kvakk_ Skrevet 14. februar 2013 #1 Skrevet 14. februar 2013 Lurer på om noen har tips til magrere sauser? Som jeg har skrevet i andre innlegg så slanker jeg meg, da er sauser bortkastede kalorier, men mye er tørt og kjedelig uten saus, f.eks kjøtt, fisk, kylling med ris/pasta/poteter....
KristineS Skrevet 14. februar 2013 #2 Skrevet 14. februar 2013 Jeg har begynt å bruke en del mer sauser som peppersaus o.l. om jeg bruker posesauser. Altså sauser uten smør. I tillegg lager jeg dem med ekstra lett melk. Ellers lager jeg en del tomatsaus til pasta og slikt fra bunnen av. Her er noen greie grunnoppskrifter: http://www.bramat.no/kosthold/matvarer/866-gode-magre-sauser
Gjest alille Skrevet 14. februar 2013 #3 Skrevet 14. februar 2013 Du kan ikke lage tilbehør som ikke er så tørt da? Jeg bruker svært lite saus, kun til helgemiddagen, og det er ikke fordi jeg slanker meg. Det er bare fordi jeg ikke er vant til å ha saus til alt mulig. Potetmos, brokkolimos, gulrotpure etc. er eksempler på tilbehør som gjør at man ikke trenger saus. Til fisk holder det ofte med en rømmeklatt (eller kesam). Lager man mye gryter, wok og gratenger er heller ikke saus så veldig viktig. Lite med konkrete forslag her altså, men kanskje du kan bli flinkere på å lage mat som ikke trenger saus som tilbehør? Lette dressinger av kesam kan også fungere bra, eller en dressing av god olivenolje og balsamico som man har over salaten.
Gjest mari kontrari Skrevet 18. februar 2013 #4 Skrevet 18. februar 2013 Tomatbaserte sauser som tomatsaus til pasta, salsaer ol. er ganske så sunne om du ikke har masse sukker i, og sjy/buljongsauser kan lages med relativt lavt kaloriinnhold. Ellers er yoghurt naturell blandet med urter/krydder som passer maten relativt sunt, men mengde har selvsagt også noe å si.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #5 Skrevet 18. februar 2013 Jeg pleier å ta på noen hermetiske ananaser på fatet mitt. Det gjør maten en del saftigere om jeg spiser det med kylling til for eksempel. Synes det er godt. Anonym poster: f31dbbef2f3d7da28c11c90fe82b209d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #6 Skrevet 18. februar 2013 Jeg er glad jeg la om til lavkarbo så jeg slipper å tenke magert magert magert hele tiden. Anonym poster: c19f49bb5501a12b8cfc5eb0536da231 2
Gjest *Maja* Skrevet 18. februar 2013 #7 Skrevet 18. februar 2013 (endret) Opphakkede tomater med pepper er en fin base til å gjøre det meste mer saftig og det er kalorifattig. Ellers er jeg fan av kokosmelk light. 1 boks har knappe 200 kalorier i seg. Jeg tar like mye vann i som det er kokosmelk og koker det opp med litt kylling buljong, fiskesaus, pepper, sitronjuice og en dæsj honning; og voila du har base til både supper og saus som er like god til fisk som til kylling. Ps: holder til 4 middager til en person Endret 18. februar 2013 av *Maja*
Gjest Sobril Skrevet 19. februar 2013 #8 Skrevet 19. februar 2013 Jeg bruker skummetmelk i posesauser. De blir kanskje tynnere, men smaker mye mer.
