Gå til innhold

Sunn mat på budsjett. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er undervektig og prøver å legge på meg, men problemet er at jeg vil legge på meg på en sunn måte, og da synes jeg det blir vanskelig å få budsjettet til å holde.

Jeg har disponert 1200 kroner i måneden til mat så langt, så det vil si 300 kroner i uka. Det burde da gå ann å kjøpe inn sunn mat for en uke for 300 kroner, eller?

Her er foreløpig handleliste, og jeg er ganske sikker på at den sprekker grensen på 300 kroner, selv om jeg prøver å holde meg til billigste alternativer. Jeg har skrevet opp pris bak på de to varene jeg vet helt sikkert prisen på.

Frokost

• Grovbrød
  • Makrell i tomat
  • Majones

Middag

• Laksefilet [34,-]
  • Cottage Cheese
  • Gulost
  • Brokkoli
  • Gulrøtter

Mellommåltid (Smoothie)

• Tropisk juice
  • Annanasringer i boks
  • Frosne jordbær
  • Kiwi
  • Avocado

Diverse

• Vann [8,-]
  • Peanøttsmør (evt. peanøtter eller valnøtter uten salt)

Noen innslag her som gjør at jeg kan få råd til dette, eller må jeg øke det disponible beløpet på mat?

Anonym poster: 1ebfbfadad30cad407cdd85af26337fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prioriter mer penger til mat om du kan det. Havregryn med melk er ihvertfall billig frokost. Fiskefilet m/poteter er billig , fried rice med grønnsaker og skinke f.eks er også grei pris på. Pasta bolognese med karbonadedeig og saus er ganske billig. Se etter billige nøtteblandinger om du liker det. De er somregel ganske rike på kalorier.

Anonym poster: d091f72818e3e108861cb4d72cdb97a1

Skrevet

Om du liker retter med kjøttdeig, så vil jeg anbefale kyllingkjøttdeig, denne er alltid rimelig.

Ellers har jo Kiwi sånne Go' helg-tilbud, der er det alltid noe godt.

• Liker 1
Skrevet

Bak brød selv, det er billigere enn å kjøpe ferdig. Og ikke kjøp vann...

Anonym poster: 5795d037f93e63fa3cd5cb85317e93fb

• Liker 4
Skrevet

Når det gjelder sunnhet så har jeg ikke særlig mye å bidra med, men selv lever jeg på Kiwi sine 16-pakninger med halvstekte baguetter (22 kr) som har evig lang holdbarhet og som er klare på 10 min. Da slipper jeg å kaste brød når det blir gammelt, og jeg blir heller aldri matlei. Tjohei!

Skrevet

8 kr for vann er waste mtp budsjettet ditt.

• Liker 3
Skrevet

Om du liker retter med kjøttdeig, så vil jeg anbefale kyllingkjøttdeig, denne er alltid rimelig.

Men kylling er også blant de dyrene som lider mest for at vi skal få kjøttet vårt. Jeg kjøper aldri kyllingprodukter lenger.

Anonym poster: ed49228be73e137ec1d117481e279354

Skrevet

Det viser seg at fryste grønnsaker er like gode som ferske, så der er det mye penger å spare!

Anonym poster: 226edd74d12cd602963e215b053db8c3

• Liker 3
Skrevet

Bønner og erter er billig.

En laksefilet til 34 kr er fryktelig dyrt, kjøp når det er tilbud og i kiloskasser om du har plass i fryseren. Sei er en av de billigste fisketypene, hvis du kjøper en frossen blokk kan du lage fiskegrateng f.eks.

Cottage cheese er unødvendig dyrt, hvorfor kan du ikke spise poteter eller villris til fisken/kjøttet istedet?

Kjøpevann?? Lever du ikke i Norge?

Anonym poster: df8cae865935cd899ac6a479f757d911

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Gå på den lokale innvandrerbutikken - frukt og grønt er som regel halvparten av prisen.Jeg handler utelukkende på innvandrerbutikken+kiwi, og jeg bruker ca 1500 kroner i måneden på mat - men faren min hjelper meg litt innimellom, så jeg vil si effektivt 2000 kroner.

Skrevet

1. Vannet hos oss er borrevann, og jeg er skeptisk til det fordi det innimellom smaker og lukter sprit, i tillegg legger det seg noen ganger sand i bånn av glasset. Jeg er litt ekstra pirkete på det. Jeg har ikke lyst å drikke 1 og en halv liter vann hver dag som kanskje ikke er så bra.

2. Det koster 34 kroner for 5 laksestykker [First Price]

3. Jeg tror ikke det er noen lokale innvandrerbutikker her. Kan jo hende, men jeg har ikke mulighet til å dra til en slik. Holder meg mest til Kiwi og/eller Rema 1000.

4. Mange gode forslag som er billige, men blant annet ris og poteter vil ikke gi meg så mye kalorier og næring jeg ønsker. Fryste grønnsaker er bra da, og det skal jeg kjøpe oftere. :)

5. Brød tror jeg nok jeg fortsetter å kjøpe. Er litt for lat til å bake meg brød. xD

6. Havregryn/havregrøt er bra forslag! Det legger jeg til handlelista. :):handle:

Noen fler kaloririke, billige forslag? Avocado er veldig dyrt på Rema 100 i 2pk, men det er jo så mye bra kalorier i dem. Noen som vet hvor det kan være billig? Kiwi kanskje? :klo:

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

4. Mange gode forslag som er billige, men blant annet ris og poteter vil ikke gi meg så mye kalorier og næring jeg ønsker. Fryste grønnsaker er bra da, og det skal jeg kjøpe oftere. :)

Du er ute etter å gå opp i vekt? Da kan du enten spise masse kaloritunge ting som ris, avocado, nøtter, kaldpressede oljer, oliven, fullkornpasta osv. Jeg ser for meg at det er ganske lett å få i seg 200 gram nøtter om dagen, og da har du fort masse sunne kcal.

