Suss81 Skrevet 14. februar 2013 #1 Skrevet 14. februar 2013 Vel....se overskrift...Jeg går ikke ned i vekt, bare oppover....Utrolig slitsomt! Jeg sluttet å røyke for noen måneder siden og gikk av den grunn opp fra 60 til 67..Jeg vil ned til 60 igjen...Jeg spiser mye sunnere og mindre enn jeg tidligere har gjort, og trener mere så teknisk sett burde jeg da gå ned, eller? Venter jeg resultater for fort? Jeg har holdt på for fullt siden romjula. Jeg er 163 og muskeløs. Jeg bygger veldig lett muskler så jeg er litt forsiktig med hvor tungt jeg løfter på vektene. Jeg er aktiv (har alltid vært det). Siden januar har jeg trent på treningstudio. Jeg løper fra 3,5 til 5 km. på tredemølla ca. 5-6 ganger i uka. (Jeg prøver å trene meg opp til å kunne løpe 1 mil. igjen. Jeg jogget mye ute frem til Juli i fjor.) Trener også vekter. Når jeg er ferdig å trene så er jeg svett og sliten. Jeg holder også på med hest hver dag å får kjørt meg der. Jeg spiser ikke sukker, brød, poteter, pasta eller ris (tenkte det ville få fortgang på sakene). Jeg drikker ikke noe annet enn kaffe med melk, te med stevia eller vann. En vanlig dag: Frokost: Isvann (0,5L med sitron) Kopp kaffe med ekstra lett melk (ca 3 kopper) En time eller to etter jeg str opp: 2x knekkebrød med saltpølse + vitaminpiller. Mellommåltid (frukt eller riskake) Lunch: Speltlefse med egg, mager krydderost og salat. (noen ganger 2 om jeg er veldig sulten) Deretter drar jeg i stallen, etter stallen hiver jeg innpå ett knekkebrød, en frukt eller en riskake før jeg trener. Middag: Normal mager middag (Magert kjøtt. All mat er laget fra bunnen av og inneholder ikke fløte, smør eller liknende) Pasta/ris/poteter bytter jeg ut med råkostsalat elelr squash. Noen ganger hiver jeg heller kjøttet og grønnsakene i en speltlefse og spiser det sånn. Kveldsmat/snacks: Grønnsaksmoothie med litt frukt oppi ( eks. Kiwi, druer el.) Oppskjærte grønnsaker (som Agurk eller gulerot) Jeg synes igrunn selv at jeg er kjempeflink men begynner å miste motet....Hva skjer?
Lizliz Skrevet 14. februar 2013 #2 Skrevet 14. februar 2013 Vel....se overskrift...Jeg går ikke ned i vekt, bare oppover....Utrolig slitsomt! Jeg sluttet å røyke for noen måneder siden og gikk av den grunn opp fra 60 til 67..Jeg vil ned til 60 igjen...Jeg spiser mye sunnere og mindre enn jeg tidligere har gjort, og trener mere så teknisk sett burde jeg da gå ned, eller? Venter jeg resultater for fort? Jeg har holdt på for fullt siden romjula. Jeg er 163 og muskeløs. Jeg bygger veldig lett muskler så jeg er litt forsiktig med hvor tungt jeg løfter på vektene. Jeg er aktiv (har alltid vært det). Siden januar har jeg trent på treningstudio. Jeg løper fra 3,5 til 5 km. på tredemølla ca. 5-6 ganger i uka. (Jeg prøver å trene meg opp til å kunne løpe 1 mil. igjen. Jeg jogget mye ute frem til Juli i fjor.) Trener også vekter. Når jeg er ferdig å trene så er jeg svett og sliten. Jeg holder også på med hest hver dag å får kjørt meg der. Jeg spiser ikke sukker, brød, poteter, pasta eller ris (tenkte det ville få fortgang på sakene). Jeg drikker ikke noe annet enn kaffe med melk, te med stevia eller vann. En vanlig dag: Frokost: Isvann (0,5L med sitron) Kopp kaffe med ekstra lett melk (ca 3 kopper) En time eller to etter jeg str opp: 2x knekkebrød med saltpølse + vitaminpiller. Mellommåltid (frukt eller riskake) Lunch: Speltlefse med egg, mager krydderost og salat. (noen ganger 2 om jeg er veldig sulten) Deretter drar jeg i stallen, etter stallen hiver jeg innpå ett knekkebrød, en frukt eller en riskake før jeg trener. Middag: Normal mager middag (Magert kjøtt. All mat er laget fra bunnen av og inneholder ikke fløte, smør eller liknende) Pasta/ris/poteter bytter jeg ut med råkostsalat elelr squash. Noen ganger hiver jeg heller kjøttet og grønnsakene i en speltlefse og spiser det sånn. Kveldsmat/snacks: Grønnsaksmoothie med litt frukt oppi ( eks. Kiwi, druer el.) Oppskjærte grønnsaker (som Agurk eller gulerot) Jeg synes igrunn selv at jeg er kjempeflink men begynner å miste motet....Hva skjer? Det første jeg sier er at du må være sulten Du spiser alt for lite.! Det høres kanskje motsigende ut at du skulle gå opp i vekt av det, men den mengden der høres veldig lite ut. Gå inn på Mylog.no og sjekk hvor mye du faktisk spiser på en typisk dag i kcal. Vær helt ærlig med deg selv så ser du ca hva du bør ligge på med den treningsmengden og hvor mye du får i deg på en dag.
Gjest Cevita Skrevet 14. februar 2013 #3 Skrevet 14. februar 2013 Jeg lurer også på om du rett og slett spiser så lite at kroppen begynner å gå i sparebluss. Registrer deg på en av disse kaloritellingssidene og tell kalorier grundig. Pass på å spise nok. Jeg ligger på ca 1500 kalorier og går ned en kilo i uka.
Suss81 Skrevet 14. februar 2013 Forfatter #4 Skrevet 14. februar 2013 Det første jeg sier er at du må være sulten Du spiser alt for lite.! Det høres kanskje motsigende ut at du skulle gå opp i vekt av det, men den mengden der høres veldig lite ut. Gå inn på Mylog.no og sjekk hvor mye du faktisk spiser på en typisk dag i kcal. Vær helt ærlig med deg selv så ser du ca hva du bør ligge på med den treningsmengden og hvor mye du får i deg på en dag. Kan med hånden på hjertet si at jeg ikke går rundt sulten Jeg har bare kuttet ut kjedespisingen og spiser når jeg er sulten istede. Men hvorfor går jeg ikke ned i vekt da? Om jeg spiser for lite burde kroppen begynt å tære på muskler og fett i stede for å gi meg mere fett og enda mere muskler.
Suss81 Skrevet 14. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 14. februar 2013 Jeg lurer også på om du rett og slett spiser så lite at kroppen begynner å gå i sparebluss. Registrer deg på en av disse kaloritellingssidene og tell kalorier grundig. Pass på å spise nok. Jeg ligger på ca 1500 kalorier og går ned en kilo i uka. Skjønner forøvrig ikke ett kvekk av kaloritelling....Vet ikke engang hvordan jeg finner ut av kaloriene, hehe
Gjest Cevita Skrevet 14. februar 2013 #6 Skrevet 14. februar 2013 Skjønner forøvrig ikke ett kvekk av kaloritelling....Vet ikke engang hvordan jeg finner ut av kaloriene, hehe Meld deg inn på vektklubb.no (koster penger, men jeg er veldig fornøyd med denne ) eller vektklubben.no så velger du bare matvare og vekt der. Bare vær nøyaktig. Det er visst en vanlig felle å registrere mindre mat enn man spiser, og registrere mere trening enn man trener, og pass samtidig på å spise nok. Kroppen trenger nok mat
Lizliz Skrevet 14. februar 2013 #7 Skrevet 14. februar 2013 er ikke værre enn at om du spiser mer enn du forbrenner så går du opp i vekt og omvendt. For å i det heletatt fungere som menneske så må du ha rundt 1300 kcal tipper jeg ( vet ikke hvor høy du er ) Dette er basalforbrenningen din. Den som gjør at organene dine fungerer som de skal, at hjertet pumper etc. Men du gjør gjerne mer enn å ligge i koma en hel dag, så da må du legge til at kroppen din trenger mer energi for ikke å begynne å tære på musklene og organene dine. Dette kan du regne ut om du ønsker. Om du går på fitnessbloggen sin side på facebook så har de en kalori kalkulator der som forteller deg ca hvor mye du bør spise om dagen med den aktiviteten du gjør i uken. Om du trekker fra ca 500 kcal fra dette beløpet så legger du opp til en vektnedgang på ca 0.5 kg i uken Meg foreksempel får ca 2400 kcal jeg bør spise hver dag for å holde meg på samme vekt, om jeg ønsker å gå ned i vekt så legger jeg meg på ca 1900 kcal om dagen. På denne måten gir jeg kroppen min litt energi å jobbe med spesielt siden jeg trener en del og er avhengig av å ikke gå rundt som en zombie hele dagen pga manglene energi. Samtidig som jeg går ned i vekt sakte men sikkert for å finne ut hvor mye du spiser kan du enten regne ut for hånd ved å se bakpå ting du kjøper og regne ut ca hvor mange gram du spiser av denne varen ( er oppgitt i kcal pr 100 g somregel) Eller du kan skrive inn hva du spiser på sånne sider som diett.no ( ikke gratis) eller mylog.no ( gratis) Da skiver du bare inn hvilke varer du har spist og ca hvor mye. Kan være greit å veie litt i starten om du vil være sikker på at du får i deg nok mat, da det kan være litt vanskelig med estimering i starten. Men etterhvert som du blir mer vant til ca hva som er hva så går dette av seg selv og man trenger ikke slike hjelpemidler for å se at man gjør det rett.. Selvfølgelig er det beste å ikke telle kalorier, men når det ser ut som at du spiser så lite som du gjør så kan det være en ide å sjekke for å være sikker på at du får i deg den energien kroppen din trenger. Etterhvert trenger du ikke sånn telling, men ser på vekten når du gjør det rett og når du kanskje har spist litt for mye/ lite.
