Gå til innhold

Tips til eldre tregulv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg leilighet i en gammel bygård, hvor det i stua og gangen er tregulv (tror det er originalt). post-66795-0-87488100-1360855812_thumb.j På soverommer er det vinyl, men jeg håper det er relativt enkelt å ta dette av, og at det skjuler seg det samme tregulvet under.

Som dere ser på bildet, begynner sprekkene mellom plankene å bli ganske store. Jeg lurer derfor på om det kunne være lurt å gjøre noe med gulvet før jeg flytter inn, ettersom noe sier meg at med en gang jeg har falt til ro der skal det mye til før jeg tømmer leiligheten og flytter ut igjen.

SÅ - spørsmålet mitt er, hva syns dere jeg skal gjøre? Slik jeg ser det har jeg fire alternativ:

1) Ikke gjøre noen ting

2) Male gulvet i en lys farge og samtidig tette sprekkene

3) Slipe ned gulvet og lakkere det (tenker i såfall matt lakk, slik at fargen blir litt lysere). Hvordan tetter jeg evt sprekkene på en fin måte?

4) Ta opp gulvet og legge nytt

Er det noen som har erfaringer med noe av dette som de kan dele med meg? Tips, råd, tidsbruk, budsjett osv er det fint om dere anslår. Jeg er student og tror ikke jeg har råd til de store rehabiliteringsprosjektene. Del gjerne bilder osv. Jeg er egentlig mest interessert i å beholde gulvene, og gjerne så originalt som mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes noe som kalles formtre, og som du kanskje kan putte i sprekkene? Men det høres ut som veldig mye arbeid. Personlig tror jeg at jeg ville beholdt gulvene som de er.

Skrevet

Har litt av samme problem her. Men vi leier, så jeg prøver bare så godt jeg kan å ikke se i gulvet :smoke:

Skrevet

Behold dem som de er, er så fint!

Anonym poster: 4337ca5e4761802937b0495e91d06e11

Gjest hedgepig
Skrevet

Enkleste er om du maler gulvet, da kan du legge akrylfug i alle sprekkene.

Skrevet (endret)

Formtre og fuging er lim. Tregulv er lagt flytende og beveger seg med årstidene og kan ikke limes fast i hverandre eller i gulvet. Til sommeren er antakelig sprekkene mye mindre, kanskje nærmest borte, før de kommer tilbake med fyringssesongen.

Jeg har sånt gulv selv, med sprekker og det hele, som er noe av sjarmen med det. Eneste måten å tette på er å nate, og da får du byens dyreste, gamle furugulv.

Endret av lurine
Skrevet

Formtre og fuging er lim. Tregulv er lagt flytende og beveger seg med årstidene og kan ikke limes fast i hverandre eller i gulvet.

Jeg har sånt gulv selv, med sprekker og det hele, som er noe av sjarmen med det. Eneste måten å tette på er å nate, og da får du byens dyreste, gamle furugulv.

Formtre er på ingen måte lim.

Skrevet

Det er da vel sagflis/trestøv blandet i noe som stivner. Om det heter cellulose, løsemiddel eller hva, det har nå i hvertfall en vedheft man ikke ønsker på flytende gulv.

Skrevet

Jeg har like gulv som deg og bodd her 1 år og nå bestemt meg for å pusse gulvet, tette sprekker og male de.

Jeg angrer så på at jeg ikke gjorde det FØR jeg flytta inn!!!

Ulempen med sånne gulv er at det samler seg mye støv ned i sprekkene og sprekkene om vinteren er skikkelig stygge for da er de så store og det er ikke det minste fint etter min mening.

Derfor skal jeg male mine gulv vet hvor fint det blir for naboen har gjort det :)

Skrevet

Jeg syns gamle, velholdte (malte eller lakka) tregulv er kjempefint! Ville nok også gjort noe med sprekkene for å slippe irritasjon over støv og bøss som samler seg der. Men et viktig poeng om leiligheten ligger i en blokk/bygård med ikke-optimal lyddemping er at det gir mye ekstra lyddemping om du legger nytt gulv oppå det gamle. Altså: dersom du vil legge noe nytt vil jeg anbefale deg å ikke bort det gamle om du ikke absolutt må. Og hvis du har planer om å slipe så gjør det før du flytter inn. Det støver noe voldsomt, og brer seg til naborom også er mon erfaring. Men det blir pent etterpå, da :-)

Skrevet

Vi har også sånne gulv på flere soverom, og har valgt å slipe ned og lakke :) ikke tettet sprekkene, men lakken forsegler jo litt, og på de rommene er det ikke mye rusk som faller nedi sprekkene heller :)

Skrevet

Tusen takk for mange gode innspill! Jeg skal forhøre meg litt rundt med fagkyndige om hva de tror, for jeg ser poenget med at limliknende fyll i sprekkene ikke er heldig når treet beveger på seg. Men jeg har virkelig lyst til å beholde gulvene så originalt som mulig, men tror det kan være lurt å gjøre noe med de. Fant også bilder av lyse skipsgulv jeg syns ser fine ut, og hvis jeg bruker litt mørk tetningsmasse av noe slag, slamt sliper ned og oljer/lakker med litt matt farge, kan det kanskje komme nært dette?

post-66795-0-78024300-1361116663_thumb.j

Skrevet

Hadde slipt de ned og brukt lakk/beis med pigmenter i. Bruker du beis så må du lakke over.

Da beholder du gulvene, men får et skjær av farge. Hvit eller gråpigmenter vil gjøre seg. Hadde selvfølgelig gjort det før jeg flyttet inn.

Anonym poster: 01302fa294589991a355901010f09f87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...