Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet at babyer ikke skal ha sitrusfrukter. Da jeg leverte min 7 mnd gamle baby til min svigermor forrige helt i ett par timer , hadde hun gitt han klementin fordi han er forkjølet. Jeg sa ingenting, men vet jo at de ikke skal ha dette. Er det farlig? Hva går under kategorien sitrusfrukter egentlig og hvor gamle må de være før de kan få det? Takk for svar!

Hilsen en bekymret førstegangsmor :)

Anonym poster: 5fbe9c730b19c66f0ae8663d8d5bb120

Videoannonse
Annonse
Gjest Clafoutis
Skrevet (endret)

Jeg har også hørt at man bør unngå sitrusfrukter fordi det er et kraftig allergen. Men jeg spurte helsesøster om dette da vi hadde 4-måneders barseltreff på helsestajonen og snakket om innføring av mat. Hun sa da at dette var noe man mente før, og at man har gått bort fra det i nyere retningslinjer.

Gutten min er bare 5 måneder, så jeg har uansett ikke gitt han noe sånt enda, men direkte farlig er det vel uansett ikke så lenge han ikke har fått noen reaksjon nå?

Edit: Helsesøster sa forresten at dersom det var mye allergier i familien burde man være forsiktig, ellers behøvde man ikke være redd for å gi sitrusfrukter.

Endret av Clafoutis
Skrevet

Og jeg har ikke fått med meg at de ikke skal ha sitrusfrukter, så sønnen vår har spist både klementiner og appelsiner far han var ca 6mnd. Er det noe med om de er utsatt for allergi?

Tenker sitrusfrukter er sitron, appelsin, klementin, grapefrukt og lime, muligens flere?

Skrevet

Rådene om å ikke gi babyer sitrus gjelder vel strengt tatt ikke lenger. Nå blir man vel anbefalt å være forsiktig hvis der er allergi i nær familie.

Når det er sagt har jeg selv vært forsiktig med å gi fordi min eldste reagerte med utslett hvis jeg drakk appelsinjuice eller spiste appelsin. Han reagerte også med utslett når han fikk klementin første gang rett før han var ett år.

Jeg fikk forøvrig streng beskjed av helsesøster om å ikke gi min da 8 mnd gamle baby klementin i jula. Akkurat det rådet tok jeg med en klype salt fordi jeg visste at det ikke stemmer med de offentlige anbefalingene(vi var ikke helt på bølgelengde sånn generelt da og hun måtte derfor stadig vekk komme med påstander som ikke helt hadde rot i virkelighet.).

Forsiktig var jeg allikevel fordi jeg hadde erfaringen med eldstemann og fordi hun hadde tegn til andre allergier.

Anonym poster: 7a41465c93e44ea8284b566fc7fbff60

Skrevet

Det er ingenting i veien med å gi klementin til en så stor baby.

Anonym poster: cd8381b06730df0757b7cde332223acc

Skrevet

Eg har gitt babyen vår appelsin i sånt nett eitpar gongar, frå cirka 5 mnd. Passa på å sjekke om han fekk utslett eller noko.

Han syns det er kjempegodt, så eg gir det med god samvittighet så lenge han ikkje viser allergiske teikn.

Skrevet

Jeg har ei som har atopisk eksem, og som er utsatt for allergier. Vi pratet om nettopp dette med både barnelege og når vi var til utredning (for mange typer allergier). Sitrus er et kraftig allergen, men det er ikke slik at sitrus GIR allergi av seg selv. Om man har f.eks atopisk eksem så skal man være forsiktig med sitrus, for dette kan trigge eksemen. Og om man er disponert for allergi via gener osv, så bør man være foriktig, slik at man ikke trigger allergianfall. Men igjen, det er ikke farlig om man ikke allerede er allergisk, og det finner man fort ut med sitrus.

Og husk at også jordbær og tomat hører til samme "allergigruppe".

Anonym poster: f98fc26f7161f8e86627b8bfb85f768d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...