Supraspinatus Skrevet 19. februar 2013 #9 Skrevet 19. februar 2013 Sky er jo ofte veldig lite energi i, men det er ingen hemmelighet at fetere sauser smaker mye bedre. Det er nok ikke tilfeldig. Energirik mat smaker ofte bedre fordi kroppen er innstilt på å lagre mest mulig energi til en regnfull dag (det uttrykket lar seg kanskje ikke oversette så bra). En enkel skysaus er å ta litt kraft/buljong/vin og så koke ut fonden i stekepannen etter du har stekt kjøtt. La fonden koke godt inn eller jevn den med jevner. For et bedre resultat monterer du den med (litt) smør rett før servering. Selv mener jeg det er bedre (ihvertfall smaksmessig!) å kutte en potet og heller ha fetere saus. Saus gjør også grønnsakene bedre. Nam nam.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #10 Skrevet 19. februar 2013 Opphakkede tomater med pepper er en fin base til å gjøre det meste mer saftig og det er kalorifattig. Ellers er jeg fan av kokosmelk light. 1 boks har knappe 200 kalorier i seg. Jeg tar like mye vann i som det er kokosmelk og koker det opp med litt kylling buljong, fiskesaus, pepper, sitronjuice og en dæsj honning; og voila du har base til både supper og saus som er like god til fisk som til kylling. Ps: holder til 4 middager til en person Bare et tips: Kokosmelk light er vanlig kokosmelk blandet ut med vann. Tilsatt litt ekstra pris. Så det beste er bare å kjøpe vanlig kokosmelk og tilsette enda mer vann. Varer lenger, er billigere. Anonym poster: 03c7c54247d538edd838419fe8bb5875
Gjest *Maja* Skrevet 19. februar 2013 #11 Skrevet 19. februar 2013 Bare et tips: Kokosmelk light er vanlig kokosmelk blandet ut med vann. Tilsatt litt ekstra pris. Så det beste er bare å kjøpe vanlig kokosmelk og tilsette enda mer vann. Varer lenger, er billigere. Anonym poster: 03c7c54247d538edd838419fe8bb5875 Lighten er enda magrere
Supraspinatus Skrevet 19. februar 2013 #12 Skrevet 19. februar 2013 (endret) Bare et tips: Kokosmelk light er vanlig kokosmelk blandet ut med vann. Tilsatt litt ekstra pris. Så det beste er bare å kjøpe vanlig kokosmelk og tilsette enda mer vann. Varer lenger, er billigere. Anonym poster: 03c7c54247d538edd838419fe8bb5875 Lighten er enda magrere Light-versjoner innebærer som oftest en reduksjon i fett og en økning i karbohydrater. Ofte byttes fett ut med vann og så tilsettes en form for sukker/fortykningsmiddel for å oppnå samme konsistens. Ofte brukes xantangummi eller guarkjernemel. Antageligvis ikke farlig, men hvorfor spise så mye kunstig når det ekte smaker mye bedre? Endret 19. februar 2013 av Supraspinatus
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #13 Skrevet 19. februar 2013 Light-versjoner innebærer som oftest en reduksjon i fett og en økning i karbohydrater. Ofte byttes fett ut med vann og så tilsettes en form for sukker/fortykningsmiddel for å oppnå samme konsistens. Ofte brukes xantangummi eller guarkjernemel. Antageligvis ikke farlig, men hvorfor spise så mye kunstig når det ekte smaker mye bedre? Fordi flesteparten av de her inne er veldig fettskremte. Anonym poster: c19f49bb5501a12b8cfc5eb0536da231
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #14 Skrevet 19. februar 2013 Lighten er enda magrere Ja, nettopp! Du oppnår samme effekten ved å bruke vanlig kokosmelk og blande det ut med vann, da vil jo fettinnholdet reduseres tilsvarende - siden den du kjøper bare er blandet ut med vann. Ergo får du dobbelt så mye til samme prisen av én. Det vil si man blir på en måte "lurt" når man kjøper kokosmelk light. Anonym poster: 03c7c54247d538edd838419fe8bb5875
Gjest *Maja* Skrevet 19. februar 2013 #15 Skrevet 19. februar 2013 Vel, den jeg bruker er 50 kcal per 100 ml, 0,5 gr protein, 1 gr karbs og 6 gr fett. Synes den er veldig god så det derfor jeg bruker den. Om noen vil kjøpe vanlig kokosmelk og blande den mer ut er selvsagt opp til dem, men for meg så er ikke 20 kroner for en boks som holder til 4 middager all verden. Det var bare et tips på en mager saus/suppe som jeg er glad i.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #16 Skrevet 19. februar 2013 Vel, den jeg bruker er 50 kcal per 100 ml, 0,5 gr protein, 1 gr karbs og 6 gr fett. Synes den er veldig god så det derfor jeg bruker den. Om noen vil kjøpe vanlig kokosmelk og blande den mer ut er selvsagt opp til dem, men for meg så er ikke 20 kroner for en boks som holder til 4 middager all verden. Det var bare et tips på en mager saus/suppe som jeg er glad i. Det var et godt tips, da. Og jeg bruker selv mye kokosmelk, men har gått over til vanlig - av de grunner jeg har oppgitt over. Anonym poster: 03c7c54247d538edd838419fe8bb5875
Gjest *Maja* Skrevet 19. februar 2013 #17 Skrevet 19. februar 2013 Det var et godt tips, da. Og jeg bruker selv mye kokosmelk, men har gått over til vanlig - av de grunner jeg har oppgitt over. Anonym poster: 03c7c54247d538edd838419fe8bb5875
Gjest made4u Skrevet 20. februar 2013 #18 Skrevet 20. februar 2013 Mange tror sauser er så ille, de fleste sauser ser jeg dog ikke som noen problem i det hele tatt, dog er det dem man kan være obs på. Dressinger derimot kan gjøre selv salater til kaloribomber som selv overgår gatekjøkkenmat - jeg ble ganske overasket den gang jeg ble klar over dette. Så de fleste sauser kan du bruke med god samvittighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå