Gå til innhold

TV signal gjennom telefonkontakten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man få tv gjennom telefonkontakten? I gamle dager sto det en tv på kontoret, men der er det bare en telefonkontakt. Er det mye jobb å få tv-signaler når det ikke er riktig stikkkontakt? I et av de tilstøtende rommene er det en tv med dekoder og en amplifier. Noen mente at jeg kunne koble meg på amplifieren og få signal slik. Jeg er altså helt grønn på dette.

Anonym poster: 7ffc545ff94bcd7d866335dff198c92e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Den TVen må ha hatt en bordantenne, men det er ikke mulig nå som det analoge nettet er nedlagt.

Anonym poster: 25f7892f343764a041aaab1eab4d6689

Skrevet

Kan man få tv gjennom telefonkontakten? I gamle dager sto det en tv på kontoret, men der er det bare en telefonkontakt. Er det mye jobb å få tv-signaler når det ikke er riktig stikkkontakt? I et av de tilstøtende rommene er det en tv med dekoder og en amplifier . Noen mente at jeg kunne koble meg på amplifieren og få signal slik. Jeg er altså helt grønn på dette.

Med amplifier mener du kanskje antenneforsterker? Hilken type dekoder er det snakk om? Er det av typen som tar inn signaler fra bakkesendingene/rikstv? Da kan du helt riktig koble deg på der, men gjør det ordentlig, med en splitter og dertilhørende kontakter (spør på en elektrobutikk, eller clasern/biltema osv). I tillegg trenger du selvsagt antennekabel i løs vekt, og en dekoder til tv nummer 2 (rikstv har ofte greie priser på dekoder nr 2). Om telefonledningen som går der idag ligger inni veggen, kan du kanskje dra gjennom ny antenneledning med den gamle tlf.ledningen. Ligger den utenpå, er det bare å flekke vekk den gamle, og spikre på ny.

Skrevet

Nei. Den TVen må ha hatt en bordantenne, men det er ikke mulig nå som det analoge nettet er nedlagt.

Anonym poster: 25f7892f343764a041aaab1eab4d6689

Det kan godt brukes bordantenne i dag for å ta inn Riks-tv selv om det er digitalt.

Bæreren er forøvrig analog akkurat som før...

Alt digitalt har en analog bærer.

Skrevet

Med amplifier mener du kanskje antenneforsterker? Hilken type dekoder er det snakk om? Er det av typen som tar inn signaler fra bakkesendingene/rikstv? Da kan du helt riktig koble deg på der, men gjør det ordentlig, med en splitter og dertilhørende kontakter (spør på en elektrobutikk, eller clasern/biltema osv). I tillegg trenger du selvsagt antennekabel i løs vekt, og en dekoder til tv nummer 2 (rikstv har ofte greie priser på dekoder nr 2). Om telefonledningen som går der idag ligger inni veggen, kan du kanskje dra gjennom ny antenneledning med den gamle tlf.ledningen. Ligger den utenpå, er det bare å flekke vekk den gamle, og spikre på ny.

Er dette noe jeg som er helt grønn kunne klart selv eller bør jeg hyre en elektriker?

På boksen står det amplifier og tv ledningen går inn i boksen og så inn i tvene. Det kom ikke helt frem i mitt første innlegg, men det er nå tilkoblet to tver på én dekoder. Canal Digital var visst her selv og koblet det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...