dd4573a9c8d2072ea26 4
pingeline Skrevet 15. februar 2013 #8 Skrevet 15. februar 2013 Glad jeg bestemte meg for å lese tråden før jeg klikket på linken. Jeg tror jeg lar være, jeg. Huff! 1
Mann 42 Skrevet 15. februar 2013 #9 Skrevet 15. februar 2013 Det er barbarisk. Nå skal det nevnes at her til lands er det krav om at dyret bedøves, og at det ikke skal oppleve smerte i forbindelse med at det blør ut. Det gjør i hvert fall at ikke dyrene lider unødig. Det er imidlertid en steinaldersk greie uansett. Anonym poster: 59d667a0ec7713bec55ddfc0e083dfa3 Det som gjør tradisjonell halal-slakt til barbari, er at dyret da er bevisst når strupen kuttes. Men moderne avliving skiller seg ikke fra selve avlivningen som benyttes i halal-slakting. I begge tilfeller dør dyret av blodtapet etter at man kutter strupen. I den formen for halal slakt som praktiseres i Norge, gjøres dyret bevisstløst på samme måte som i "sekulær" slakting, strupen kuttes, akkurat som i den sekulære varianten, MEN en imam leser en bønn i det dette skjer. Men i andre land i Europa har man akseptert at muslimer og jøder skal få lov til å slakte dyra uten å gjøre dem bevisstløse først. Det er et overgrep av dimensjoner, og veterinærer over hele kontinentet har protestert mot det i årevis. Det er muligens en utvikling i riktig retning nå, mye pga at en modifisert variant av halalslakt har fungert greit for muslimer i de nordiske landene. 5
Sugerøret Skrevet 15. februar 2013 #10 Skrevet 15. februar 2013 Det er hel kvalmt at Norge tillater slik dyremishandling.Det hjelper ikke at dyret av og til får bedøvelse.Opplegget er sykt. Religion er ingen god nok grunn til å bevist mishande og la dyr lide. 1
Wolfmoon Skrevet 15. februar 2013 #11 Skrevet 15. februar 2013 Det er hel kvalmt at Norge tillater slik dyremishandling.Det hjelper ikke at dyret av og til får bedøvelse.Opplegget er sykt. Religion er ingen god nok grunn til å bevist mishande og la dyr lide. Jeg regner med at du er i mot generell slakt? Halal i Norge utføres etter akkurat samme metode som vanlig slakting, det er ikke noe av og til ved bedøvelse ved norske slakterier, det er lovpålagt! Jeg er dessuten langt mer positiv til at Halal slaktes etter norske metoder med norske retningslinjer, enn at norske muslimer skal importere kjøttet sitt fra land der dyret ikke blir bedøvd før slakting. Jeg er forøvrig helt enig i det siste du skriver, religion er ingen god grunn til å mishandle dyr, derfor er det så utrolig bra at muslimer i Norge har godtatt at dyrevernshensyn blir tatt. 11
Sugerøret Skrevet 15. februar 2013 #12 Skrevet 15. februar 2013 (endret) Egentlig ja,fordi jeg synes dyrene lider alt for mye. Men halalslakt er garantert det værste Muslimer h Jeg regner med at du er i mot generell slakt? Halal i Norge utføres etter akkurat samme metode som vanlig slakting, det er ikke noe av og til ved bedøvelse ved norske slakterier, det er lovpålagt! Jeg er dessuten langt mer positiv til at Halal slaktes etter norske metoder med norske retningslinjer, enn at norske muslimer skal importere kjøttet sitt fra land der dyret ikke blir bedøvd før slakting. Jeg er forøvrig helt enig i det siste du skriver, religion er ingen god grunn til å mishandle dyr, derfor er det så utrolig bra at muslimer i Norge har godtatt at dyrevernshensyn blir tatt. Muslimer har godtatt? Det skulle aldri vært diskutert en gang! Slakt skal være så humant og raskt som mulig,slik at dyret ikke lider. I dag lider halaldyrene ekstra. Slikt burde Norge aldri tillatt. Nei til halalslakt! Endret 15. februar 2013 av Kårky 2
Wolfmoon Skrevet 15. februar 2013 #13 Skrevet 15. februar 2013 Egentlig ja,fordi jeg synes dyrene lider alt for mye. Men halalslakt er garantert det værste Muslimer har godtatt? Det skulle aldri vært diskutert en gang! Slakt skal være så humant og raskt som mulig,slik at dyret ikke lider. I dag lider halaldyrene ekstra. Slikt burde Norge aldri tillatt. Nei til halalslakt! Vel, jøder i Norge godtok det ikke. Det betyr at de som velger å spise kosher i Norge importerer kjøtt der slaktingen faktisk foregår ved å kutte strupen uten at dyret er bedøvd. Og hvorfor lider halaldyrene ekstra? Kan du gi et konkret eksempel på hva det er med norsk halalslakting som gjør at dyrene lider ekstra. Hvis ikke går jeg ut fra at du ikke vet hva du snakker om. 9