Jeg vet det ikke er så sunt å foreslå, men du kan jo faktisk gå opp masse i vekt ved å bare spise en ekstra 200-grams melkesjokolade om dagen, i tilegg til det du spiser til vanlig. Det er ganske billig for matbudsjettet. Det er direkte usunt, men det får deg opp i vekt uten spesielt mange ekstra kroner om dagen.

Skrevet

Ris vil gi deg mer kalorier enn cottage chese (som er vanlig å spise når man slanker seg), poteter har litt mindre, pasta vil gi deg mest. En sekk ris varer en god stund og kan gjøres om til et måltid i seg selv med noen egg og skinke.

Anonym poster: df8cae865935cd899ac6a479f757d911

Skrevet

Det er lite karbohydrater i kosten din! Og det er ikke nødvendigvis usunt med karbohydrater, altså. Sleng inn litt ris, linser og poteter, det er billig og ikke usunt. Med billig kjøttdeig kan du lage kjempegod taco, det er sunt!

Og hva med pålegg? Skal du bare spise peanøttsmør og makrell i tomat med majones? Hva med leverpostei, pølse, ost (Rema-ost er helt ok og ganske billig, dessuten får du mye pålegg per osteblokk!) og skinke?

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Hvis du trener styrke kan du kjøpe weight gainer. Sist jeg sjekka kosta det 300 kr. for 4 kilo. som varer i ca. 4-6 måneder.

PS: Har aldri brukt weight gainer selv så det er sikkert noen som vet bedre enn meg.

Skrevet

Men kylling er også blant de dyrene som lider mest for at vi skal få kjøttet vårt. Jeg kjøper aldri kyllingprodukter lenger.

Anonym poster: ed49228be73e137ec1d117481e279354

Er ganske sikker på at det ikke var det som var spørsmålet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil også støtte forslaget om ris.

Det er lurt med laks, pga det sunne fettet, men du må jo spise noe annet også! Tunfisk er billig og bra. Jeg ville dessuten fylt på med noe som er billig og kaloririkt, men ikke nødvendigvis så veldig sunt innimellom, f.eks. pølser og kjøttboller.

Ost og leverpostei kan være greit pålegg.

Jeg vet at Rimi noen ganger har kilosposer med avokado som er kjempebillig, men da gjelder det å kjøpe dem i god tid før man skal spise dem. De pleier nemlig å være ganske umodne/harde.

Skrevet

TS.

Weight gainer har jeg ikke noe tro på etter at jeg leste denne artikkelen.

Ris og leverpostei er notert. :) Men da blir det nok en dyrere type leverpostei da den gule tror jeg ikke er så bra som de "grovere" typene.

Tunfisk er jeg ikke noe glad i dessverre. :/

Skrevet

Jeg er undervektig og prøver å legge på meg, men problemet er at jeg vil legge på meg på en sunn måte, og da synes jeg det blir vanskelig å få budsjettet til å holde.

Jeg har disponert 1200 kroner i måneden til mat så langt, så det vil si 300 kroner i uka. Det burde da gå ann å kjøpe inn sunn mat for en uke for 300 kroner, eller?

Her er foreløpig handleliste, og jeg er ganske sikker på at den sprekker grensen på 300 kroner, selv om jeg prøver å holde meg til billigste alternativer. Jeg har skrevet opp pris bak på de to varene jeg vet helt sikkert prisen på.

Frokost

• Grovbrød
  • Makrell i tomat
  • Majones

Middag

• Laksefilet [34,-]
  • Cottage Cheese
  • Gulost
  • Brokkoli
  • Gulrøtter

Mellommåltid (Smoothie)

• Tropisk juice
  • Annanasringer i boks
  • Frosne jordbær
  • Kiwi
  • Avocado

Diverse

• Vann [8,-]
  • Peanøttsmør (evt. peanøtter eller valnøtter uten salt)

Noen innslag her som gjør at jeg kan få råd til dette, eller må jeg øke det disponible beløpet på mat?

Du kjøper frokostbrødet som er billigst den uka (alltid noe på salg). Om du har fryser kan du fryse oppskåret brød.

Til middagen kjøper du det kjøttet/fisken i butikken som er billigst pr. kg. Ofte er frossent kjøtt og store porsjonsstykker billigst. Da kan du kappe i 3-4 biter og fryse til ukene som kommer, samt koke store gryter eller wokkretter med mye grønnsaker. Husk at 100 g pr middag er regnet som mer enn rikelig - på budsjett greier en seg fint med 2-300 g i uka.

Til middag bør du også ha med:

Billige grønnsaker: løk, kål, squash, blomkål, nepe, kålrot etc (kjøp det som er billigst pr kilo - det vil variere med årstidene)

I tillegg bør du erstatte minst 1/2 (gjerne alt) proteinet i middagen med bønner eller linser. Mye sunnere og kjempebillig (særlig om du kjøper inn i 2 kilos sekker fra innvandrerbutikker og koker selv).

Kjøp på salg, rett og slett. Lag middagsplan etter å ha lest tilbudsavisene (men husk å se på kg-pris). Da får du også variert maten - en uke er det laks som er billigst, neste uke ost, uken etter kjøttdeig etc.

Anonym poster: 9ca8e12ca0b0466d94142c3fe568b60f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...