Suss81 Skrevet 14. februar 2013 Forfatter #8 Skrevet 14. februar 2013 Meld deg inn på vektklubb.no (koster penger, men jeg er veldig fornøyd med denne ) eller vektklubben.no så velger du bare matvare og vekt der. Bare vær nøyaktig. Det er visst en vanlig felle å registrere mindre mat enn man spiser, og registrere mere trening enn man trener, og pass samtidig på å spise nok. Kroppen trenger nok mat Hm.....kjenner jeg er skeptisk til å spise mere for å gå ned i vekt når jeg spiser lite å går opp.....Men skal skal prøve en uke å se hva som skjer. Opp går jeg jo uansett
Suss81 Skrevet 14. februar 2013 Forfatter #9 Skrevet 14. februar 2013 er ikke værre enn at om du spiser mer enn du forbrenner så går du opp i vekt og omvendt. For å i det heletatt fungere som menneske så må du ha rundt 1300 kcal tipper jeg ( vet ikke hvor høy du er ) Dette er basalforbrenningen din. Den som gjør at organene dine fungerer som de skal, at hjertet pumper etc. Men du gjør gjerne mer enn å ligge i koma en hel dag, så da må du legge til at kroppen din trenger mer energi for ikke å begynne å tære på musklene og organene dine. Dette kan du regne ut om du ønsker. Om du går på fitnessbloggen sin side på facebook så har de en kalori kalkulator der som forteller deg ca hvor mye du bør spise om dagen med den aktiviteten du gjør i uken. Om du trekker fra ca 500 kcal fra dette beløpet så legger du opp til en vektnedgang på ca 0.5 kg i uken Meg foreksempel får ca 2400 kcal jeg bør spise hver dag for å holde meg på samme vekt, om jeg ønsker å gå ned i vekt så legger jeg meg på ca 1900 kcal om dagen. På denne måten gir jeg kroppen min litt energi å jobbe med spesielt siden jeg trener en del og er avhengig av å ikke gå rundt som en zombie hele dagen pga manglene energi. Samtidig som jeg går ned i vekt sakte men sikkert for å finne ut hvor mye du spiser kan du enten regne ut for hånd ved å se bakpå ting du kjøper og regne ut ca hvor mange gram du spiser av denne varen ( er oppgitt i kcal pr 100 g somregel) Eller du kan skrive inn hva du spiser på sånne sider som diett.no ( ikke gratis) eller mylog.no ( gratis) Da skiver du bare inn hvilke varer du har spist og ca hvor mye. Kan være greit å veie litt i starten om du vil være sikker på at du får i deg nok mat, da det kan være litt vanskelig med estimering i starten. Men etterhvert som du blir mer vant til ca hva som er hva så går dette av seg selv og man trenger ikke slike hjelpemidler for å se at man gjør det rett.. Selvfølgelig er det beste å ikke telle kalorier, men når det ser ut som at du spiser så lite som du gjør så kan det være en ide å sjekke for å være sikker på at du får i deg den energien kroppen din trenger. Etterhvert trenger du ikke sånn telling, men ser på vekten når du gjør det rett og når du kanskje har spist litt for mye/ lite. Takk Da har jeg noe mere å jobbe med. Da må jeg bare finne ett nettsted som gir meg bankers diett på 1600 kalorier om dagen :D
Lizliz Skrevet 14. februar 2013 #10 Skrevet 14. februar 2013 Et røft estimat av hvor mye du spiser om dagen er rundt 1200-1300 kcal. Du trenger VELDIG mye mer enn det! sjekk kalkulatoren jeg skrev om over
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 14. februar 2013 #11 Skrevet 14. februar 2013 Jeg synes ikke det ser ut som TS spiser så voldsomt lite. Vi vet ingenting om hvor stor posjon smoothie/lefse/middag er eller om hun har avocado/banan/litt fett oppi på andre måter.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #12 Skrevet 14. februar 2013 Fortsett! Og tren mer kardio. Det er selvsagt lettere når man er i bedre form, men til og med jeg som har astma og er utrent synes ikke 3,5 kilometer løping er så mye. Kan du ikke prøve å ta en gåpause hver 2. km eller noe, og prøve å holde ut litt lenger? Sånn bortsett fra at du spiser mye mindre enn det jeg klarer så ser jo resten bra ut, at du ikke har noen store utskeielser og at du har treningsmotivasjon. Det viktigste er uansett kontinuitet. Anonym poster: 743873f104addf7c0a433a06e945bee8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #13 Skrevet 14. februar 2013 Kan skyte inn at du kan sjekke stoffskiftet ditt:) Enkel blodprøve hos legen. Husk å være fastende^^, Er det for lavt kan du få problemer med overvekt. Anonym poster: ec8cbc419efabd07f81354e716663c2c
Løvetanten Skrevet 15. februar 2013 #14 Skrevet 15. februar 2013 Har du gått ned i mål? Det er ikke bare vekta som viser deg fremgangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå