Gå til innhold

persisk mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg var på en restaurant en gang og spiste noe nydelig som jeg noen ganger plutselig får lyst på...

jeg TROR det var en persisk restaurant i lillestrøm. det jeg spiste var altså lammekjøtt, en nydelig luftig, smakfull ris og en slags rømme ved siden av som ikke smakte som vanlig rømme men mer fast og ikke så syrlig? maten var overhodet ikke sterk men veldig smakfull.

kan noen hjelpe meg å rekonstruere denne retten? hva slags krydder er typiske det persiske kjøkken, til lammet og i risen? og denne rømmen, kan det ha vært tyrkisk yoghurt? jeg har aldri smakt det før, bare så det er klart.... håper noen kan hjelpe :)

Anonym poster: a1a06ade206c5788655d8a921d5ecf44

Skrevet

Du skal damptrykke risen og så er det antageligvis matyoughurt med noe oppi.

Skrevet

Det du kan gjøre, er å prøve å finne menyen til denne restauranten, enten på nett eller en Take-away meny, og derfra prøve å finne ut hva denne retten din heter....Derifra er det bare å begynne å Google etter oppskrifter...

Har klart å rekonstruere flere retter sånn noenlunde på denne måten, så lykke til :)

Skrevet

Risen er dampet basmatiris, og lammet er mest sannsynlig krydret med en kryddermiks bestående av salt og mild karripulver. Jeg føler vertfall at i det persiske kjøkken, at de heller vil at kjøttsmaken skal komme frem og ikke kryddersmaken. Yoghurten er mest sannsynlig tyrkisk yoghurt med feks urter, agurk, spinat eller hvitløk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...