Sugerøret Skrevet 15. februar 2013 #14 Skrevet 15. februar 2013 http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slakting-uten-bedoevelse-kan-bli-lov-i-norge-2725973.html den har jeg lest og gjorde meg kvalm.Samt flere andre halalslaktinger på video. Jeg bryr meg fint lite om du tror jeg ikke har peiling.Jeg er i mot slik slakting uansett hva du måtte mene
Wolfmoon Skrevet 15. februar 2013 #15 Skrevet 15. februar 2013 http://www.tv2.no/ny...ge-2725973.html den har jeg lest og gjorde meg kvalm.Samt flere andre halalslaktinger på video. Jeg bryr meg fint lite om du tror jeg ikke har peiling.Jeg er i mot slik slakting uansett hva du måtte mene Linken din sier jo akkurat det samme som jeg gjør, all slakting uten bedøvelse er forbudt i Norge per dags dato. Ja, det kan bli en endring om EØS-reglene blir endret, men situasjonen i Norge i dag er at halalslakting foregår på samme måte som annen slakting. Så slik slakting blir i praksis vanlig slakting + en velsignelse lest av en imam eller muslim. Det er greit å vite hva man snakker om når man diskuterer. Diskuterer vi halalslakt i resten av verden, så er jeg helt enig med deg. I Norge ser jeg ikke problemet siden dyrevernshensyn er tatt, men jeg er enig i at det bør merkes slik at de som ikke ønsker at kjøttet deres skal være velsignet slipper det. 9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #16 Skrevet 15. februar 2013 Så videoen nå, og ærlig talt, det er bare dyr. Har dere sett når ville dyr angriper hverandre, ofte mye verre det. Er altfor mye hysteri rundt dyr for tiden. Anonym poster: 3952dca5f1ce29c8a1807dffc759940c 2
Gjest Pheel Skrevet 15. februar 2013 #17 Skrevet 15. februar 2013 Så videoen nå, og ærlig talt, det er bare dyr. Har dere sett når ville dyr angriper hverandre, ofte mye verre det. Er altfor mye hysteri rundt dyr for tiden. Anonym poster: 3952dca5f1ce29c8a1807dffc759940c Du er et pattedyr, du og. Og mange mennesker lider, og skader hverandre, som for eksempel i krig og andre elendigheter. Det betyr ikke at det skal være greit å påføre unødvendig smerte til noen av den grunn. 5
humalla Skrevet 15. februar 2013 Forfatter #18 Skrevet 15. februar 2013 Så videoen nå, og ærlig talt, det er bare dyr. Har dere sett når ville dyr angriper hverandre, ofte mye verre det. Er altfor mye hysteri rundt dyr for tiden. Anonym poster: 3952dca5f1ce29c8a1807dffc759940c Det er bare et dyr? Jeg blir så sinna når jeg hører folk sier sånn. Hva er galt med deg? Ærlig talt! 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #19 Skrevet 15. februar 2013 Det er bare et dyr? Jeg blir så sinna når jeg hører folk sier sånn. Hva er galt med deg? Ærlig talt! Ingenting galt med meg. Jeg klarer derimot å skille mellom dyr og mennesker. Jeg er enig i at metoden er unødvendig, men det er da ingenting å sutre for. På gården til morfar slo de ihjel kattungene som kom, med en hammer. Hønene løp rundt etter å ha fått hodet kappet av. Tror ikke du hadde klart deg lenge om du måtte overlevd i naturen. Anonym poster: 3952dca5f1ce29c8a1807dffc759940c 2
humalla Skrevet 15. februar 2013 Forfatter #20 Skrevet 15. februar 2013 Ingenting galt med meg. Jeg klarer derimot å skille mellom dyr og mennesker. Jeg er enig i at metoden er unødvendig, men det er da ingenting å sutre for. På gården til morfar slo de ihjel kattungene som kom, med en hammer. Hønene løp rundt etter å ha fått hodet kappet av. Tror ikke du hadde klart deg lenge om du måtte overlevd i naturen. Anonym poster: 3952dca5f1ce29c8a1807dffc759940c Hadde klart meg lenge i naturen, gått frilutsliv på vgs.. det jeg mener er at det ikke "bare" er et dyr, det er så mye mer enn det! Håper ikke du har husdyr.. Uansett, jeg bare skjønner ikke at de slakter dyrene på den måten uten bedøvelse. Syntes det er forferdelig at de må lide levende. Det som skjer i naturen skjer i naturens gang, mens det her er bare dyremishandling!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå