Gå til innhold

Kattesand anbefaling?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kan noen anbefale meg en type kattesand som er økonomisk i bruk og som det ikke lukter så mye av? Liker de som klumper seg best, enklere å få med tisset da.

Har to katter som benytter samme do. De har fått flere ulike typer kattesand -uten protester :) Har som regel bare rasket med meg en pose fra dagligvare butikken, fordi de som regel kun har vært inne 2-3uker i året ( på vinteren når det har vært veldig kaldt ). Og da har de heller omtrent aldri brukt kassen - kun når de har vært hjemme alene hele dagen.

Men denne vinteren har de vært usedvanlig mye inne og det har gått med en del poser sand.

Anonym poster: f4963deaf51af1249d69afb57a005960

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katteperler anbefaler jeg. :) Ser ut som hvite krystaller. Tisset blir til støv så man trenger bare å fjerne bæsj og røre rundt. Lukter ikke i det hele tatt.

Anonym poster: 32cadbd87f287d57cd562246bdc192e0

Gjest Lille-pus
Skrevet

Å spørre etter klumpesand anbefalinger er som å rote rundt i et vepsebol :fnise:

Du vil nok oppleve at majoriteten vil anbefale Everclean ;)

Jeg bruker Flamingo og er strålende fornøyd med den (noe kattene også er).

Den er 'billigutgaven' i samme kvalitet som Everclean.

Jeg har spesialpris når jeg kjøper fordi jeg kjøper litt stort (ta 5 betal for 4).

Om tilgjengeligheten hadde vært ennå bedre så ville jeg kanskje brukt Purina TidyCats, men den er både vanskelig og dyr å få tak i her jeg bor.

Har brukt den da tilgjengeligheten var bedre, og jeg liker den også.

Skrevet

Å spørre etter klumpesand anbefalinger er som å rote rundt i et vepsebol :fnise:

Du vil nok oppleve at majoriteten vil anbefale Everclean ;)

Jeg bruker Flamingo og er strålende fornøyd med den (noe kattene også er).

Den er 'billigutgaven' i samme kvalitet som Everclean.

Jeg har spesialpris når jeg kjøper fordi jeg kjøper litt stort (ta 5 betal for 4).

Om tilgjengeligheten hadde vært ennå bedre så ville jeg kanskje brukt Purina TidyCats, men den er både vanskelig og dyr å få tak i her jeg bor.

Har brukt den da tilgjengeligheten var bedre, og jeg liker den også.

Åja, det visste jeg ikke :fnise:

Får man kjøpt ''Flamingo'' hos alle dyrebutikker, og vet du om det er noe forskjell på prisen? :) Mener å ha sett ''Everclean'' før i allefall :) Men hva skjer med tisset? Blir det til ''englestøv'' og forsvinner? :laugh:

Skrevet

Katteperler anbefaler jeg. :) Ser ut som hvite krystaller. Tisset blir til støv så man trenger bare å fjerne bæsj og røre rundt. Lukter ikke i det hele tatt.

Hørtes nesten magisk ut :sjokkert::laugh:

Heter den ''Katteperler''? Eller er det betegnelsen på en type sand? :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Åja, det visste jeg ikke :fnise:

Får man kjøpt ''Flamingo'' hos alle dyrebutikker, og vet du om det er noe forskjell på prisen? :) Mener å ha sett ''Everclean'' før i allefall :) Men hva skjer med tisset? Blir det til ''englestøv'' og forsvinner? :laugh:

Diskusjonen om klumpesand blir alltid morsom når det har kommet noen innlegg :skratte:

Flamingo er en klumpesand ja.

Fuktigheten, altså kattetisset, binder seg med baritten og danner klumper som 'fiskes' ut av kassen med en spade med rist (ser ut som en fiskespade).

Sanden er finkvernet baritt.

340% oppsugningsevne, og påstås 99% støvfri.

Det siste er jeg ikke helt overbevist om, for det blir litt støv når jeg heller fra posen og ned i en av dokassene, men litt støv, ikke mye.

Hvem rundt i landet som fører Flamingo har jeg desverre ingen oversikt over.

Prisen per pose er ca. 199,- for en 15 kilos pose.

Jeg kjøper som sagt 5 poser ad gangen og betaler for 4., så min kilopris går dermed ned ;)

Dette tilbudet er noe min butikk har. Jeg vil ikke spekulere i om andre butikker har tilsvarende 'storinnkjøps'-rabatt :klo:

Edit: Leif i farten

Endret av Lille-pus
Skrevet

Hørtes nesten magisk ut :sjokkert::laugh:

Heter den ''Katteperler''? Eller er det betegnelsen på en type sand? :)

Det er betegnelsen. :) Da katten brukte innedo kjøpte jeg det på Rema faktisk! På dyrebutikken heter merket Imperial. Men de bråker litt, så hvis du har doen på stua eller har en supergraver så kan det bli litt mye. Og det er litt magisk ja. :fnise:

Skrevet

EverClean er veldig parfymert, og lukter sterkt.

Jeg brukte TidyCats en periode, og synes den er ok, om man ikke har veldig mange katter.

Skrevet

Diskusjonen om klumpesand blir alltid morsom når det har kommet noen innlegg :skratte:

Flamingo er en klumpesand ja.

Fuktigheten, altså kattetisset, binder seg med baritten og danner klumper som 'fiskes' ut av kassen med en spade med rist (ser ut som en fiskespade).

Sanden er finkvernet baritt.

340% oppsugningsevne, og påstås 99% støvfri.

Det siste er jeg ikke helt overbevist om, for det blir litt støv når jeg heller fra posen og ned i en av dokassene, men litt støv, ikke mye.

Hvem rundt i landet som fører Flamingo har jeg desverre ingen oversikt over.

Prisen per pose er ca. 199,- for en 15 kilos pose.

Jeg kjøper som sagt 5 poser ad gangen og betaler for 4., så min kilopris går dermed ned ;)

Dette tilbudet er noe min butikk har. Jeg vil ikke spekulere i om andre butikker har tilsvarende 'storinnkjøps'-rabatt :klo:

Edit: Leif i farten

Okei, takk for svar :) Da får jeg ta en utspørringsrunde i morgen :)

Skrevet

Det er betegnelsen. :) Da katten brukte innedo kjøpte jeg det på Rema faktisk! På dyrebutikken heter merket Imperial. Men de bråker litt, så hvis du har doen på stua eller har en supergraver så kan det bli litt mye. Og det er litt magisk ja. :fnise:

De har noe som heter ''Catsan'' eller noe på Rema. Er det den? Synes den er litt stiv i pris, er jo ikke store posen.

De har kassen sin på badet, hender seg at vi går på do sammen :fnise: Har en som er sånn racer når han graver innimellom, så sanda spruter utover. Derfor er den plassert på badet, den støver og lukter jo i tillegg. Hadde sånn tak over, men da ville de ikke gå inn.. :vetikke:

Skrevet

Jeg har prøvd mange forskjellige, men har funnet en jeg sverger til som jeg synes er uslåelig. Den kjøpes på Europris og kommer i lysegrønn eske. Husker ikke navnet... Det er finkornet sand som klumper seg veldig fint og absorberer lukt godt. Ingen over eller ved siden!

Skrevet

Jeg har prøvd mange forskjellige, men har funnet en jeg sverger til som jeg synes er uslåelig. Den kjøpes på Europris og kommer i lysegrønn eske. Husker ikke navnet... Det er finkornet sand som klumper seg veldig fint og absorberer lukt godt. Ingen over eller ved siden!

Hmm.. Den har jeg ikke sett. Kjøpte noen poser der med brun sand ( Klumpe ), selges i store poser i Sverige. Den klumpet seg ikke sånn superbra, og tisset smuldret veldig opp når jeg begynte å grave :/ Får se etter den eska da :)

...ble plutselig mange tips her :P

Skrevet

Her foretrekker vi TidyCats, aller helst den blå, men katta godtar den røde også. :fnise:

Ikke forferdelig dyr, billigere enn Everclean og den er ganske drøy i bruk.

Skrevet

Hold deg laaaaaangt unna kattesandene på Rema 1000 o.l.

Kjøpte kattesand første gangen vi tok med katta hjem, det stinket så innihelvette at det splitter nye kullfilteret i kattedoen måtte kastes etter kun 3 dager pga den horrible lukten. Og det er ikke fordi katten driter/pisser mye, det er fordi sanden var elendig.

Jeg bruker Imperial kattesand, funker knallbra. Eneste minuset er at det er sand, og sand = støv, så av den grunn alene vurderer jeg å bytte over til perler istedet.

Anonym poster: b38e16066bc41dc103b47f49abb85b27

Skrevet

Og forresten...Dere som har gått over fra kattesand til katteperler; hvordan reagerte katten på det? Er det noen fare for at kattentenker at "hmm dette var rare greier" og ikke vil bruke kattedoen? Siden katten er vant til bare sand fra før av...

Anonym poster: b38e16066bc41dc103b47f49abb85b27

Skrevet

Jeg bruker ImPerial kattesand i rød boks. Den koster 199,- pr boks, men jeg har kundekort og får "tre for to", så det blir ikke så dyrt.

Jeg har brukt denne sanden siden august, og har enda til gode å tømme hele fatet. Den klumper veldig godt, og jeg fyller på etterhvert.

En fordel, syns jeg, er at den er uparfyrmert. En ulempe at den er noe finkornet, så det er litt sand rundt kassa.

;

:heks:

Gjest BabyBlue
Skrevet

Everclean er greit så lenge man holder seg borte fra de som er parfymert. Katta stinket jo lavendel den gangen vi hadde det, og syntes det var morsommere å rulle seg i det enn å gå på do i det :skratte:

Gjest Olseen91
Skrevet

Vi bruker EverClean med lavender. Synes ikke det lukter noe. Hverken tiss, bæsj eller lavendel. Kjenner en svaaaaak lukt hvis jeg stikker nesa helt nedi omtrent. Og ikke lukter det noe av pusen heller :-p

Skrevet

Katten min bruker kattesanden fra Felleskjøpet. Den klumper bra og det lukter ikke noe.

Skrevet

Kattesand er vanskelig..... Vi bruker Everclean Less Track nå, men det er jo kattesand utover hele kjellerstua. Irriterende! Noen som vet om en kattesand som ikke er sånn? Eller kanskje jeg skal kjøpe katteperler neste gang om det holder seg i kassa.... Noen tips til hvilken sand/perler jeg kan prøve og hvor i nærheten av Bærum jeg kan kjøpe det? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...