Gå til innhold

Forbedre rekkevidden på routeren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte D-Link DIR-615 Wireless N 300 på Elkjøp for litt over et år siden og fikk da beskjed om at i et trehus er rekkevidden 20 meter. Jeg bor i et trehus og rekkevidden er bare 7-10 meter ellers er nettet sinnsykt tregt. Jeg lar dørene stå åpne, men det ser ikke ut til å hjelpe. Er det noe jeg kan gjøre?

Anonym poster: 97156ba03b64151e4be5bfd6849fd6a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk om noen av naboene ligger på samme kanal, kanskje?

http://kruckenberg1....s-in-windows-7/

Anonym poster: 0fa7d3b4277d384a20b574d2b62453ee

Takk. Jeg er redd jeg er så dårlig på data at jeg ikke skjønte hvordan man skulle gjøre det....

Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg bruker kanalene 5-13. Og det er 7 andre innenfor samme kanalområde. Hva burde jeg ligge på?

Men jeg får ikke til å logge meg inn eller bytte.

Skrevet (endret)

Ser ut til at standardbrukernavnet til den ruteren er admin, og intet passord. (Dette anbefaler jeg deg på det sterkeste at du bytter ut med noen du lager selv, og ikke ty til opplagte ting) Kanalen kan du endre slik. (Ta bort krysset for "Enable Auto Channel.."). Du bør velge en fast kanal som er en annen enn de to-tre sterkeste nabonettene dine bruker. Om du ikke allerede har funnet det ut, så kan du finne ut styrken på de omkringliggende nettene med for eksempel programmet Inssider.

Kikk også litt på krypteringen. I bildeeksempelet har de valgt WPA/WPA2 og TKIP. Jeg ville heller valgt "WPA2 Only". Selve passordet til nettverket settes vel litt lengre ned på den siden.

Lykke til.

Edit: Ser at du har prøvd det opplagte passordet. Da får du heller resette ruteren. Slik.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Skrevet

Takk!! Skal prøve å resette.

Har brukt Inssider til å finne hvilke kanaler jeg bruker nå. Jeg bor i blokk og det er ingen ledige kanaler. Er det best å kun bruke én kanal eller flere?

Skrevet

Takk!! Skal prøve å resette.

Har brukt Inssider til å finne hvilke kanaler jeg bruker nå. Jeg bor i blokk og det er ingen ledige kanaler. Er det best å kun bruke én kanal eller flere?

Standardinnstillingen er å hoppe til egnet kanal automatisk (det er det krysset ved "Enable Auto Channel.." gjør), men det er også det jeg mistenker at fokker opp hos deg. Som sagt før, finn ut hvilke nabokanaler som er sterkest (sorter lista på signalstyrke). De kanalene som er sterkest, unngår du. Prøv å finn en kanal som har en "svak konkurrent", ledige kanaler er desverre mangelvare etterhvert, 2,4Ghz båndet. 5Ghz båndet, som du kanskje har lagt merke til i Inssider, er langt mer egnet, siden det har mer plass. Men da må du ha støtte for dette både på ruter og pc. I praksis vil det si at du må ha støtte for 802.11a.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg bruker kanalene 5-13. Og det er 7 andre innenfor samme kanalområde. Hva burde jeg ligge på?

Men jeg får ikke til å logge meg inn eller bytte.

Min eraring er at kanal 10 og 11 er de beste.

Anonym poster: 088c9c8b325d0700cd6f4e942186f065

Skrevet

Standardinnstillingen er å hoppe til egnet kanal automatisk (det er det krysset ved "Enable Auto Channel.." gjør), men det er også det jeg mistenker at fokker opp hos deg. Som sagt før, finn ut hvilke nabokanaler som er sterkest (sorter lista på signalstyrke). De kanalene som er sterkest, unngår du. Prøv å finn en kanal som har en "svak konkurrent", ledige kanaler er desverre mangelvare etterhvert, 2,4Ghz båndet. 5Ghz båndet, som du kanskje har lagt merke til i Inssider, er langt mer egnet, siden det har mer plass. Men da må du ha støtte for dette både på ruter og pc. I praksis vil det si at du må ha støtte for 802.11a.

Takk. Har nå resatt og endret til Tkip og det andre du skrev.

Hvordan vet jeg hvilke kanaler som er sterkest? Ser jeg på antall naboer som bruker den kanalen, eller er det kollonen som heter RSSI jeg skal se på?

5Ghz tror jeg ikke fungerer hos meg. I Inssider er 5Ghz-siden blank.

Skrevet

Det er bare én som bruker kanalene 8-9, og én som bruker 13-14. Alle de andre kanalene har tre eller flere brukere. Kanalene 1, 6 og 11 har veldig mange brukere.

Skrevet

Takk. Har nå resatt og endret til Tkip og det andre du skrev.

Ok. Tkip er helt greit det, men prøv å sette den til AES2, om du får det til. Ingen vits i å bruke nestbest, når man kan bruke det beste. Og bruk nettverkskabel når du setter opp dette her, om det ikke allerede er det du bruker (så mister du ikke forbindelsen om ting skjærer seg).

Hvordan vet jeg hvilke kanaler som er sterkest? Ser jeg på antall naboer som bruker den kanalen, eller er det kollonen som heter RSSI jeg skal se på?

Yes! Du kan se det enda tydeligere under "Time Graph" litt nedenfor der. Eller under "2,4Ghz Channels".

5Ghz tror jeg ikke fungerer hos meg. I Inssider er 5Ghz-siden blank.

Du vil ikke se noenting under 5Ghz, om ikke nettverkskortet i pcen din støtter det (uvanlig på mange pcer).

Det er bare én som bruker kanalene 8-9, og én som bruker 13-14. Alle de andre kanalene har tre eller flere brukere. Kanalene 1, 6 og 11 har veldig mange brukere.

Vel, ok, se under for eksempel "Time Graph", og se om du finner en enslig aktiv kanal som er litt svakere enn røkla, og bruk den! Samsvarer det med enten nabo-pcen på kanal 8, eller 13: Gull, er det ikke det, er det ikke så veldig mye å gjøre med, desverre. Dette er noe av problemet med 2,4Ghz båndet, det er rett og slett stappende fullt. 5Ghz er selvsagt en løsning, men det krever bytte av ruter, og et USB nettverkskort som støtter 5Ghz (802.11a).

• Liker 1
Skrevet

Ok. Tkip er helt greit det, men prøv å sette den til AES2, om du får det til. Ingen vits i å bruke nestbest, når man kan bruke det beste. Og bruk nettverkskabel når du setter opp dette her, om det ikke allerede er det du bruker (så mister du ikke forbindelsen om ting skjærer seg)

Jeg kan bare velge mellom AES og TKIP, bør jeg da velge TKIP?

Jeg valgte kanal 13 til slutt, og merker stor forandring! Nå kan jeg til og med lukke døren til rommet der router og modem er plassert, og fortsatt ha internettilgang! Tusen takk for hjelpen, veldig snilt av deg!

Skrevet

Jeg kan bare velge mellom AES og TKIP, bør jeg da velge TKIP?

Sorry! Jeg skrev "AES2" - jeg mente WPA2! AES er bedre enn TKIP, så velg det AES. Men velger du WPA2, skal den samtidig velge AES for deg (siden det er obligatorisk i WPA2 standarden).

Jeg valgte kanal 13 til slutt, og merker stor forandring! Nå kan jeg til og med lukke døren til rommet der router og modem er plassert, og fortsatt ha internettilgang! Tusen takk for hjelpen, veldig snilt av deg!

Flott! :) Glad det hjalp.

• Liker 1
Skrevet

Sorry! Jeg skrev "AES2" - jeg mente WPA2! AES er bedre enn TKIP, så velg det AES. Men velger du WPA2, skal den samtidig velge AES for deg (siden det er obligatorisk i WPA2 standarden).

Flott! :) Glad det hjalp.

Hmm... Når jeg nå valgte AES så forsvant nettilgangen. Byttet tilbake til TKIP og nettilgangen var tilbake. Jeg har valgt WPA2-Personal, men jeg kan også velge WPA2-Enterprise.

Skrevet

Hmm... Når jeg nå valgte AES så forsvant nettilgangen. Byttet tilbake til TKIP og nettilgangen var tilbake. Jeg har valgt WPA2-Personal, men jeg kan også velge WPA2-Enterprise.

Anbefaler deg å slette infoen om nettverket som windows har lagret, om du endrer krypteringen. I praksis bytter du nøkkelhullet i døra di, da er det ikke så rart at den gamle nøkkelen ikke passer lengre! :)

Slett det gamle nettverket ditt under "Nettverks- og delingssenter - Administrer trådløse nettverk".

"WPA2 - Personal" er helt greit.

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg å slette infoen om nettverket som windows har lagret, om du endrer krypteringen. I praksis bytter du nøkkelhullet i døra di, da er det ikke så rart at den gamle nøkkelen ikke passer lengre! :)

Slett det gamle nettverket ditt under "Nettverks- og delingssenter - Administrer trådløse nettverk".

"WPA2 - Personal" er helt greit.

Aha! Nå funker det ja. Igjen, tusen takk for gode og enkle forklaringer!

Skrevet

Aha! Nå funker det ja. Igjen, tusen takk for gode og enkle forklaringer!

Ingen svette!

Skrevet

Grunnen til at man bruker kanal 1, 6 og 13 er at nabokanaler er overlappende. Hvis en sender på kanal 1 og en sender på kanal 3 så vil de altså delvis overlappe hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...