Gjest June Skrevet 13. februar 2013 #1 Skrevet 13. februar 2013 Lurer på om noen her kan hjelpe Var hos tannlegen med min 8 åring i dag, han hadde ikke hull, men vi fikk en ny time om et par uker. Grunnen til det var at tannlegen ville sette inn "plater" på 6 års jekslene hans, for å unngå hull i fremtiden. Hun sa det var noe de gjorde hvis det var litt dype groper i jekslene. Hun sa også at han ikke hadde dype groper, men hun ville gjøre det alikevel.. Noen som har hørt om dette? Det er helt nytt for meg iallefall og kjenner jeg er litt skeptisk...
Helen Skrevet 13. februar 2013 #2 Skrevet 13. februar 2013 Min datter gjorde dette da hun var 15 år, hun hadde aldri hatt hull. Året etter fikk hun hull i den ene jekselen som tannlegen hadde gjort dette i. Om det hadde blitt hull uansett eller ikke vet jeg ikke, men jeg synes det er litt rart at det blir hull etter at tannlegen hadde forebygget mot hull da hun tidligere aldri hadde hatt hull.
Strixvaria Skrevet 13. februar 2013 #3 Skrevet 13. februar 2013 Dette har jeg aldri hørt om, og mener dette er høyst spekulativt. Plater på tennene kan ikke forebygge hull - da må de 'bure inn' hele tanna, og det er fysisk umulig. Noe slikt hadde ikke kommet på tale dersom det var mitt barn, spesielt ikke uten at en annen tannlege eller tre (ikke fra samme tannlegekontor!) også skulle hatt ungen til undersøkelse og kommet med samme anbefaling. Jeg vet av erfaring at det finnes en del 'lokale' tannleger (offentlige) som finner på både det ene og det andre for å få mer penger i kassa fra staten, og som ender opp med å ødelegge mer enn de reparerer eller forebygger. Undertegnede fikk vite av tannlegen sin i 14årsalderen at hun hadde hull i en tann, og tannlegen borret og fikset, mens samtlige andre tannleger jeg har vært hos i ettertid spør hvilken amatør som har utført et så dårlig og unødvendig arbeid (hullet var mikroskopisk, og han fikset det ikke ordentlig engang).. Synes også det er svært interessant at tannlegen selv innrømmer at dette er noe de kun gjør på barn med dype groper i jekslene, mens hun fortsatt vil gjøre dette på ditt barn selv om han ikke har groper i sine - dette hadde jeg ikke akseptert, nei, og jeg ville også spurt om hvorfor hun vil utføre behandling på noen som ikke trenger det eller er i målgruppen. 2
Gjest June Skrevet 13. februar 2013 #4 Skrevet 13. februar 2013 Tenker vel veldig likt med deg over her, syns også det hørtes veldig rart ut. Nå er det noen år siden jeg gikk til skoletannlege selv og det er sikkert kommet nye metoder på endel ting, men alikevel... Skal prøve å kontakte mitt tannlegekontor imorgen for å høre om de på generelt grunnlag kan si noe om dette. Er som du sier litt redd for at de gjør mest mulig for å få inn penger i kassa, uten at dette er til det beste for barnet. Det er jo igjen helt skammelig, men en annen diskusjon. Takk for svar iallefall TS
HvittHus Skrevet 13. februar 2013 #5 Skrevet 13. februar 2013 Kanskje tannlegen mente fissurforsegling?
sajk Skrevet 13. februar 2013 #6 Skrevet 13. februar 2013 Det tenkte jeg også zellica. Det er nok fissurforsegling. De brukte sikkert ordet plater for å forklare for det er ikke plater.
sajk Skrevet 13. februar 2013 #7 Skrevet 13. februar 2013 Tenker vel veldig likt med deg over her, syns også det hørtes veldig rart ut. Nå er det noen år siden jeg gikk til skoletannlege selv og det er sikkert kommet nye metoder på endel ting, men alikevel... Skal prøve å kontakte mitt tannlegekontor imorgen for å høre om de på generelt grunnlag kan si noe om dette. Er som du sier litt redd for at de gjør mest mulig for å få inn penger i kassa, uten at dette er til det beste for barnet. Det er jo igjen helt skammelig, men en annen diskusjon. Takk for svar iallefall TS Må bare kommentere at de ikke får mer penger per barn om det blir mer behandlat!!!!!! Skoletannleger får en sum per barn eller pr 50 barn eller noe. Dette dekkerr undersökelse. Om jeg ikke husker feil dekker det ikke noe mer. Så om barn har hull. Og Tannlegen behandlar så får h*n ikke mer penger Det er mer sansynlig om Tannlegen tenker penger at h*n jobber privat eller faktisk ikke behandler...
