Gå til innhold

slanker meg, laks vs torsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å slanke meg og lurer på om det er best å spise laks eller torsk (veit jo at begge deler er sundt, men det er jo så mye mer kalorier i laksen har jeg sett)

Skrevet

Det er vel smartest å få i seg litt av begge deler. Begge fisketypene har masse gode vitaminer og næringsstoffer som er bra for kroppen. Men er du lite flink i å få i deg sunne fettsyrer fra andre steder, f.eks. avokado og nøtter, bør du kanskje velge laksen. Har du nok kalorier i kostholdet ditt allerede, og nok sunne fettsyrer, kan du velge torsken.

Personlig spiser jeg en god del av både torsk og laks. Det er jo så godt!

Skrevet

Laks inneholder sunt fett som du absolutt bør få i deg selvom du slanker deg! :) Så de ekstra kaloriene får du gjøre plass til, etter min mening! Men du trenger jo ikke spise laks til alle måltider, eller til middag hver dag. Men en dag eller to i uken skader nok ikke :)

Skrevet

Ja takk, begge deler. :) En laksemiddag og en torskemiddag (eller annen fiskemiddag) i uka er perfekt. Det sunneste kostholdet er variert.

Gjest mari kontrari
Skrevet

Begge deler, som nevt over her. Annenhver middag fet fisk og annehver magrere er ikke dumt, da får du i deg deg beste fra begge typer. Og gjerne mer en to fiskemiddager i uken også, har aldri hørt om noen som har dårlig kosthold pga for mye fisk, for å si det sånn.

Skrevet

En laksemiddag behøver jo ikke være så fryktelig kaloririk om tilbehøret er magert. Nå er ikke jeg så opptatt av kalorier personlig da jeg virker å regulere inntak rimelig automatisk, men jeg spiser i alle fall ganske mye laks siden det er så lettvint å slenge i ovnen. Jeg har diverse urter og krydder på fileten(e) og lar de(n) få en god skorpe, da er det så smakfullt at jeg ikke bryr meg om noe saus eller lignende. Eventuelt kun noen skjeer pesto om jeg har i skapet. Dropper ris og poteter fullstendig og koker heller opp det jeg måtte ha av brokkoli, gulrot og denslags i skapet. Energimessig er det helt innenfor, jeg holder meg i alle fall svært slank med slike hverdagsmiddager.

Skrevet

Jeg tenker ikke sånn egentlig på kcal, men når jeg spiser laks, har jeg grønn salat som tilbehør. Da kan man få i seg ganske mye uten at det blir for mye kcal for en middag.

Skrevet

Jeg spiser laks en dag jeg har hatt en skikkelig treningsøkt. Jeg slanker meg og ligger på 4-500 kcal til middag. Jeg orker ikke små porsjoner jeg ikke blir mett av, så hvis jeg skal spise laks med poteter blir middagen fort 6-700 kcal. Med et balansert kosthold jevner det seg jo ut over uka, så jeg er ikke alltid like nøye, men siden jeg fører regskap liker jeg å havne på 0 hver dag :-p

Anonym poster: 104db5c6325875dbff24345664b65dab

Skrevet

Både laks og torsk er ok matvaner du ikke trenger å være redd for å spise når du slanker deg, du trenger ei heller å begrense deg med noen av disse råvarene.

Dog kan tilbreding og tilbehør bære noe du kan tenke over, torsk kan jo finnes i pannerte varianter (fiskepinner bl.a.), stekt i fett kan dem da trekke til seg mye fett. Om tilbehøret er pommes frit, som f.eks. fish&chips så er jo alt frityrstekt og kan serveres med fete sauser/dressinger å dippe det hele i - blir jo noe annet enn kokt torsk servert med kokt potet og gulrøtter som er tradisjonelt her i Norge.

Anbefaler deg å kjøpe torsk og laks som rene råvarer (finnes også i frysediskene) heller enn som hel og halvfabrikata i form av ferdigretter eller delvis ferdige varianter - rettene smaker også bedre da.

Men mitt poeng er at du kan spise begge deler med god samvittighet, at laks er noe mer kaloririkt har liten praktisk betydning da begge deler kan sees som gode slankeråvarer du kan spise så mye du orker av. Ha heller fokus på andre matvaner hva gjelder restriksjoner for noe.

Skrevet

Holder på å slanke meg og lurer på om det er best å spise laks eller torsk (veit jo at begge deler er sundt, men det er jo så mye mer kalorier i laksen har jeg sett)

Det er nok ikke først og fremst fisken du burde telle / spare kcal på ;P

da er det nok heller tilbehøret.

• Liker 1
Skrevet

Hun ble jo ikke syk av fisken. Ortoreksi er en psykisk sykdom.

Anonym poster: 104db5c6325875dbff24345664b65dab

Jo, hun ble syk på grunn av fisken. Hun spiste fisk på grunn av ortoreksien.

Skrevet (endret)

Jo, hun ble syk på grunn av fisken. Hun spiste fisk på grunn av ortoreksien.

Hvis en anorektiker spiser 2 kg grønne epler og drikker 3 liter pepsimax regelmessig over tid

og dermed får ødelagt tarm og magesekk, er det da eplene og pepsimaxen som er det skadelige,

eller omfanget på grunn avanoreksien?

Endret av O___o
Skrevet

Hvis en anorektiker spiser 2 kg grønne epler og drikker 3 liter pepsimax regelmessig over tid

og dermed får ødelagt tarm og magesekk, er det da eplene og pepsimaxen som er det skadelige,

eller omfanget på grunn avanoreksien?

Det er selvfølgelig anoreksien som er årsaken, men da kan man ikke si "jeg har aldri hørt om noen som hadde et for dårlig kosthold pga de bare spiste litt epler og pepsimax".

Annonse
Gjest mari kontrari
Skrevet

Jeg må visst trekke tilbake, eller moderere, påstanden om at man ikke kan spise for mye fisk. Men jeg står altså ved at du godt kan spise fisk mer enn to ganger i uken (det er visst standarden), fisk er godt, sunt og helt ufarlig så lenge du også spiser frukt, grønt, kornvarer etc. Variert kosthold, mao. Fire fiskemiddager i uken f.eks. er ikke skadelig, i motsetning til det fire "stekt, rødt kjøtt-middager" kan være. Punktum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...