Gå til innhold

Hvordan fordele bil/buss kostnadene likt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg har 1 felles bil. Vi begge betalte like mye for bilen og vi fordeler alle alle kostnader likt (bensin, årsavgift o.l.). Min samboer har også en moped som har bruker fra april-september. Jeg har ikke betalt for mopeden og betaler heller ikke kostnadene (bensin o.l).

Jeg begynte i en ny jobb i januar, der jeg må ta bussen t/r jobb. Bussen koster meg 1.100 kr/mnd. Fram til april tar jeg buss og min mann tar bilen. Fra april-september bruker jeg bilen og han mopeden, før jeg da fortsetter med buss fra sept-des.

Min samboer mener at jeg skal betale bussen og 1/2 kostnadene til bilen i den perioden jeg ikke bruker bilen til jobb. Han mener at siden han betaler på bilen samtidig som han betaler på mopeden, i den perioden jeg da tar bilen, så går det "opp i opp".

Jeg skjønner noe av tankegangen, likevel mener jeg at det er noe som skurrer...!

Noen tanker?

Anonym poster: 51ecf22ccb6ef08cffc782673367772b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dere skal dele bilkostnadene 50% og betale alene for buss/moped.

Det er vel ikke bare i jobbsammenheng dere bruker bilen? Dere bruker den vel sikkert på ettermiddagen, helger, til å handle og lignende.

Anonym poster: 29ac846d97040db787fd02d4d960223c

• Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Ser ikke noe galt i den fordelingen.

Du betaler buss, han betaler moped, dere begge deler på bilen

• Liker 1
Skrevet

Tenker at stikkordet er samboere, og i orden samboere tenker jeg sammarbeid. Som igjen for meg til å tenke på sammarbeid også innenfor økonomi. Altså ikke dele alt etter øre. Har dere tidtaking i dusjen? For en av dere bruker sikkert mere varmtvann enn den andre - ergo mere støm - altså blir det totalt dyrere.

Måler dere og veier maten? Fører dere opp antall minutter tv-seeing?

Anonym poster: cc2fea72a607491f594ec158f474ec89

• Liker 4
Skrevet

Tenker at stikkordet er samboere, og i orden samboere tenker jeg sammarbeid. Som igjen for meg til å tenke på sammarbeid også innenfor økonomi. Altså ikke dele alt etter øre. Har dere tidtaking i dusjen? For en av dere bruker sikkert mere varmtvann enn den andre - ergo mere støm - altså blir det totalt dyrere.

TS her;

Dette var litt usakelig..

Bussen min vil koste 8000 kr i året og mopeden koster rundt 3000 (inkl. forsikring, bensin o.l.). Da vi alltid deler likt på de store kostnadene rundt bil, vill jeg også tro vi skulle gjøre det når det kom til dette også. Kan hende jeg tenker litt feil, men derfor jeg skrev her....

Anonym poster: 51ecf22ccb6ef08cffc782673367772b

Skrevet

Kan dere gjøre motsatt da? At du tar moped i sommerhalvåret og han buss i vinterhalvåret?

Anonym poster: 29ac846d97040db787fd02d4d960223c

Skrevet

Dere bruker jo bilen til jobb halve året hver, så da er det vel naturlig å dele den kostnaden på to. Hva hver av dere gjør når dere ikke bruker bil bør være hver enkelts sak og kostnad.

• Liker 1
Skrevet

Godt innlegg!

Anonym poster: d1c182ce304cfa95de8872140465b52d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes han skal betale bensinen sin selv i den perioden han bruker bilen mens du tar buss - du skal ikke betale for hans transport når han ikke betaler for din, ikke sant. Altså mener jeg at dersom du bruker bilen på fritiden eller han må bruke den for å dra på butikken i felles ærend etc. skal du selvsagt bidra med bensinpenger, men hans bensinbruk utenom dette får han betale selv. Det samme må følgelig også gjelde i det halvåret du bruker bilen mest.

Endret av Strixvaria
Skrevet

Skaff deg moped du også, og del på bilen i vinterhalvåret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...