sajk Skrevet 13. februar 2013 #8 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Fissurforsegling er foresten ingen ny metode. Og er Mange ganger en god lösning for å förebygge mot hull Skriver på mob så gidder ikke forklare mye nå. Google it ;-) Endret 13. februar 2013 av sajk
Strixvaria Skrevet 13. februar 2013 #9 Skrevet 13. februar 2013 Må bare kommentere at de ikke får mer penger per barn om det blir mer behandlat!!!!!! Skoletannleger får en sum per barn eller pr 50 barn eller noe. Dette dekkerr undersökelse. Om jeg ikke husker feil dekker det ikke noe mer. Så om barn har hull. Og Tannlegen behandlar så får h*n ikke mer penger Det er mer sansynlig om Tannlegen tenker penger at h*n jobber privat eller faktisk ikke behandler... Siden tannhelsetjenester er gratis for barn opp til en viss alder (16?), så sier det selv at det er staten som må ta regninga for den behandlingen som utføres, uansett hva slags det er. Tannlegen skal ha lønna si uansett, og det som blir brukt av utstyr, være det seg i form av f.eks. bedøvelse, borr, og diverse 'operasjonseffekter' blir fakturert deretter, for det koster tross alt penger det også. Det er ikke gratis å operere på barn, eller å borre, fylle eller sette inn implantater for den saks skyld. Så tannlegen kan da fakturere videre oppover i systemet for x antall kroner brukt på den enkelte pasienten, og staten må betale det tannlegen krever. Følgelig har uansett den aktuelle tannlegen/tannhelsesenteret tjent penger på den behandlingen de har gitt, enten den var høyst nødvendig eller ikke. Private tannleger er såpass avhengige av fornøyde kunder for å overleve på markedet, så selv om de opererer med noe høyere priser har de også en del slike hensyn å ta for å sikre at de er konkurransedyktige og har gevinst på virksomheten. Offentlig ansatte sitter mye tryggere i posisjonene sine, og er desto vanskeligere å bli kvitt selv om de udugelige (dette er en av barnetannlegene i min hjemkommune et klasseeksempel på). Så jeg er ikke enig med den siste setningen din.
sajk Skrevet 13. februar 2013 #10 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Siden tannhelsetjenester er gratis for barn opp til en viss alder (16?), så sier det selv at det er staten som må ta regninga for den behandlingen som utføres, uansett hva slags det er. Tannlegen skal ha lønna si uansett, og det som blir brukt av utstyr, være det seg i form av f.eks. bedøvelse, borr, og diverse 'operasjonseffekter' blir fakturert deretter, for det koster tross alt penger det også. Det er ikke gratis å operere på barn, eller å borre, fylle eller sette inn implantater for den saks skyld. Så tannlegen kan da fakturere videre oppover i systemet for x antall kroner brukt på den enkelte pasienten, og staten må betale det tannlegen krever. Følgelig har uansett den aktuelle tannlegen/tannhelsesenteret tjent penger på den behandlingen de har gitt, enten den var høyst nødvendig eller ikke. Private tannleger er såpass avhengige av fornøyde kunder for å overleve på markedet, så selv om de opererer med noe høyere priser har de også en del slike hensyn å ta for å sikre at de er konkurransedyktige og har gevinst på virksomheten. Offentlig ansatte sitter mye tryggere i posisjonene sine, og er desto vanskeligere å bli kvitt selv om de udugelige (dette er en av barnetannlegene i min hjemkommune et klasseeksempel på). Så jeg er ikke enig med den siste setningen din. Joda man får dekket tannbehanlig og Tannlegen skal ha lönnen sin, og alt det der.Men man får en sum pr barn og den dekker ikke mye. Slik er det faktisk. Hvis de har Endret har de gjort det, dette året nå som jeg har hatt foreldreperm. Og ikke värt på jobb.( tannlegekontor) Jeg tror du missförstår meg litt ja. Men man kan tjene mye mer som privat Tannlege en offentlig var Poenget mitt. Endret 13. februar 2013 av sajk
Strixvaria Skrevet 13. februar 2013 #11 Skrevet 13. februar 2013 Joda man får dekket tannbehanlig og Tannlegen skal ha lönnen sin. Men man får en sum pr barn og den dekker ikke mye. Slik er det faktisk. Hvis de har Endret har de gjort det, dette året nå som jeg har hatt foreldreperm. Og ikke värt på jobb.( tannlegekontor) Jeg tror du missförstår meg litt ja. Men man kan tjene mye mer som privat Tannlege en offentlig var Poenget mitt. Man får en sum per barn når det gjelder undersøkelser ja, det stemmer, for den kostnaden er - som alle andre - stipulert på forhånd til en fastsatt pris. All behandling ut over dette må også betales av noen, og siden barnetannlege er gratis er det staten som betaler dette. Operasjoner blir ikke plutselig gratis å utføre fordi det er unger de skal utføres på, ikke sant. Javisst kan man tjene mer penger i det private, slik er det i alle yrker, men offentlige helseinstitusjoner er også avhengige av inntekter når de har utgifter, og følgelig er dere som jobber i offentlig tannhelsetjeneste også avhengige av at staten betaler når dere bruker utstyr på pasienter som har krav på statlig betalt behandling.
