Gå til innhold

Tvangslidelse hos partner - lyver mer enn andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som bor sammen med en partner som har tvangslidelse, har dere inntrykk av at de lyver mer enn mennesker som ikke har denne diagnosen?

Eller ja lyver mer enn "vanlig"?

Du spør om sannheten om noe, og ender opp med at din partner ofte lyver til deg?

Har erfaringer med det selv, og det er skuffende.

Anonym poster: 80366f77edbe8289dffed08b62949ecf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nylig gjort det slutt med en som løy mye og som har adhd/bipolar 2.Han har selv sagt han sliter med vrangforestillinger,lavt selvbilde/selvtillitt og at han tidligere løy mye men ikke gjorde det lenger.Men tok han flere ganger i å lyve for enten å fremstå som bedre enn han er eller for å dekke over ting.

Skrevet

Dere som bor sammen med en partner som har tvangslidelse, har dere inntrykk av at de lyver mer enn mennesker som ikke har denne diagnosen?

Du spør om sannheten om noe, og ender opp med at din partner ofte lyver til deg?

Det er helt individuelt. Hos noen er det en helt sentral del av sykdommen. Hos andre (de fleste) er løgn like vanlig eller uvanlig som hos hvem som helst annen. Veldig mange med OCD har tvangstanker av typen "Alt må være symmetrisk" eller "Jeg blir syk av [Whatever]", og det har sjelden særlig betydning for løgnfrekvens. En del skammer seg over sykdommen også, selv om de kan veldig lite for den, men løgnene av typen "Nei, det går fint at du går med sko inne" er neppe det du sikter til.

Det er ikke slik at folk flest med tvangslidelser lyver mye, nei. I gjennomsnitt mer, fordi noen er ekstreme, men de fleste er ikke mer løgnaktige enn deg og meg.

ADHD og bipolar 2 er to helt andre sykdommer. Alvorlige, særlig bipolar lidelse, men det har liten relevans for TS' spørsmål.

Anonym poster: 66536f2b3ec903b7db1ffdaf4eb0844b

Skrevet

Jeg har tvangslidelse, OCD og BP2. Hvorfor skulle jeg lyve mer enn andre folk, lyve i det hele tatt?

Skjønner ikke spørsmålet egentlig.

Anonym poster: c01cfe4bc817599dd4d48cc9f73c3e14

Skrevet

Opplever at min partner lyver mye, ikke bare snakk om en gang, men opptil flere.

Føler og at han finner på ting som er med på å dekke over ting sånn at det ikke blir så klart at han har gjort noe han ikke burde.

Min partner tisser på kjøkkenet fordi jeg var på do idag, og dette er jo ikke første gangen han gjør.

Han unnskylder seg med da at jeg var der, men hvorfor ikke bare si at han trenger å gå på do, for jeg kunne fint ha ventet jeg.

Men det luktet urin på kjøkkenet, og da følte jeg for å spørre.

Løyet om det flere ganger, og finner på dekkhistorier som dekker over at han tappet i kjøkkenkrana.

Ikke lenge siden sist han lovte at han ikke skulle gjøre det.

Men ville bare høre om de med tvangslidelse, kan lyve mer pga den, eller om det ikke har så mye og si.

Skrevet

Høres ut som han har meir en bare tvangslidelse, hvis han pisser i vasken...

er vel en grunn til at ADHD før var kjent som mbd, Minimal Brain Dysfunction

Skrevet

Folk med en psykisk lidelse, lyver ikke mer en andre. Mulig han lyver for å beskytte deg, eller så er det mulig han har rusproblemer. Det er ikke uvanlig at folk med rusproblemer lyver.

Anonym poster: 7aa50fbac54c4f437de35f4cc1dd60c7

Skrevet

Tvangsmessig samler her. Jeg lyver for å dekke over tvangshandlinger, og angstanfall, men utover det lyver jeg betydelig mindre enn normalt.

Skrevet

Det jeg har merket med 2 stk som har ocd,er at løgn er vanskeligere for dem enn for andre.

Mine kan ikke juge,det går imot deres tvang.

Så jeg tror det er forskjellig fra person til person,som alt annet her i livet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...