Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom nettopp på at ikke bare må vi finne et fornavn til barnet som kommer, vi må ha et etternavn også. Og det er vi ikke sikkre.

I utgangspunktet vil jeg at hele familien skal hete det samme, men sambo har et veldig vanlig og ikke særlig pent etternavn (kjedelig!). Mitt er det ca 300 som har. Altså vet jeg ikke hva jeg/vi skal gjøre den dagen vi gifter oss. Han vil ikke bytte til mitt.

Skal barnet få begge navnene? Evt med bindestrek? Eller bare ett?

Jeg vil jo slippe å bytte navn på ungen om noen år, fordi vi ombestemmer oss..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om ditt navn er sjeldnest og hans er kjedelig... bruk hans som mellomnavn og ditt som etternavn. Eller bruk ditt rett og slett.

Min sønn har mitt navn som mellomnavn og mannen min sitt navn som etternavn. Både fordi det ble penest slik, og fordi mannen min har en sønn fra før som har hans etternavn. (Men mannen min har et ganskje kjedelig navn )

Jeg har ikke skiftet navn.. Både fordi jeg liker best mitt navn :oops: , og fordi jeg er journalist og bruker navnet mitt som signatur på alt jeg gjør. Mitt navn er ganske særpreget, mens fornavnet mitt med hans etternavn ville være et veldig anonymt navn.

Skrevet

Jeg har ikke skiftet navn (har et som har stedstilhørighet). Mannen min heter Olsen til etternavn. Jenta vår har Olsen som mellomnavn og mitt etternavn.

Skrevet

Vi har også tenkt litt på dette, hva vi skal gjøre om vi får evt barn (har ikke baby planer ennå, men.... hvem vet....). Begge har sjeldne etternavn. Ca 160 har mitt og ca 270 har hans.... Tror nok at dersom vi får barn som samboere tar vi mitt navn først og hans til sist og dersom vi gifter oss før vi får barn tar vi nok hans i og med at jeg har tenkt å ta hans navn i tillegg dersom vi gifter oss.

Skrevet
Vi har også tenkt litt på dette' date=' hva vi skal gjøre om vi får evt barn (har ikke baby planer ennå, men.... hvem vet....). Begge har sjeldne etternavn. Ca 160 har mitt og ca 270 har hans.... Tror nok at dersom vi får barn som samboere tar vi mitt navn først og hans til sist og dersom vi gifter oss før vi får barn tar vi nok hans i og med at jeg har tenkt å ta hans navn i tillegg dersom vi gifter oss.[/quote']

Vi har samme "problem", begge har sjeldne etternavn. Jeg har overhodet ikke tenkt å bytte når vi gifter oss, og det har naturlig nok ikke han heller, og ingen av oss skal ha den andres i tillegg heller. Så er det også slik at navnene våre overhodet ikke passer sammen, så noen binde-strek kommer heller ikke på tale (og da ville uansett diskusjonen fortsatt om hvem som skulle ha navnet sitt først). Vanskelig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dersom den ene har et fint og ganske sjeldent etternavn, og den andre har et kjedelig og vanlig -ville jeg uten tvil valgt det fine og uvanlige på barnet. Det kan det da ikke være så stor diskusjon om.

En løsning er jo et kompromiss med det kjedelige navnet som mellomnavn, men det syns jeg ikke er noe særlig.

Dersom navnene overhode ikke passer sammen, velg ett ! (og velg det fineste, selv om det er mor sitt navn!)

Jeg blir opprørt når folk automatisk antar at barn skal ha farens navn, selv når det er Hansen...

Skrevet

Ikke ta bindestrek. Tenk når barnet ditt får barn og de skal velge etternavn til sitt barn. Og tenk om også den andre har bindestrek etternavn? Når en bindestrek først er der, får en den aldri bort igjen.

La heller det ene bli mellomnavn.

Skrevet

Jenta mi har etternavn med bindestrek. Når hun får egne barn, kan hun velge hvilken sammensetning hun vil.

Mellomnavn er mellomnavn, slektsnavn er noe annet og viser tilknytning. Hun er like mye i slekt med mor og med far. Dessuten åpner navneloven fra 1.1.2003 for å sette sammen slektsnavn med bindestrek uten å søke spesielt slik man måtte tidligere. Syns det er en fin løsning når foreldrene har hvert sitt slektsnavn jeg.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg blir opprørt når folk automatisk antar at barn skal ha farens navn, selv når det er Hansen...[/quote]

Enig i at folk ikke bør ta noe for gitt her, men hva er så galt med Hansen? At et navn er vanlig behøver vel ikke bety at man ikke har noe forhold til det?

Tenkt tilfelle: Mor heter Hansen, og far heter Løwenskiold. Da ville alle ha gått ut fra at barnet skulle hete Løwenskiold, det ville jo vært helt idiotisk å insistere på Hansen.

Er vi snobbete?

Litt på spissen her nå, og utenfor diskusjonen og alt...

Tiny: Ikke gi barnet et altfor langt etternavn i alle fall. Synes mange har lange og tungvinne navn for tida, jeg. Og som nevnt ovenfor - vær svært bevisste om dere velger bindestrek.

hva synes pappaen da?

Skrevet

Hos oss hadde vi også en diskusjon på det med etternavn, men vi valgte å sette mitt som mellomnavn og hans som etternavn, det kommer vi til å gjøre på neste unge også. Jeg har ikke byttet etternavn etter at vi giftet oss, ei heller tatt hans navn som tillegg.

Grunnen til at vi valgte å gå for mitt som mellomnavn og hans som etternavn var fordi jeg ville at ungen skulle få hans etternavn da det føltes mest naturlig, og han ville at ungen også skulle få mitt i og med det bare er min familie som skriver navnet på den måten selv om det er et ganske vanlig navn når vi sier det. :)

Skrevet

I enkelte tilfeller er det veldig greit å være alenemor, med full egenrådighet..... :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...