ViljaH Skrevet 13. februar 2013 #12 Skrevet 13. februar 2013 Jeg er generelt skeptisk til tannlegervetter den tannregulerings-boomen da jeg selv var på barneskolen. Plutselig skulle 70% av barna ha regulering, har ikke sett sånt siden. Var nok noen tannleger som ville ha større hus og bil...
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #13 Skrevet 13. februar 2013 Tannleger er noen griske svin. Fint at du forhører deg her og ikke bare går med på alt! Dette kan fort bli dyrt Anonym poster: 8a21c1595d2b1e97d56af1af8217a39b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #14 Skrevet 13. februar 2013 Det hørtes veldig idiotisk ut. For å unngå hull så er det bare å passe på kostholdet og pusse tennene ofte nok. Anonym poster: 78b0fe4627cb33e5da735ceaa68dd8da
vimsefrøken Skrevet 14. februar 2013 #15 Skrevet 14. februar 2013 Min sønn på 5 år ble anbefalt dette av tannlegen da han også hadde veldig dype groper i jekslene sine. De pleide ikke vanligvis å anbefale dette for så små barn, da det kan være problemer med å få dem til å sitte stille under hele behandlingen, men i dette tilfellet så forklarte de at de mente det var det beste for å forhindre fremtidige tannplager. Min sønn har aldri hatt tannproblemer av noe slag, eller hull, han er flink å stelle tennene sine og holder seg unna søtsaker i hverdagen (foruten lørdag). Men de mente allikevel at han kom til å få plager med jekslene sine dersom de ikke gjorde dette. Det var gjordt på to jeksler på 40 minutter, gjorde ikke vondt, og han syns selv at jekslene er bedre å tygge med nå, da de er jevnere. Det skal også nevnes at tannlegen hans er den samme som jeg benytter meg av, og som jeg stoler fullt og helt på når det gjelder råd og veiledning vedrørende tannbehandling, og jeg tror ikke han under noen omstendigheter vil anbefale dette til såpass små barn dersom det ikke er absolutt nødvendig for å hindre fremtidige plager. I "min" tid gjorde de ikke dette, og jeg har hatt de samme dype jekslene og har hatt mye problemer med de, så jeg skulle ønske en slik type behandling hadde blitt anbefalt når jeg var yngre. 1
Gjest June Skrevet 14. februar 2013 #16 Skrevet 14. februar 2013 Har lest litt om dette nå og det er godt mulig det var fissurforsegling tannlegen mente, og at hun kalte det plater for at det skulle være lettere å forstå. Utgangspunket for at jeg er så skeptisk er at tannlegen sa " Dette er en behandling vi bruker på barn som har dype groper i 6 års jekslene, din sønn har ikke det men jeg vil sette det inn uansett" Er selv redd for å gå til tannlegen, uansett hvor dumt det høres ut... Og å gjøre inngrep på så små barn, hvis det ikke er nødvendig, stiller jeg meg undrende til. TS
vimsefrøken Skrevet 15. februar 2013 #17 Skrevet 15. februar 2013 Har lest litt om dette nå og det er godt mulig det var fissurforsegling tannlegen mente, og at hun kalte det plater for at det skulle være lettere å forstå. Utgangspunket for at jeg er så skeptisk er at tannlegen sa " Dette er en behandling vi bruker på barn som har dype groper i 6 års jekslene, din sønn har ikke det men jeg vil sette det inn uansett" Er selv redd for å gå til tannlegen, uansett hvor dumt det høres ut... Og å gjøre inngrep på så små barn, hvis det ikke er nødvendig, stiller jeg meg undrende til. TS Jeg må si at dersom tannlegen ønsker å sette dette inn på tross av at barnet ditt ikke har dype groper i jekslene, ville jeg bedt om en begrunnelse for hvorfor. Jeg fikk jo tross alt høre at grunnen var at min sønn hadde abnormalt dype groper (dypeste han hadde sett før) og at han ikke trodde det ville gå lang tid før han fikk plager uavhengig av hvor flinke vi var med tannhygien hans. Hvorfor man ønsker å sette inn dette der det ikke er behov for det høres jo ganske merkelig ut. Da må jo tannlegen kunne komme med en begrunnelse til deg, slik at du vet hvorfor han ønsker dette. Dette er jo forebyggende behandling ved dype groper, ikke noe man bare skal gjøre uten videre. Når det er sagt, så tror jeg ikke det er plagsom behandling (når tannlegen er flink vel å merke), for min sønn holdt tommelen opp og gapte fint under hele behandlingen uten bedøvelse eller en eneste tåre. Etterpå sa han at det ikke var noe vondt i det hele tatt, og at tannlegen var snill. Men det tar litt tid, og lakken de bruker smaker forferdelig, og ikke alle barn vil sitte i ro. Tannlegen vår sa at eneste grunnen til at han valgte å gjøre dette på en såpass ung gutt var fordi han ikke hadde noe valg i dette tilfellet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå