Gå til innhold

Trenger hjelp til å bli kvitt fettet. Veier 55kg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på snart 23år, veier 55 kg og er 166 høy. Aller først må jeg få fram at jeg ikke er ute etter å slanke meg.

Men - jeg vil bli kvitt overflødig fett på magen, har for mye fettprosent. Har en relativt fleskete og dvasken mage. Trener saltimer (Styrke step, Jump slide, beatbelle + styrke i sal) ca tre ganger i uka. Har også begynt å spinne/sykle (alene) på morgenen før jobb (og før frokost). Har bare blitt ca 30-40min nå i begynnelsen, men tenker å øke etterhvert:) Har trent ganske lenge uten å se så mye forbedring.. Begynte veldig bra med styrketrening to ganger i uka, dette falt litt bort. Skal prøve å bli flinkere til det igjen også, ihvertfall basisøvelsene som markløft og knebøy.

For å få litt fart på fettforbrenningen har jeg prøvd å legge meg på ca 1500kcal om dagen. Det synes jeg er vanskelig! For det første fikser jeg ikke helt det her med å telle kalorier, for det andre føler jeg meg ikke mett (ihvertfall ikke lenge). Føler at jeg går rundt sulten.. Prøver også å holde meg unna karbohydrater og prøver å ikke spise brød/knekkebrød/pasta/ris/poteter osv. Dette synes jeg også er vanskelig, fordi jeg er et brød menneske og elsker en skive eller to med noe godt pålegg på:)

Har noen tips til meg? Hva kan jeg gjøre? Skal jeg holde meg på 1500kcal om dagen, hva bør jeg evt spise da? Som metter godt og lenge?

Har dere kanskje noen andre metoder å tipse meg om, som er enklere e.l.?

Huff.. Vanskelig dette.. Føler ikke jeg kan spise noenting uten å gå opp i fettprosent.. :(

Anonym poster: 4f533d013e54f4483806c674ba45e0e4

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Er i samme situasjon som deg og har hatt god effekt av å kutte ut sukker, dårlig fett og junk nesten totalt + gå mange og lange turer.

Jeg vet at alle sier at "en kalori er en kalori uansett hvor den kommer fra"-men jeg tror at det faktisk er sammenheng mellom dårlig mat og usunt magefett. Og jeg er overbevist om at å være i mye hverdagsaktivitet hjelper: mennesker som spiser ren, naturlig mat og beveger seg mye har ikke problemer med for mye fett rundt vitale organer.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Jeg synes 1500 cal om dagen høres fornuftig ut. Spis mye supper og grønnsaker, jeg synes det metter, samt proteiner, som egg, kylling og fisk.

Skrevet

Å ha helt flat mage er unaturlig for de fleste jenter, og de fleste må sulte seg konstant for å oppnå det.

Mens du (forhåpentligvis) tenker over det, kan jeg opplyse deg om at stresshormonet kortisol, som produseres i binyrene, gjør at fett i større grad lagres på magen. Så stress ned, det kan hjelpe. Videre er det å anbefale å få nok søvn, og å ha regelmessig døgnrytme. Å snu døgnet opp ned i helga er ikke sunt på noen måte, og har definitivt negative effekter på vekt og fettfordeling. Til sist er utholdenhetstrening definitivt tingen for å gå ned i fettprosent. Da mener jeg å ha hovedvekt på rolig langkjøring, ikke intervalltrening. Nå er det jo bra skiføre i store deler av landet, så legg ut på tur!

Skrevet

Jeg spiser både knekkebrød og ris hver dag og har paddeflat mage. Her er cluet å få ned fettprosenten og få opp muskelmassen slik at kroppen blir strammere og mer definert.

En god balanse på kardio og styrke gjør susen, men kostholdet er vel så viktig da kroppen skal ha lite nok mat til å miste fettprosent og nok til å ikke tære på muskelmassen.

Få i deg godt med proteiner fra egg, fisk, kylling, karbonadedeig. Dette metter godt og lenge. Grønnsaker kan du spise ganske mye av til hvert måltid og det fyller også godt opp. Til middag burde du minst ha en knytteneve ferdigkokt ris/pasta så kroppen har karbs å jobbe med når den skal utføre harde kardioøkter. Frukt og nøtter er godt som mellommåltider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...