AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #1 Skrevet 14. februar 2013 Håper å få hjelp fra flinke katteeiere her Jeg overtok en katt for 2 uker siden. Kastrert hunkatt, 8 måneder. Hun er søt og snill og kosete. Men hun tisser "overalt". Nr. 2 gjøres i kassen, så hun vet godt hvor den er. Først trodde jeg det var tisseproblemer fordi hun var stresset i nytt hjem. I dag snakket jeg med tidligere eiere, og fikk vite at hun også der tisset på gulvet og i kroker. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få henne til å tisse i kassen. Foreløpig har jeg båret henne til kassa når jeg har tatt henne på fersk gjerning i ferd med å tisse. Men det hjelper ikke. Hun mener at nr. 2 skal foregå i kassen, og nr. 1 tydeligvis overalt.... Hjelp! (og fordi det er en annen tissetråd her; nei, jeg avliver ikke katten!) Anonym poster: dd7b65632468ffa0f7408387c49f7773
frøkna Skrevet 14. februar 2013 #2 Skrevet 14. februar 2013 Dette problemet er veldig uvanlig fordi katter faktisk er veldig nøye med hvor de gjør fra seg. Jeg ville tatt det opp med dyrlegen.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #3 Skrevet 15. februar 2013 Dytter tråden litt opp, i håp om flere svar? Katten er iflg. dyrlegen helt frisk. Hun tisser ikke fordi hun ikke kan holde seg. Det virker som om hun har funnet seg 3 (foreløpig) favorittsteder for å tisse. Så hun setter seg bevisst ned og tisser på de samme plassene. Og all bæsj foregår i kassen. Hun tisset også i kassen de første dagene. Kassen blir rensket ofte, så den er ren nok. Anonym poster: fa8cca1ebe059f93b47935ca647fb018
Green Lady Skrevet 15. februar 2013 #4 Skrevet 15. februar 2013 Noen katter er sære, og ønsker ikke å tisse og bæsje i samme do.. Hva med å kjøpe en ekstra kattedo, og sette den på ett av favorittstedene hennes? Har du vært hos dyrlegen med katten, eller er det forrige eier? Jeg ville kanskje påkostet meg et besøk, som med leger og alt annet - det er ikke alltid lett å oppdage hva/om det er noe galt og evt. stille riktig diagnose. Håper det løser seg for dere!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #5 Skrevet 15. februar 2013 Noen katter er sære, og ønsker ikke å tisse og bæsje i samme do.. Hvor har du dette fra? Anonym poster: abd0bac4246dd41114869e98fddea0dc
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #6 Skrevet 15. februar 2013 Dytter tråden litt opp, i håp om flere svar? Katten er iflg. dyrlegen helt frisk. Hun tisser ikke fordi hun ikke kan holde seg. Det virker som om hun har funnet seg 3 (foreløpig) favorittsteder for å tisse. Så hun setter seg bevisst ned og tisser på de samme plassene. Og all bæsj foregår i kassen. Hun tisset også i kassen de første dagene. Kassen blir rensket ofte, så den er ren nok. Anonym poster: fa8cca1ebe059f93b47935ca647fb018 Hvis man utelukker at det er helseplager som er årsaken, så kan det være at det er noe med lukten som tiltrekker katten dit for å tisse. Hva slags midler har du brukt for å vaske vekk kattepisset? Anonym poster: abd0bac4246dd41114869e98fddea0dc
Gjest Kimkat Skrevet 3. mars 2013 #7 Skrevet 3. mars 2013 Har du vært hos dyrlegen og utelukket urinveisproblemer? Hvis alle fysiske årsaker er utelukket, kan du begynne å tenke adferd. Start med å rengjøre toalettet strakt hun har gjort nummer 2. Det kan rett og slett være at hun synes det er for ekkelt til å gå på, selv om det ikke ser sånn ut for deg:) Står toalettet ved siden av maten hennes? Mange katter vil heller ikke gå på toalettet der de også spiser.. Hun bruker det jo tydeligvis, men ikke alltid. Hvis hun fortsetter selv etter at du har gjort disse tingene, kan det være at hun har substratpreferanser - altså at hun foretrekker en annen type kattesand, eller noe helt annet enn kattesand. Kjøp inn to-tre nye typer kattesand og still dem i kasser på rekke og rad. Se om hun vil gå på noen av disse. Ser du noe mønster i hvor hun tisser? Er det på samme sted eller samme underlag hver gang? Noen kan få preferanser for helt absurde ting som absolutt ikke har noe med et kattetoalett å gjøre. Typisk er gulvtepper. Da har du en lengre prosess foran deg med å flytte dette substratet nærmere og nærmere kattedoen, så oppi kattedoen, så med litt kattesand over, og til slutt bytte det helt ut med kattesand. (Hvis det er ei fillerye kan du f.eks klippe den opp i mindre og mindre biter.) Har sett det bli gjort med ei dørmatte! Hvis hun tisser på samme sted hver gang, er disse stedene nærme utgangsdøra eller et vindu? Det kan nemlig også være hennes måte å få fremmede lukter som kommer utenfra til å lukte med "hjemme". Lykke til og ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe mer, eller vil fortelle hvordan det går! Hilsen Andrea, dyrepleierstudent
Tabris Skrevet 3. mars 2013 #8 Skrevet 3. mars 2013 Et godt tips som også er nevnt i et av de andre innleggene - start med å flytte kassen tl en av hennes tre favorittsteder. Rengjør det ofte og godt. Det kan også være lurt å kjøpe to kasser til og sette på de andre favoritstedene hennes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå