AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #1 Skrevet 13. februar 2013 Jeg oppdaget istad at valpen er litt mer rød på det ene øret enn på det andre og hun hadde en del møkk på det røde øret. Jeg brukte qtips forsiktig og pelte bort det verste. Tok også tilslutt litt vann på qtipset og bare vasket forsiktig rundt. Skal jeg vente i et par dager og se om rødfargen forsvinner, eller burde jeg ta en tur til dyrlegen? hun rister en del på hodet nå og virker å klø litt. Gjør dette vondt for valpen? Min eldste hund har helt rene ører og jeg har ikke opplevd dette før. Anonym poster: 15a10543c712d95e25053fe6b400aef5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #3 Skrevet 14. februar 2013 Jeg oppdaget istad at valpen er litt mer rød på det ene øret enn på det andre og hun hadde en del møkk på det røde øret. Jeg brukte qtips forsiktig og pelte bort det verste. Tok også tilslutt litt vann på qtipset og bare vasket forsiktig rundt. Skal jeg vente i et par dager og se om rødfargen forsvinner, eller burde jeg ta en tur til dyrlegen? hun rister en del på hodet nå og virker å klø litt. Gjør dette vondt for valpen? Min eldste hund har helt rene ører og jeg har ikke opplevd dette før. Anonym poster: 15a10543c712d95e25053fe6b400aef5 Øregangen til hund er veldig lang, så det du ser er bare " toppen av isfjellet". Siden du ser mye sekret fra ørene (ørevoks skal være harpiksbrun og fin) og at valpen rister og virker å ha ubehag, så ja: ta den til en veterinær som kan få undersøkt øret grundig. Vær ellers svært forsiktig med q- tips.De kan lett perforere trommehinna om valpen rykker til mens du renser. Mvh Veterinær på nattevakt :D Anonym poster: 2ec89f48c62315337a8fc4688677c2e8
pingeline Skrevet 14. februar 2013 #4 Skrevet 14. februar 2013 (endret) Som AB over meg sier så høres det ut som det er noe grums der som du må få sjekket med dyrlege. Ellers vil jeg råde deg til å være meget forsiktig med å rense ørene til hunden. Jeg har aldri brukt q-tips i øret på en hund, men selv med en fuktig klut skal du være forsiktig. Ørevoksen beskytter øret til hunden, og hvis du vasker av kan flak falle ned i øregangen og skape problemer. De få gangene jeg har følt at det var behov for å forsiktig vaske ytterste del av øret til min hund endte hun opp med ørebetennelse et par uker senere, så det har jeg sluttet med helt. Det der er en av tingene naturen klarer bedre enn oss. Edit: så nettopp at du sier du aldri har opplevd dette på din eldste hund, og at du høres litt bekymret ut, så skulle bare legge til at ørebetennelse hos hund er ganske vanlig. Hvis det er det valpen har så vil dyrlegen sikkert bedøve hunden og ta en dyp rens av øret, også får du medisin du skal gi valpen i en uke eller to. Nå kan jeg ikke svare for hvor vondt det er for en hund å gå med ørebetennesle, men tipper det svir/stikker/klør. Endret 14. februar 2013 av pingeline
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #5 Skrevet 14. februar 2013 Okei, jeg skal se hva jeg kan få gjort til uka. Øret hennes er ikke så rødt nå og det virker litt bedre. Jeg skal heller ikke røre det noe mer med qtips eller noe annet og bare se om det gror av seg selv. Så om det røde forsvinner og hun ikke rister så mye på hodet lenger (hun har ikke ristet noe på hodet/klødd seg noe særlig i dag som jeg har sett) kan jeg vel kanskje vente med dyrlege? Eller burde jeg ta henne med dit uansett? Anonym poster: 15a10543c712d95e25053fe6b400aef5
Lumê Skrevet 14. februar 2013 #6 Skrevet 14. februar 2013 Ikke vent "til uka"! Har du hatt øreverk noen gang? Det er veldig, veldig vondt, og jeg vil anbefale at du får time i morgen.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #7 Skrevet 15. februar 2013 KG har tendens til å overdrive litt, har jeg fått inntrykk av og valpen ser ike ut til å ha det vondt eller ubehagelig. Hun rister ikke på hodet nå lenger eller klør seg mer enn normalt. Og rødheten forsvinner litt og litt... men som sagt skal jeg holde øye med øret i noen dager til og se om det blir noe bedre. Hvis ikke, så blir det selvfølgelig en tur til dyrlegen. Anonym poster: 15a10543c712d95e25053fe6b400aef5
zkogsmusa Skrevet 15. februar 2013 #8 Skrevet 15. februar 2013 hunden min ble også sånn, rista mye på hodet, var rød i ene øret. så ingenting når jeg kikket i det og han viste ikke noe tegn til å ha vondt. men tok han til dyrlegen og da hadde han sprukket en trommehinne:/ så kan være greit å få sjekket det. måtte bedøves og rense ørene helt for så å dryppe med antibiotika i to uker.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #9 Skrevet 16. februar 2013 Som sagt rister hun ikke på øret lenger, det var bare den ene dagen (der jeg pirket litt i ørene også) og hun ristet på hodet kanskje i en time eller noe, så stoppa ho. Og ikke gjort det siden. Og rødheten blir svakere, så jeg ser på det som et godt tegn. Det kan jo ikke være dårlig ihvertfall? Men som sagt så blir det dyrlege hvis rødheten ikke forsvinner på få dager. Jeg tror jeg aldri har hatt øreverk, men jeg har også hatt røde og vonde ører og det har klødd og svidd, men så har det gått over av seg selv. Kanskje det er sånn for valpen også. (Selv om jeg ikke er sikker på om man kan sammenligne mennesker og hunder da...) men ja. Det må ikke alltid bety det verste og istedenfor å risikere å "kaste bort" noen hundringser på noe man var overbekymret for, venter jeg heller og ser om det fikser av seg selv. Jeg vil være sikker på at det virkelig er nødvendig med dyrlege før jeg tar turen dit. Så lenge hun ikke rister på hodet eller klør seg hele tiden, og rødheten blir svakere, så ser jeg på det som et godt tegn og venter. Anonym poster: 15a10543c712d95e25053fe6b400aef5
Gjest Skrevet 17. februar 2013 #10 Skrevet 17. februar 2013 Rødhet i øret kan være som min gjør innimellom, sitter og klør seg, litt i sin egen verden og brått treffer klørne inni øret og lager et sår og hele øret blir rødt. Ikke noe særlig der og da, men pleier å gå over etterhvert!
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #11 Skrevet 18. februar 2013 TS her igjen! Rødheten kom tilbake søndagskveld og hun klødde seg ofte igjen. Da bestemte jeg meg for å ta henne med til dyrlegen. Var der i dag og hun hadde ørebetennelse, som vi fryktet var. Hun var helt fin inne i øregangen, men det var bare rundt øret hun hadde blitt rød og fått betennelse. Så nå blir det øredrypping i 10 dager framover, så blir det nok bra igjen! Fikk klippet kloa, tatt helsesjekk og kjøpt nytt halsbånd i samme slengen. Må også skryte litt og si at hun var så flink. Hun måtte ha munnbind, men hun forhold seg rolig og tittet rundt på oss mens vi skrøt av henne og fikk renset øret og klippet kloa. Masse godbiter fikk hun også. Nå kan både valpen og jeg slappe av litt igjen Anonym poster: 15a10543c712d95e25053fe6b400aef5 2
pingeline Skrevet 19. februar 2013 #12 Skrevet 19. februar 2013 Så hyggelig at du ga tilbakelding og vi fikk høre hvordan det gikk! Ørebetennelser kan være litt tricky å oppdage, for rødhet og kløing ser ut til å variere veldig, samt at noen hunder har høy terskel før de i det hele tatt bryr seg om den slags. Bra at du fulgte godt nok med til å oppdage at hun ble rød igjen! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå